Connect with us

Medieøkonomi

Miniature er originalt, kommercielt og publicistisk godt tænkt

Dagbladet Information lancerer nyhedsapp, som uretfærdigt sammenlignes med The Economist app. Set som Informations app shiner den bedre

Udgivet

den

Dagbladet Information lancerer nyhedsapp, som uretfærdigt sammenlignes med The Economist app. Set som Informations app shiner den bedre

Dagbladet Information skal have stor ros for at eksperimentere fordomsfrit med deres forretningsmodel og deres udvikling.

For ikke længe siden lancerede avisen en klimapakke, hvor særligt klimainteresserede kan nøjes med at købe adgang til avisens klimaartikler. Og i dag lancerer de Miniature, som er en nyhedsapp, der leverer dagens hurtige overblik.

Information selv, kalder Miniature for deres kvikke lillesøster og på Twitter sammenligner flere Miniature-appen med The Economists morgenbrief med navnet Espresso.

Sammenligningen er oplagt eftersom begge apps serverer en hurtig overbliksartikel om dagens væsentlige begivenheder samt en håndfuld udvalgte artikler. For begges vedkommende er der tale om benhård prioritering.

Men sagt med al respekt for Information, så giver deres kvikke lillesøster mig ikke samme trygge fornemmelse af, at jeg nu er virkelig klædt godt på til dagens begivenheder.

Og hvorfor ikke?

Fordi Espresso er originalt indhold, som er fintunet til netop at give overblik, mens Miniature, bortset fra overbliksartiklen, er en ompakning og genbrug af Informations samlede produktion.

Det er en glimrende ide at versionere og ompakke, men jeg er bange for at, Information ikke slipper så let, hvis de vil sælge Miniature (79 kr. månedligt) som en dansk pendant til Espresso.

Espressos raison d’être er at servere verden som en Knorterning, mens Miniture i højere grad serverer Dagbladet Information, som en Knorterning. Blandt andet er de tre daglige artikler på Miniature udvalgt blandt dagbladets generelle produktion.

Hvis man skal være fair overfor ideen, og det vil jeg gerne, foretrækker jeg derfor at se Miniature som et miniature-produkt for dem, der foretrækker en slags Information Light.

Det synes jeg til gengæld er er en fremragende ide og hvis Miniature kan sætte en daglig standard, hvor det rent faktisk er Informations tre “bedste” artikler, der bliver serveret, tror jeg både, at Miniature kan få sit betalende publikum og at den kan eksistere uden at kannibalisere væsentligt på moderskibet.

Men så vil jeg tillade mig at gætte højt på, at det ikke er den rigtige prioritering, at den ene af de tre artikler, er dagens leder. Personligt er jeg rimelig ligeglad med mediechefers holdninger og vurderinger – det gælder ikke kun Information – men jeg anerkender, at nogle/mange er glade for at læse lederen.

Jeg tænker dog, at det segment, som elsker dagens leder så højt, at de opfatter den som en af døgnets tre vigtigste journalistiske produktioner, er så hardcore, at de også foretrækker hele pakken og ikke vil nøjes med Miniature.

Uagtet det, er det en dødssynd at vurdere et nyt produkt på dets første udgave. Jeg ser derfor frem til at følge udviklingen og justeringen af Miniature. Hvis man vil udvide sin kunde- og læserkreds er der kun en vej frem og det er at innovere både abonnementsmodel, distribution og indhold.

Information har gang i mange spændende tanker og de skal derfor ikke sammenlignes med noget de ikke er, men vurderes som nye facetter af sig selv. Og i det lys, er Miniature originalt, kommercielt og publicistisk godt tænkt.

Læs hvad Information selv skriver om Miniature og få link til den. Den er gratis den første måned.

Miniature er en del af et udviklingsprojekt af abonnementstrukturen, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Medieøkonomi

Medier sælger sig selv i skiver

Både stofområder og personlige profiler kan sælges som selvstændige stand alone produkter.

Udgivet

den

Medier sælger sig selv i skiver

Hvis ikke man kan sælge hele mediepakken, kan man overveje at sælge mediet skive for skive.

Det princip eksperimenterer flere og flere medier med. Her hjemme er er Dagbladet Information længst fremme, men udenfor Danmark er der en del iøjnefaldende cases.

Det mest almindelige er, at medierne sælger abonnementer på isolerede stofområder, men det amerikanske mandemagasin Esquire har besluttet, at magasinets mange fans af deres politiske reporter, Charles Pierce, kan nøjes med at købe adgang til hans artikler.

Beslutningen blev truffet efter, analyser viste, at hans artikler blev læst 60.000 gange om dagen og at et stigende antal læsere blev ramt af betalingsvæggen, der blev udløst efter tre gratis artikler om måneden.

Fremfor at forsøge at sælge et helt abonnement til hele Esquire bliver Charles Pierces fans nu tilbudt et abonnement på kun hans artikler.

Amerikanske McClatchy bemærkede også, at læserne var særligt aktive på et område og besluttede derfor at kapitalisere på det. Det drejer sig om sport, hvor læserne ganske vist kun udgjorde 20 procent af læserskaren. Men til gengæld leverede de 50 procent af alle sidevisninger.

Det særligt store engagement har nu fået McClatchy til at sælge sportseksionen selvstændigt og ifølge Editor and Publisher har det ikke skabt kanibalisering, som mange medier jo nok ellers ville frygte.

Tværtimod er oplevelsen hos McClatchy, at der tale om en udvidelse af kundekredsen, da alternativet til et downgrade af det fulde abonnement, oftest vil være helt at forlade McClatchy.

Dagbladet Information har siden juni tilbudt, at deres særlige klimainteresserede læsere kan nøjes med at købe adgang til et klimanyhedsbrev samt adgang til alle artikler om klima.

Initiativet er led i et større eksperiment med ompakning af Informations indhold og kan blive fulgt op af af andre initiativer, oplyste administrerende direktør Stine Carsten Kendahl, da Information lancerede klima-vertikalen.

Indtil videre har Information også lanceret en daglig nyhedsapp kaldet Miniature, som giver adgang til et mindre udvalg af dagens artikler – samt ikke mindst overblik over de vigtigste begivenheder.

Tyske Handelsblatt sporede en stor interesse (noget overraskende set herfra) blandt læserne for digitalisering af sundhedsvæsenet og har derfor lanceret et stand alone nyhedsbrev om emnet.

Handelsblatt oplyser, at det nye nyhedsbrev blot er det første i en stribe kommende stand alone produkter.

New York Times har også gode erfaringer med at udskille kryds og tværs og madopskrifter.

At der kan være gode perspektiver i at ompakke indholdet og fravige alt-eller-intet strategien kan også tage udgangspunkt i, at en meget stor andel læsere rent faktisk køber abonnement fordi de er særligt interesserede i et særligt stofområde.

American Press Institute har tidligere dokumenteret, at det gælder for hele 23 procent. Med det i baghovedet, er det oplagt, at mange andre deler den store interesse for stofområdet, men vælger ikke at købe det fulde abonnement. Blandt dem, må der være en potentiel målgruppe for et mindre og mere fokuseret abonnement.

Endelig kan man sige, at hvis det store og fulde abonnement rent faktisk hviler på, at nogle abonnenter kun er interesserede i et mindre område, så er det nok en model, der før eller siden vil falde fra hinanden.

Denne artikel er delvist inspireret af et blogindlæg hos Twipe og af tidligere artikler på Medietrends.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu