Der er penge på bordet,
når Facebook nu indgår betalte partnerskaber med syv europæiske medier om at
levere indhold til Facebooks video-kanal Watch.
Et af medierne er svenske Expressen, der skal levere et dagligt nyhedsshow, der går i luften allerede på tirsdag. Dermed skriver de sig ind i en længere række af store mediehuse, der i forvejen bliver betalt for at levere videoindhold til Facebook.
Det nye er, at Facebook
nu træder ud af det engelsksprogede marked og også indgår betalte partnerskaber
med medier i for eksempel Norden.
Chef for Facebooks
strategiske partnerskaber John Severinson siger til Medietrends, at Expressen
er udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske,
at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.
”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” siger han og oplyser, at partnerskabene opfattes som ”longterm”.
”Det er vigtigt, at der
er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på
Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er
tale om langvarige aftaler,” siger John Severinson.
Han vil dog ikke sætte år eller måneder på. Det samme gælder de økonomiske rammer, som i hvert fald indtil videre, er fortrolige.
Derimod understreger han,
at selvom Facebook betaler, så vil de ikke blande sig i mediernes indhold. Og
de vil heller ikke opsætte stramme formater.
”Teknisk set kan medierne lave timelange udsendelser, hvis det er det, de tror er det klogeste. Det har de friheden til selv at finde ud af. Men vi vil naturligvis tilbyde dem nogle guidelines om, hvad vores erfaringer er, og der er der nok en tendens til, at de lidt kortere formater fungerer bedst.”
I en pressemeddelelse vinkler Facebook de nye partnerskaber på, at Facebook gerne vil støtte medierne og hjælpe dem med at finde nye indtægtskilder. Men aftalerne er også til fordel for Facebook.
”Facebook er ekstremt brugerfokuseret og vores brugere siger, at de gerne vil have relevante nyheder. Derfor vil vi fjerne forhindringer for at kvalitetsjournalistik kan nå frem til vores brugere. Det kræver, at medierne har bæredygtige indtægter og at vores platform distribuerer deres indhold,” siger John Severinson og fortsætter:
”We care about news and
we care about our users.”
Ud over svenske
Expressen, har disse medier indgået partnerskaber:
Tyskland
Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.
Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.
Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.
Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.
G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.
G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.
G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.
G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.
Frankrig
Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.
Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.
BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.
I forvejen leverer BBC,
CNN og Channel 4 indhold til Watch.
Videoer på Watch afbrydes
regelmæssigt af reklamepauser, hvis de er mere end tre minutter lange.