Connect with us

Medieøkonomi

Facebook indgår partnerskab med europæiske medier og afviser ikke danske aftaler

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Udgivet

den

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Der er penge på bordet, når Facebook nu indgår betalte partnerskaber med syv europæiske medier om at levere indhold til Facebooks video-kanal Watch.

Et af medierne er svenske Expressen, der skal levere et dagligt nyhedsshow, der går i luften allerede på tirsdag. Dermed skriver de sig ind i en længere række af store mediehuse, der i forvejen bliver betalt for at levere videoindhold til Facebook.

Det nye er, at Facebook nu træder ud af det engelsksprogede marked og også indgår betalte partnerskaber med medier i for eksempel Norden.

Chef for Facebooks strategiske partnerskaber John Severinson siger til Medietrends, at Expressen er udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske, at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.

”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” siger han og oplyser, at partnerskabene opfattes som ”longterm”.

”Det er vigtigt, at der er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er tale om langvarige aftaler,” siger John Severinson.

Han vil dog ikke sætte år eller måneder på. Det samme gælder de økonomiske rammer, som i hvert fald indtil videre, er fortrolige.

Derimod understreger han, at selvom Facebook betaler, så vil de ikke blande sig i mediernes indhold. Og de vil heller ikke opsætte stramme formater.

”Teknisk set kan medierne lave timelange udsendelser, hvis det er det, de tror er det klogeste. Det har de friheden til selv at finde ud af. Men vi vil naturligvis tilbyde dem nogle guidelines om, hvad vores erfaringer er, og der er der nok en tendens til, at de lidt kortere formater fungerer bedst.”

I en pressemeddelelse vinkler Facebook de nye partnerskaber på, at Facebook gerne vil støtte medierne og hjælpe dem med at finde nye indtægtskilder. Men aftalerne er også til fordel for Facebook.

”Facebook er ekstremt brugerfokuseret og vores brugere siger, at de gerne vil have relevante nyheder. Derfor vil vi fjerne forhindringer for at kvalitetsjournalistik kan nå frem til vores brugere. Det kræver, at medierne har bæredygtige indtægter og at vores platform distribuerer deres indhold,” siger John Severinson og fortsætter:

”We care about news and we care about our users.”

Ud over svenske Expressen, har disse medier indgået partnerskaber:

Tyskland

Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.

Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.

Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.

Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.

G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.

G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.

G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.

G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.

Frankrig

Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.

Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.

BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.

I forvejen leverer BBC, CNN og Channel 4 indhold til Watch.

Videoer på Watch afbrydes regelmæssigt af reklamepauser, hvis de er mere end tre minutter lange.

Medieøkonomi

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Toptunet koncept med kæmpe succes kommer med sikkerhed til at sætte nye standarder for mange abonnementsmedier

Udgivet

den

The Athletic nærmer sig en million abonnenter
Efter The Athletic i august lancerede massiv dækning af engelske Premiere League, er udviklingen gået rasende stærkt. Foto: Wikimedia Commons

Hvis du er meget sportsinteresseret, kender du måske allerede The Athletic. Hvis du er bare en smule medieinteresseret, bør du lære The Athletic at kende nu.

The Athletic er for abonnementsmedierne, hvad Buzzfeed var for annoncemedierne i begyndelsen af 10’erne. Eller udtrykt mere direkte: The Athletic er en kompromisløs ekstremudgave af abonnementsmediekonceptet og det buldrer der ud af med så stor styrke, at det ligesom Buzzfeed gjorde, kommer til at danne skole for andre medier.

I denne uge er The Athletic blevet polstret med yderligere 50 millioner dollars, som primært skal bruges til at udvide butikken uden for USA. Så alene derfor, kan du forvente, at The Athletic rykker nærmere.

Men hvad er det, der er interessant ved The Athletic?

  1. De er bevidste om, at hvis mediebrugere skal betale for et abonnement, skal det være fordi de får en vare, som ikke kan fås andre steder og som de ikke vil undvære, når de først har smagt på den.
  2. Derfor nørder The Athletic helt igennem på et utal af sportsgrene og deres site er indrettet, så sportsfans hurtigt kan få fremhævet alt om deres yndlingshold eller al sport i deres hjemby.
  3. Sagt med andre ord, leverer The Athletic kvalitetsjournalistik og har som mål, at være mediet, der på et og samme sted, serverer den bedste (niche)journalistik om en lang række sportsgrene og samtlige klubber i de sportsgrene, som The Athletic dækker.
  4. Resultaterne er imponerende. I juli passerede det fire år gamle medie 500.000 abonnenter, i august 600.000 og meget snart passerer de en million abonnenter, oplyste de to stifter i forbindelse med den nye kapitaltilførelse.
  5. The Athletic vurderes at være 500 millioner dollars værd lige nu, og de forventer at få overskud i 2020. Det skyldes især, at de ikke har særligt store omkostninger til at skaffe nye abonnenter. De kommer nærmest af sig selv, og de bliver hængende som abonnenter i gennemsnit 12 måneder.

The Athletic blev lanceret i San Francisco i 2016 og de første år er blevet brugt til at sætte sig tungt på alle store amerikanske sportsgrene og alle amerikanske storbyer. Der er blevet investeret massivt i at lokke de bedste sportsjournalister til, for kvalitet er et nødvendigt adelsmærke, når man skriver til et publikum, hvor hver eneste læser mener, at de er klogere og mere indsigtfulde end trænerne for de hold, de passioneret holder med og følger i tykt og tyndt.

Det store gennembrud for The Athletic skete, da de i efteråret 2019 lancerede en komplet Premiere League vertikal. Dermed trådte de udenfor USA og satte fødderne direkte ned i mulden på centrum for verdens største sportgren, fodbold.

Det skete med en komplet dækning af hver eneste klub i ligaen og med opkøb af en imponerende mængde af Storbritanniens mest anerkendte fodboldjournalister med indgående kendskab til klubberne.

The Athletic har allerede – klogeligt – besluttet, at den fortsatte ekspansion også skal handle om fodbold og et realistisk bud er selvfølgelig, at det bliver nogle af de andre store europæiske ligaer, der står for tur.

Ligesom Buzzfed satte nye standarder for, hvor meget man kan skalere sin rækkevidde for at maksimere annonceindtægterne, sætter The Athletic også nye standarder på sit område. Med vanlig amerikansk mangel på ydmyghed, er The Athletics slogan, da også “The new standard of sports journalism”.

Spørgsmålet er selvfølgelig om konceptet med kvalitets nichejournalistik samlet en masse, kan overføres til andre stofområder. Og svaret er naturligvis ja.

Ganske vist er sport formentlig det område, der har det største publikum globalt set. Men kultur, underholdning, musik, økonomi, politik, madlavning og alle tænkelige hobbies har også passionerede publikummer, der vil betale for kvalitetsindhold.

I et interview med Recode i oktober sagde Alex Mather, der er co-founder af The Athlete, at deres recept er så simpel, at den kan sammenlignes med mel og vand og at den let kan overføres til nye områder.

“Selvfølgelig er sports fans meget passionerede og der er enormt mange af dem. Men du kan kombinere passionerede mennesker og meget talentfulde journalister på en masse andre områder og så vil folk betale”, sagde Alex Mather.

The Athletic har en benhård betalingsvæg og man får kun lov at se de første linjer af en artikel, hvis ikke man betaler. De tilbyder en måneds gratis prøveabonnement og det kører automatisk videre med et abonnement til 9,99 dollars om måneden eller det halve, hvis man binder sig for et år.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu