Connect with us

Medieøkonomi

Facebook indgår partnerskab med europæiske medier og afviser ikke danske aftaler

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Udgivet

den

Svenske Expressen og seks andre europæiske medier bliver betalt for at levere video til Facebook

Der er penge på bordet, når Facebook nu indgår betalte partnerskaber med syv europæiske medier om at levere indhold til Facebooks video-kanal Watch.

Et af medierne er svenske Expressen, der skal levere et dagligt nyhedsshow, der går i luften allerede på tirsdag. Dermed skriver de sig ind i en længere række af store mediehuse, der i forvejen bliver betalt for at levere videoindhold til Facebook.

Det nye er, at Facebook nu træder ud af det engelsksprogede marked og også indgår betalte partnerskaber med medier i for eksempel Norden.

Chef for Facebooks strategiske partnerskaber John Severinson siger til Medietrends, at Expressen er udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske, at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.

”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” siger han og oplyser, at partnerskabene opfattes som ”longterm”.

”Det er vigtigt, at der er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er tale om langvarige aftaler,” siger John Severinson.

Han vil dog ikke sætte år eller måneder på. Det samme gælder de økonomiske rammer, som i hvert fald indtil videre, er fortrolige.

Derimod understreger han, at selvom Facebook betaler, så vil de ikke blande sig i mediernes indhold. Og de vil heller ikke opsætte stramme formater.

”Teknisk set kan medierne lave timelange udsendelser, hvis det er det, de tror er det klogeste. Det har de friheden til selv at finde ud af. Men vi vil naturligvis tilbyde dem nogle guidelines om, hvad vores erfaringer er, og der er der nok en tendens til, at de lidt kortere formater fungerer bedst.”

I en pressemeddelelse vinkler Facebook de nye partnerskaber på, at Facebook gerne vil støtte medierne og hjælpe dem med at finde nye indtægtskilder. Men aftalerne er også til fordel for Facebook.

”Facebook er ekstremt brugerfokuseret og vores brugere siger, at de gerne vil have relevante nyheder. Derfor vil vi fjerne forhindringer for at kvalitetsjournalistik kan nå frem til vores brugere. Det kræver, at medierne har bæredygtige indtægter og at vores platform distribuerer deres indhold,” siger John Severinson og fortsætter:

”We care about news and we care about our users.”

Ud over svenske Expressen, har disse medier indgået partnerskaber:

Tyskland

Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.

Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.

Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.

Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.

G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.

G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.

G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.

G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.

Frankrig

Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.

Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.

BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.

I forvejen leverer BBC, CNN og Channel 4 indhold til Watch.

Videoer på Watch afbrydes regelmæssigt af reklamepauser, hvis de er mere end tre minutter lange.

Medieøkonomi

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Den nye ejerkreds vil ansøge om DAB-sendetilladelsen. Samtidig er nuværende direktør Jørgen Ramskov udset til at blive bestyrelsesformand, hvis sendetilladelsen vindes.

Udgivet

den

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Når Radio24syvs ansøgning til den nye DAB-sendetilladelse på fredag lander på bordet hos Slots- og Kulturstyrelsen, vil den alene være underskrevet PeopleGroup. Dermed ophæves det fælles ejerskab, som Berlingske Medie i otte år har været en del af.

Til gengæld indtræder de to nuværende programchefer Mads Brügger og Mikael Bertelsen i ejerkredsen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Radio 24Syv. Der er ingen oplysninger om, hvorvidt og eventuelt hvor meget, kapital, Bertelsen og Brügger skyder ind i selskabet.

Direktør i PeopleGroup og formentlig kommende direktør for Radio 24Syv, hvis de vinder sendetilladelsen, Jakob Kvist, oplyser, at ændringerne i ejerkredsen er for “at samle alle radioens kræfter i eet hus og opnå en større behændighed og manøvredygtighed, både i det daglige og generelt i forhold til det nye fokus, som radioen står overfor.”

“Vi har været utroligt glade for samarbejdet med Berlingske Media igennem de første otte år. Men nu er radioen klar til at stå på egne ben med en inhouse ejerkreds, som også inddrager dens kreative kræfter” siger Jakob Kvist om inddragelsen af Brügger og Bertelsen i ejerkredsen.

“Det er helt i husets ånd at gøre det således. I PeopleGroup er der tradition for kreative ledelser og selvstændighed i ejerskabet, og for os er det en helt naturlig proces nu at fokusere 100 procent på en agil ledelse, hvor alle har fingrene godt nede i bolledejen” fortsætter Jakob Kvist.

Opsplitningen med Berlingske Media er foregået udramatisk og i en god tone, og selskabets direktør, Anders Krab-Johansen ønsker fortsat kun det bedste for radioen.

“Vi har været fødselshjælpere til en ny radiostation på det danske marked, som har overrasket de fleste. Samarbejdet har foregået upåklageligt. Vi respekterer, at de ledende kræfter på stationen foretrækker at drive projektet videre selv” udtaler han.

Ifølge sendetilladelsen skal den kommende DAB-radio drives som et public service-projekt uden mulighed for at udnytte eller forfølge kommercielle interesser. Eventuelle yderligere indtægter i forbindelse med driften skal alle gå tilbage til programvirksomheden.

Hvis det lykkes for Radio24syv at genvinde sendetilladelsen, er den nuværende direktør, Jørgen Ramskov, udset til at indtræde som kommende bestyrelsesformand.

Udbuddet afgøres senest den 22 oktober, når Radio/TV-nævnets afgørelse foreligger.

Jørgen Ramskov vil som det fremgår af denne Twittertråd ikke oplyse, hvor stor en ejerandel de to programchefer overtager. Men baglæns regnestykker peger i retning, af at det samlede ejerindskud er 10 millioner kroner.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu