Connect with us

Medieøkonomi

Journalister måles på om deres artikler sælger abonnementer

Kvoter, mål og bonus er ved at snige sig ind i medieverden, hvor det i højere og højere grad forventes at journalisterne bidrager til salget

Udgivet

den

Journalister måles på om deres artikler sælger abonnementer
Foto: Wikimedia Commons

Uden godt indhold fra journalisterne er det ikke muligt at sælge abonnementer og uden abonnementer er der ikke råd til journalisternes løn.

Derfor binder flere og flere medier det kredsløb tættere sammen ved at opsætte kvoter for, hvor mange abonnementssalg journalisternes artikler skal skaffe eller ved at udbetale dem bonus, hvis deres arbejde fører til nye abonnementer.

Det skriver Digiday og nævner blandt andet Seattle Times, der de seneste to år har indsamlet data så journalisterne kunne se, hvilke historier, der skaffede nye abonnenter.

Og hver journalist skal nå et årligt mål om at skaffe 15 procent højere salg end året før.

Seattle Times måler journalisternes salgsindflydelse ved at markere påvirkningen med tre forskellige grader:

  • Influenced: Hvis en læser køber abonnement bliver alle artikler, som vedkommende har læst de seneste 30 dage stemplet influenced.
  • Highly influenced: Artikler, som den nye abonnent enten har læst indenfor den seneste uge før købet eller de seneste fem artikler før købet.
  • Directly influenced: Artikler som er læst indenfor samme besøg, som abonnementssalget sker i.

Ledende redaktør Ray Rivera fra Seattle Times siger, at de artikler, som får gode point oftest også er de artikler, som avisen og journalisterne selv sætter pris på.

“Vigtige vagthundehistorier, dybdeborende fortællinger, politiske historier. Alle sammen historier, som er i centrum af vores mission,” siger han.

Hos Business Insider er man angiveligt gået endnu videre og har sat kvoter og mål op for alle journalisterne. Nogle har mål for, hvor sidevisninger de skal levere, andre har mere tilpassede brugermål og endelig – skriver Digiday – har journalisterne, der skriver artikler til Business Insider Prime (betalingsindhold) kvoter for, hvor mange abonnementer, de skal skaffe.

Og ifølge Digiday er der bonus til de journalister, der når målene.

Her hjemme har Jysk Fynske Medier i snart to år beregnet en særlig score for alle betalingsartikler, hvor også artiklernes eventuelle salg af nye abonnementer medregnes. Den særlige score er tilgængelig for alle på redaktionerne. Men det fremgår ikke præcist, hvor mange konverteringer artiklen har skaffet. Til gengæld anvendes journalisterne samlede score som grundlag for månedlige evalueringssamtaler med den nærmeste chef.

Artiklernes salg er dog kun en ud af seks parametre i den samlede Plus-score.

Du kan læse en detaljeret artikel her om Jydske Vestkystens digitale transformation og evalueringssamtalerne.

I Australien har mediehuset News Corps ønske om at opsætte kvoter for journalisternes salg netop skabt konflikt med journalisternes fagforening, der kalder mål uacceptabelt. Og hos Seattle Times oplyser ledelsen, at målet om at hver eneste journalist skal vækste med 15 procent årligt ikke er et krav og at ingen bliver straffet for ikke at nå målet.

Her hjemme er det ikke usædvanligt, at mediechefer har bonusløn, som også knyttes til abonnementssalget.

Medieøkonomi

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

Læsernes debatter er blevet til humoristisk fastholdelse af abonnenterne hos norske Stavanger Aftenbladet

Udgivet

den

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

“Vi gør ikke grin med læserne, men vi griner med dem”, lyder forklaringen på en succesfuld kampagne fra norske Stavanger Aftenbladet, som igennem to sæsoner har haft en komiker til at karikere læsernes bidrag til avisens kommentartråde.

Komikeren har skabt forskellige personaer af avisens læsere og filmer dem til sjove Facebook-videoer mens de skriver diverse oneliners fundet i de mange debattråde.

Den første video blev optaget og delt på Facebook tilbage i 2017 og siden er videoerne samlet blevet set flere end 617.000 gange. Det er avisens opfattelse, at den megen opmærksomhed og goodwill bidrager til, at avisen i samme periode har reduceret antallet af opsagte abonnementer – hvilket netop var målet med kampagnen.

I et blogindlæg på INMA skriver Stavanger Aftenbladets marketingschef, at det var med rystende hænder, at de i sin tid igangsatte projektet og at målet netop var at stimulere de eksisterende abonnenters lyst til at deltage i debatten.

Hvorfor så det? Fordi det er en kendt sag, at der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget abonnenter bruger deres medie og deres lyst til at blive ved med at betale. Kunne avisen få flere til at debattere, burde det ifølge teorien betyde at færre siger deres abonnement op.

Og det er netop, hvad der er sket, oplyser marketingschefen, som dog ikke bakker påstanden op med tal.

Når man ser videoerne er det ikke svært at forstå, at de er gået virale og at ingen er blevet sure over dem. Men, der er ingen tvivl om, at der er en knivskarp balance mellem at håne og hylde, dem der betaler ens lønninger.

Se nogle af videoerne her:

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu