Før sommeren smed Zetland kortene på bordet og meddelte, at der manglede rundt regnet 3500 betalende medlemmer for, at butikken kan løbe rundt i sin nuværende form.
Derfor blev der søsat en kampagne for at få de eksisterende medlemmer til at hjælpe med at skaffe nye. Undervejs er målstregen blevet flyttet flere gange og det ultimative mål om 3500 nye medlemmer skulle nåes i dag den 6. september 2019.
I skrivende stund, er Zetland cirka 800 medlemmer fra målet, men det opfatter Zetlands administrerende direktør Jakob Moll på ingen måde som en katastrofe. Tværtimod.
(Opdatering: Da deadlinedagen sluttede, var Zetland oppe på 2806 nye medlemmer på en måned)
“På grund af vores kampagne er vi langt foran både vores budget og foran vores vækstmål. Vi kan se målstregen, og selv om vi ikke har sorte tal på den månedlige drift endnu, så strækker pengene naturligvis dobbelt så langt, når underskuddet er så lille, som det er nu. Så vi er et virkelig godt sted,” siger Jakob Moll og fortsætter:
“Det kan ændre sig, hvis vi oplever en overrumplende medlemsflugt. Men det regner vi ikke med. Vi lancerer tværtimod et sponsorat af komikeren og podcasteren Christian Fuhlendorff i næste uge, som kan hjælpe os godt på vej, hvis det bare virker halvt så godt som vores sponsorat af hans kollega Michael Schøt.”
Målstreg blev flyttet
Zetlands kampagne blev indledt med en opfordring til de eksisterende medlemmer om at melde sig som ambassadører. Det gjorde 1400 medlemmer hurtigt, hvilket helt isoleret set er imponerende og vidner om, at Zetlands mission om stærke forbindelser til abonnenterne, som af samme grund kaldes medlemmerne, rent faktisk er meget stærk.
De 1400 ambassadører har udgjort kernen i kampagnen, som blev sat rigtig i søen i begyndelsen af august, hvor Zetland opfordrede alle medlemmer til at anbefale sig. Til formålet lancerede de et individuelt referral-dashboard for hvert enkelt medlem. Her kunne de følge med i, hvor mange der signede up til Zetland på baggrund af netop deres anbefaling.
Selvom det ultimative mål var 3500 nye medlemmer, lagde Zetland ud med et behersket, men alligevel ambitiøst, mål om 1400 nye betalende medlemmer på en måned. Det blev nået på en uge, hvor efter målstregen blev løftet til 2000. Det blev også nået på yderligere en uge og derefter gik Zetland all in og satte målet til 3500 og det skulle nåes i dag.
“Da vi nåede 1.400 på en uge, holdt vi møde om hvad vi så skulle gøre. Der argumenterede jeg for, at et ambitiøst mål for kampagnen var 2.500. Vi har aldrig troet, at vi kunne gå hele vejen på én enkelt måned. Eller komme så tæt på, som vi er endt med at komme,” siger Jakob Moll.
Sjoveste sted i mediebranchen
Undervejs er Zetland stødt på masser af sympati og støtte fra medlemmerne. Blandt andet bad et medlem om, at gæsterne til vedkommendes 30-års fødselsdag ikke medbragte gaver, men istedet tilmeldte sig Zetland.
Den slags oplevelser giver masser af god stemning på Zetland.
“Hvis man lige ser bort fra, at vi er pænt udkørte, så har stemningen aldrig været bedre. Som Lea konstaterede efter kampagnens første uge: ‘Jeg er bedst i medvind!’. I går ringede vi til 250 af vores 1.400 ambassadører og sagde tak. Vi havde smil op til ørerne alle sammen bagefter, fordi folk var så søde. Det er en helt unik oplevelse at have samlet så mange mennesker om et projekt, som de tror på og kan bruge til noget. Som en af dem skrev på en sms bagefter: Husk at fejre det. Så det prøver vi at minde om selv om at gøre. Det bliver ikke sjovere i mediebranchen, end det er hos os lige nu. Så kan hverdagen komme tids nok,” lyder det fra Zetlands direktør.
Ud over de mange nye betalende medlemmer, har flere hundrede også valgt at prøve Zetland for nul kroner. Zetland håber naturligvis at flest mulige af dem ender som betalende medlemmer.
Læs også: Når læserne er det stærkeste våben