Connect with us

Medieøkonomi

Zetland kan se målstregen med 2806 nye medlemmer

Zetland nåede ikke det ultimative mål om 3500 nye medlemmer. Men knap 3000 nye betalende varmer godt og målstregen kan ses, lyder det fra Zetlands direktør.

Udgivet

den

Zetland er næsten i mål med 2676 nye medlemmer
Zetlands Wall of Fame, hvor alle ambassadørers navne skrives. Foto: Kasper Løftgaard.

Før sommeren smed Zetland kortene på bordet og meddelte, at der manglede rundt regnet 3500 betalende medlemmer for, at butikken kan løbe rundt i sin nuværende form.

Derfor blev der søsat en kampagne for at få de eksisterende medlemmer til at hjælpe med at skaffe nye. Undervejs er målstregen blevet flyttet flere gange og det ultimative mål om 3500 nye medlemmer skulle nåes i dag den 6. september 2019.

I skrivende stund, er Zetland cirka 800 medlemmer fra målet, men det opfatter Zetlands administrerende direktør Jakob Moll på ingen måde som en katastrofe. Tværtimod.

(Opdatering: Da deadlinedagen sluttede, var Zetland oppe på 2806 nye medlemmer på en måned)

“På grund af vores kampagne er vi langt foran både vores budget og foran vores vækstmål. Vi kan se målstregen, og selv om vi ikke har sorte tal på den månedlige drift endnu, så strækker pengene naturligvis dobbelt så langt, når underskuddet er så lille, som det er nu. Så vi er et virkelig godt sted,” siger Jakob Moll og fortsætter:

“Det kan ændre sig, hvis vi oplever en overrumplende medlemsflugt. Men det regner vi ikke med. Vi lancerer tværtimod et sponsorat af komikeren og podcasteren Christian Fuhlendorff i næste uge, som kan hjælpe os godt på vej, hvis det bare virker halvt så godt som vores sponsorat af hans kollega Michael Schøt.” 

Målstreg blev flyttet

Zetlands kampagne blev indledt med en opfordring til de eksisterende medlemmer om at melde sig som ambassadører. Det gjorde 1400 medlemmer hurtigt, hvilket helt isoleret set er imponerende og vidner om, at Zetlands mission om stærke forbindelser til abonnenterne, som af samme grund kaldes medlemmerne, rent faktisk er meget stærk.

De 1400 ambassadører har udgjort kernen i kampagnen, som blev sat rigtig i søen i begyndelsen af august, hvor Zetland opfordrede alle medlemmer til at anbefale sig. Til formålet lancerede de et individuelt referral-dashboard for hvert enkelt medlem. Her kunne de følge med i, hvor mange der signede up til Zetland på baggrund af netop deres anbefaling.

Selvom det ultimative mål var 3500 nye medlemmer, lagde Zetland ud med et behersket, men alligevel ambitiøst, mål om 1400 nye betalende medlemmer på en måned. Det blev nået på en uge, hvor efter målstregen blev løftet til 2000. Det blev også nået på yderligere en uge og derefter gik Zetland all in og satte målet til 3500 og det skulle nåes i dag.

“Da vi nåede 1.400 på en uge, holdt vi møde om hvad vi så skulle gøre. Der argumenterede jeg for, at et ambitiøst mål for kampagnen var 2.500. Vi har aldrig troet, at vi kunne gå hele vejen på én enkelt måned. Eller komme så tæt på, som vi er endt med at komme,” siger Jakob Moll.

Sjoveste sted i mediebranchen

Undervejs er Zetland stødt på masser af sympati og støtte fra medlemmerne. Blandt andet bad et medlem om, at gæsterne til vedkommendes 30-års fødselsdag ikke medbragte gaver, men istedet tilmeldte sig Zetland.

Den slags oplevelser giver masser af god stemning på Zetland.

“Hvis man lige ser bort fra, at vi er pænt udkørte, så har stemningen aldrig været bedre. Som Lea konstaterede efter kampagnens første uge: ‘Jeg er bedst i medvind!’. I går ringede vi til 250 af vores 1.400 ambassadører og sagde tak. Vi havde smil op til ørerne alle sammen bagefter, fordi folk var så søde. Det er en helt unik oplevelse at have samlet så mange mennesker om et projekt, som de tror på og kan bruge til noget. Som en af dem skrev på en sms bagefter: Husk at fejre det. Så det prøver vi at minde om selv om at gøre. Det bliver ikke sjovere i mediebranchen, end det er hos os lige nu. Så kan hverdagen komme tids nok,” lyder det fra Zetlands direktør.

Ud over de mange nye betalende medlemmer, har flere hundrede også valgt at prøve Zetland for nul kroner. Zetland håber naturligvis at flest mulige af dem ender som betalende medlemmer.

Læs også: Når læserne er det stærkeste våben

Medieøkonomi

Medier sælger sig selv i skiver

Både stofområder og personlige profiler kan sælges som selvstændige stand alone produkter.

Udgivet

den

Medier sælger sig selv i skiver

Hvis ikke man kan sælge hele mediepakken, kan man overveje at sælge mediet skive for skive.

Det princip eksperimenterer flere og flere medier med. Her hjemme er er Dagbladet Information længst fremme, men udenfor Danmark er der en del iøjnefaldende cases.

Det mest almindelige er, at medierne sælger abonnementer på isolerede stofområder, men det amerikanske mandemagasin Esquire har besluttet, at magasinets mange fans af deres politiske reporter, Charles Pierce, kan nøjes med at købe adgang til hans artikler.

Beslutningen blev truffet efter, analyser viste, at hans artikler blev læst 60.000 gange om dagen og at et stigende antal læsere blev ramt af betalingsvæggen, der blev udløst efter tre gratis artikler om måneden.

Fremfor at forsøge at sælge et helt abonnement til hele Esquire bliver Charles Pierces fans nu tilbudt et abonnement på kun hans artikler.

Amerikanske McClatchy bemærkede også, at læserne var særligt aktive på et område og besluttede derfor at kapitalisere på det. Det drejer sig om sport, hvor læserne ganske vist kun udgjorde 20 procent af læserskaren. Men til gengæld leverede de 50 procent af alle sidevisninger.

Det særligt store engagement har nu fået McClatchy til at sælge sportseksionen selvstændigt og ifølge Editor and Publisher har det ikke skabt kanibalisering, som mange medier jo nok ellers ville frygte.

Tværtimod er oplevelsen hos McClatchy, at der tale om en udvidelse af kundekredsen, da alternativet til et downgrade af det fulde abonnement, oftest vil være helt at forlade McClatchy.

Dagbladet Information har siden juni tilbudt, at deres særlige klimainteresserede læsere kan nøjes med at købe adgang til et klimanyhedsbrev samt adgang til alle artikler om klima.

Initiativet er led i et større eksperiment med ompakning af Informations indhold og kan blive fulgt op af af andre initiativer, oplyste administrerende direktør Stine Carsten Kendahl, da Information lancerede klima-vertikalen.

Indtil videre har Information også lanceret en daglig nyhedsapp kaldet Miniature, som giver adgang til et mindre udvalg af dagens artikler – samt ikke mindst overblik over de vigtigste begivenheder.

Tyske Handelsblatt sporede en stor interesse (noget overraskende set herfra) blandt læserne for digitalisering af sundhedsvæsenet og har derfor lanceret et stand alone nyhedsbrev om emnet.

Handelsblatt oplyser, at det nye nyhedsbrev blot er det første i en stribe kommende stand alone produkter.

New York Times har også gode erfaringer med at udskille kryds og tværs og madopskrifter.

At der kan være gode perspektiver i at ompakke indholdet og fravige alt-eller-intet strategien kan også tage udgangspunkt i, at en meget stor andel læsere rent faktisk køber abonnement fordi de er særligt interesserede i et særligt stofområde.

American Press Institute har tidligere dokumenteret, at det gælder for hele 23 procent. Med det i baghovedet, er det oplagt, at mange andre deler den store interesse for stofområdet, men vælger ikke at købe det fulde abonnement. Blandt dem, må der være en potentiel målgruppe for et mindre og mere fokuseret abonnement.

Endelig kan man sige, at hvis det store og fulde abonnement rent faktisk hviler på, at nogle abonnenter kun er interesserede i et mindre område, så er det nok en model, der før eller siden vil falde fra hinanden.

Denne artikel er delvist inspireret af et blogindlæg hos Twipe og af tidligere artikler på Medietrends.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu