Connect with us

Medieøkonomi

Facebook indgår partnerskab med europæiske medier og afviser ikke danske aftaler

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Udgivet

den

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Der er penge på bordet, når Facebook nu indgår betalte partnerskaber med syv europæiske medier om at levere indhold til Facebooks video-kanal Watch.

Et af medierne er svenske Expressen, der skal levere et dagligt nyhedsshow, der går i luften allerede på tirsdag. Dermed skriver de sig ind i en længere række af store mediehuse, der i forvejen bliver betalt for at levere videoindhold til Facebook.

Det nye er, at Facebook nu træder ud af det engelsksprogede marked og også indgår betalte partnerskaber med medier i for eksempel Norden.

Chef for Facebooks strategiske partnerskaber John Severinson siger til Medietrends, at Expressen er udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske, at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.

”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” siger han og oplyser, at partnerskabene opfattes som ”longterm”.

”Det er vigtigt, at der er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er tale om langvarige aftaler,” siger John Severinson.

Han vil dog ikke sætte år eller måneder på. Det samme gælder de økonomiske rammer, som i hvert fald indtil videre, er fortrolige.

Derimod understreger han, at selvom Facebook betaler, så vil de ikke blande sig i mediernes indhold. Og de vil heller ikke opsætte stramme formater.

”Teknisk set kan medierne lave timelange udsendelser, hvis det er det, de tror er det klogeste. Det har de friheden til selv at finde ud af. Men vi vil naturligvis tilbyde dem nogle guidelines om, hvad vores erfaringer er, og der er der nok en tendens til, at de lidt kortere formater fungerer bedst.”

I en pressemeddelelse vinkler Facebook de nye partnerskaber på, at Facebook gerne vil støtte medierne og hjælpe dem med at finde nye indtægtskilder. Men aftalerne er også til fordel for Facebook.

”Facebook er ekstremt brugerfokuseret og vores brugere siger, at de gerne vil have relevante nyheder. Derfor vil vi fjerne forhindringer for at kvalitetsjournalistik kan nå frem til vores brugere. Det kræver, at medierne har bæredygtige indtægter og at vores platform distribuerer deres indhold,” siger John Severinson og fortsætter:

”We care about news and we care about our users.”

Ud over svenske Expressen, har disse medier indgået partnerskaber:

Tyskland

Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.

Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.

Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.

Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.

G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.

G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.

G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.

G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.

Frankrig

Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.

Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.

BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.

I forvejen leverer BBC, CNN og Channel 4 indhold til Watch.

Videoer på Watch afbrydes regelmæssigt af reklamepauser, hvis de er mere end tre minutter lange.

Medieøkonomi

Medier sælger sig selv i skiver

Både stofområder og personlige profiler kan sælges som selvstændige stand alone produkter.

Udgivet

den

Medier sælger sig selv i skiver

Hvis ikke man kan sælge hele mediepakken, kan man overveje at sælge mediet skive for skive.

Det princip eksperimenterer flere og flere medier med. Her hjemme er er Dagbladet Information længst fremme, men udenfor Danmark er der en del iøjnefaldende cases.

Det mest almindelige er, at medierne sælger abonnementer på isolerede stofområder, men det amerikanske mandemagasin Esquire har besluttet, at magasinets mange fans af deres politiske reporter, Charles Pierce, kan nøjes med at købe adgang til hans artikler.

Beslutningen blev truffet efter, analyser viste, at hans artikler blev læst 60.000 gange om dagen og at et stigende antal læsere blev ramt af betalingsvæggen, der blev udløst efter tre gratis artikler om måneden.

Fremfor at forsøge at sælge et helt abonnement til hele Esquire bliver Charles Pierces fans nu tilbudt et abonnement på kun hans artikler.

Amerikanske McClatchy bemærkede også, at læserne var særligt aktive på et område og besluttede derfor at kapitalisere på det. Det drejer sig om sport, hvor læserne ganske vist kun udgjorde 20 procent af læserskaren. Men til gengæld leverede de 50 procent af alle sidevisninger.

Det særligt store engagement har nu fået McClatchy til at sælge sportseksionen selvstændigt og ifølge Editor and Publisher har det ikke skabt kanibalisering, som mange medier jo nok ellers ville frygte.

Tværtimod er oplevelsen hos McClatchy, at der tale om en udvidelse af kundekredsen, da alternativet til et downgrade af det fulde abonnement, oftest vil være helt at forlade McClatchy.

Dagbladet Information har siden juni tilbudt, at deres særlige klimainteresserede læsere kan nøjes med at købe adgang til et klimanyhedsbrev samt adgang til alle artikler om klima.

Initiativet er led i et større eksperiment med ompakning af Informations indhold og kan blive fulgt op af af andre initiativer, oplyste administrerende direktør Stine Carsten Kendahl, da Information lancerede klima-vertikalen.

Indtil videre har Information også lanceret en daglig nyhedsapp kaldet Miniature, som giver adgang til et mindre udvalg af dagens artikler – samt ikke mindst overblik over de vigtigste begivenheder.

Tyske Handelsblatt sporede en stor interesse (noget overraskende set herfra) blandt læserne for digitalisering af sundhedsvæsenet og har derfor lanceret et stand alone nyhedsbrev om emnet.

Handelsblatt oplyser, at det nye nyhedsbrev blot er det første i en stribe kommende stand alone produkter.

New York Times har også gode erfaringer med at udskille kryds og tværs og madopskrifter.

At der kan være gode perspektiver i at ompakke indholdet og fravige alt-eller-intet strategien kan også tage udgangspunkt i, at en meget stor andel læsere rent faktisk køber abonnement fordi de er særligt interesserede i et særligt stofområde.

American Press Institute har tidligere dokumenteret, at det gælder for hele 23 procent. Med det i baghovedet, er det oplagt, at mange andre deler den store interesse for stofområdet, men vælger ikke at købe det fulde abonnement. Blandt dem, må der være en potentiel målgruppe for et mindre og mere fokuseret abonnement.

Endelig kan man sige, at hvis det store og fulde abonnement rent faktisk hviler på, at nogle abonnenter kun er interesserede i et mindre område, så er det nok en model, der før eller siden vil falde fra hinanden.

Denne artikel er delvist inspireret af et blogindlæg hos Twipe og af tidligere artikler på Medietrends.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu