Connect with us

Medieøkonomi

Miniature er originalt, kommercielt og publicistisk godt tænkt

Dagbladet Information lancerer nyhedsapp, som uretfærdigt sammenlignes med The Economist app. Set som Informations app shiner den bedre

Udgivet

den

Dagbladet Information lancerer nyhedsapp, som uretfærdigt sammenlignes med The Economist app. Set som Informations app shiner den bedre

Dagbladet Information skal have stor ros for at eksperimentere fordomsfrit med deres forretningsmodel og deres udvikling.

For ikke længe siden lancerede avisen en klimapakke, hvor særligt klimainteresserede kan nøjes med at købe adgang til avisens klimaartikler. Og i dag lancerer de Miniature, som er en nyhedsapp, der leverer dagens hurtige overblik.

Information selv, kalder Miniature for deres kvikke lillesøster og på Twitter sammenligner flere Miniature-appen med The Economists morgenbrief med navnet Espresso.

Sammenligningen er oplagt eftersom begge apps serverer en hurtig overbliksartikel om dagens væsentlige begivenheder samt en håndfuld udvalgte artikler. For begges vedkommende er der tale om benhård prioritering.

Men sagt med al respekt for Information, så giver deres kvikke lillesøster mig ikke samme trygge fornemmelse af, at jeg nu er virkelig klædt godt på til dagens begivenheder.

Og hvorfor ikke?

Fordi Espresso er originalt indhold, som er fintunet til netop at give overblik, mens Miniature, bortset fra overbliksartiklen, er en ompakning og genbrug af Informations samlede produktion.

Det er en glimrende ide at versionere og ompakke, men jeg er bange for at, Information ikke slipper så let, hvis de vil sælge Miniature (79 kr. månedligt) som en dansk pendant til Espresso.

Espressos raison d’être er at servere verden som en Knorterning, mens Miniture i højere grad serverer Dagbladet Information, som en Knorterning. Blandt andet er de tre daglige artikler på Miniature udvalgt blandt dagbladets generelle produktion.

Hvis man skal være fair overfor ideen, og det vil jeg gerne, foretrækker jeg derfor at se Miniature som et miniature-produkt for dem, der foretrækker en slags Information Light.

Det synes jeg til gengæld er er en fremragende ide og hvis Miniature kan sætte en daglig standard, hvor det rent faktisk er Informations tre “bedste” artikler, der bliver serveret, tror jeg både, at Miniature kan få sit betalende publikum og at den kan eksistere uden at kannibalisere væsentligt på moderskibet.

Men så vil jeg tillade mig at gætte højt på, at det ikke er den rigtige prioritering, at den ene af de tre artikler, er dagens leder. Personligt er jeg rimelig ligeglad med mediechefers holdninger og vurderinger – det gælder ikke kun Information – men jeg anerkender, at nogle/mange er glade for at læse lederen.

Jeg tænker dog, at det segment, som elsker dagens leder så højt, at de opfatter den som en af døgnets tre vigtigste journalistiske produktioner, er så hardcore, at de også foretrækker hele pakken og ikke vil nøjes med Miniature.

Uagtet det, er det en dødssynd at vurdere et nyt produkt på dets første udgave. Jeg ser derfor frem til at følge udviklingen og justeringen af Miniature. Hvis man vil udvide sin kunde- og læserkreds er der kun en vej frem og det er at innovere både abonnementsmodel, distribution og indhold.

Information har gang i mange spændende tanker og de skal derfor ikke sammenlignes med noget de ikke er, men vurderes som nye facetter af sig selv. Og i det lys, er Miniature originalt, kommercielt og publicistisk godt tænkt.

Læs hvad Information selv skriver om Miniature og få link til den. Den er gratis den første måned.

Miniature er en del af et udviklingsprojekt af abonnementstrukturen, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Medieøkonomi

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

Læsernes debatter er blevet til humoristisk fastholdelse af abonnenterne hos norske Stavanger Aftenbladet

Udgivet

den

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

“Vi gør ikke grin med læserne, men vi griner med dem”, lyder forklaringen på en succesfuld kampagne fra norske Stavanger Aftenbladet, som igennem to sæsoner har haft en komiker til at karikere læsernes bidrag til avisens kommentartråde.

Komikeren har skabt forskellige personaer af avisens læsere og filmer dem til sjove Facebook-videoer mens de skriver diverse oneliners fundet i de mange debattråde.

Den første video blev optaget og delt på Facebook tilbage i 2017 og siden er videoerne samlet blevet set flere end 617.000 gange. Det er avisens opfattelse, at den megen opmærksomhed og goodwill bidrager til, at avisen i samme periode har reduceret antallet af opsagte abonnementer – hvilket netop var målet med kampagnen.

I et blogindlæg på INMA skriver Stavanger Aftenbladets marketingschef, at det var med rystende hænder, at de i sin tid igangsatte projektet og at målet netop var at stimulere de eksisterende abonnenters lyst til at deltage i debatten.

Hvorfor så det? Fordi det er en kendt sag, at der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget abonnenter bruger deres medie og deres lyst til at blive ved med at betale. Kunne avisen få flere til at debattere, burde det ifølge teorien betyde at færre siger deres abonnement op.

Og det er netop, hvad der er sket, oplyser marketingschefen, som dog ikke bakker påstanden op med tal.

Når man ser videoerne er det ikke svært at forstå, at de er gået virale og at ingen er blevet sure over dem. Men, der er ingen tvivl om, at der er en knivskarp balance mellem at håne og hylde, dem der betaler ens lønninger.

Se nogle af videoerne her:

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu