Connect with us

Original

Dengang print var kreativt

Engang var magasiner levende optagede af at udvikle deres platform – papiret – på den mest kreative og innovative måde

Udgivet

den

Engang var magasiner levende optagede af at udvikle deres platform - papiret - på den mest kreative og innovative måde
Foto udlånt af Magforum

Selvom print er noget, læserne i sagens natur er nødt til at holde i hænderne, er det i højere grad designet til at kigge på istedet for at blive rørt ved.

Det mener Tony Quinn, der har den ubeskyttede titel magasin historiker og som i 20 år har udgivet sitet Magforum, der forsøger at skabe overblik over tendenser i magasinverdenen.

Han underbygger sin påstand med, at der tidligere var et stort innovativt udviklingsarbejde forbundet med at udnytte papirets fysiske muligheder. I sin mest simple form, kan det være en kryds og tværs, der giver mulighed for at skrive interaktivt på papiret og og i andre tilfælde, er der tale om plakater m.v. der kan hives ud af magasinet.

Quinn er muligvis påvirket af, at en af magasinhistoriens mest kreative udnyttelser af papiret er ved at synge på sidste vers. Nemlig indersiden af Mad Magazines bagside, som i over 50 år har præsenteret en særlig bidsk satire, som opstod, når læserne halverede papiret ved at folde det sammen.

Alle fold-in-bagsider er tegnet af en og samme mand, Al Jaffee, og han fortæller, at inspirationen til bagsiderne kom fra National Geographic og Playboy, der excellerede i fold-ud-plakater indenfor hver deres redaktionelle fokus.

“De havde deres fold-outs, så jeg tænkte, at Mad Magazine skulle have en fold-in,” fortæller Al Jaffee i denne korte video om sit arbejde.

Men i løbet af dette efterår lukker Mad Magazine og dermed er det også slut med fold-ins.

Mange andre kreative udnyttelser af papirets fysiske form er i tiden forsvundet. En artikel fra Columbia Journalism Review bragte i sidste uge en lang række eksempler, som magasin historikeren Tony Quinn, synes der er særlig grund til at fremhæve.

Det drejer sig for eksempel om det britiske pop-kulturmagasin Nova, der udkom i slutningen af 60’erne og i starten af 70’erne. En af deres ikoniske udnyttelser af papiret, var en stribe billeder af en fotomodel, der langsomt smed tøjet.

Billederne var trykt på kraftigere papir og læserne kunne klippe dem ud og samle dem sammen til et lille hæfte, som dermed blev til en lille striptease-film, når man bladrede i siderne.

Novas lille striptease-samlesæt-film. Venligst udlån af Magforum

Længe før Novas gør-det-selv-film var folde-ud plakater meget udbredte. Mest gennemført til dags dato, ifølge Tony Quinn, var en plakat i full body size af Brigitte Bardot i høje hæle og petit fransk natkjole i 1957 i Reveille.

Plakaten, blev skabt ved at læserne samlede uendelig mange sider sammen med tape og knappenåle.

Venligst udlånt af Magforum

Går man langt tilbage i magasinhistorien er der eksempler på magasiner, der havde konkurrencer om, hvem der kunne klippe-klistre de fineste papirfigurer af ud magasinet. Og britiske John Bull blev i begyndelsen af 1800-tallet et af de største britiske magasiner ved at læserne kunne deltage i en konkurrence, hvor man skulle klippe bogstaver ud af magasinet. Gevinsten var en hel årsløn.

Tony Quinn håber, at flere moderne printmedier vil genoplive tidligere tiders fokus på papirets muligheder:

“Papiret trives her og der, men det er spredt ud og kan være svært at få øje på,” siger han og henleder dog opmærksomheden på Delayed Gratification, Real Review og Tyler Brule’s Monocle, som eksempler på moderne fyrtårne.

Læs Tony Quinns egne artikler om de to første magasiner her og her.

I nyere tid fremhæver Tony Quinn The New York Times sektion for børn, der ofte aktiverer deres unge læsere til klippe eller male i avisen. Til CJR fortæller sektionens art director Debra Bishop , at det er redaktionens mål, at avisen ikke bare skal læses, men også bruges. Og successen er hjemme, når børnene gemmer avisen og allerhelst hænger den op på væggen.

Hun argumenterer for, at jo mere aktivitet avisen skaber på grund af de muligheder, der ligger i det fysiske, jo bedre forstår læserne de emner, de læser om. Hun håber derfor, at flere printmedier vil omfavne deres egen platform – papiret.

“If print wants to sort of hang in there a little bit more, yes, I think they’re going to have to be as innovative as possible,” siger hun til Columbia Journalism Review.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu