Kæmpe edderkopper, falske minder og deep fakes til alle
• Talk: Status på robotjournalistik
• Kæmpe-edderkopper på størrelse med Mars-barer invaderer danske hjem
• Fake news skaber falske minder
• Facebook overvejer at skjule antal likes
• Nyt makkerpar skal lede TV 2s Christiansborg-redaktion
• Advisory Board skal sikre Journalisten frihed
• Få altid hundens navn
• Politiken Nicher lancerer Politiken Sundhed
• Det læste jeg også..
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
På din skærm lige nu:
tre skud fra Medietrends
fem korte nyheder fra medieverdenen
fire kurser
et netværk
Godmorgen.. ⏰
Jeg gik desværre glip af DMJXs Festival i mandags. Men venlige mennesker båndede to af de spændende talks – så nu kan du også høre dem:
Hvordan disrupter robotjournalistikken medierne?
Hvordan påvirker blockchains journalistik og forretningsmodel?
Talken om blockchains kommer først online fredag, så kig forbi der.
Men robottalken er klar nu. Så find hovedtelefonerne frem, hvis du er nysgerrig efter, hvor langt danske medier er og hvordan de håndterer etikken, når det er iskolde computerprogrammer, der skriver om mennesker.
Måske er robotjournalistikken det største jordskælv i journalistikkens verden siden internettet rullede ud. Det mente big data udvikler Søren Pedersen fra Ekstra Bladet, da han mandag styrede en debat mellem de førende medieaktører i den danske verden for robotjournalistik. Du kan høre hele debatten eller bare uddrag.
Sådan lyder rubrikken på landets mest delte, likede og kommenterede medieartikel i august. Artiklen fra BT fik næsten dobbelt så meget engagement, som artiklen på andenpladsen. Ser man medierne som helhed – altså ikke på enkelte artikler – ligger DR med over 1 million likes, delinger og kommentarer atter i top. Tjek de 50 største danske medier i Medietrends rullende virale barometer.
Måske har du hørt nok om fake news? Godt så. Her kommer de falske minder. I en videnskabelig undersøgelse blev respondenterne vist forskellige nyhedshistorier og knap halvdelen mente bestemt, at de kunne huske historier, som forskerne lige havde fabrikeret og som aldrig havde været i noget medie.
Instagram, der også ejes af Facebook, har i et stykke tid eksperimenteret med at skjule, hvor mange likes et opslag har og nu overvejere Facebook også at gøre det på selve Facebook. Det bekræfter Facebook og forklarer, at det er for at imødegå misundelse og (ikke mindst) at folk har det med at slette opslag, der ikke får mange likes. Ideen er, at kun den, der har lavet opslaget, kan se, hvor mange likes der er kommet. CrowdTangle, der måler den slags, og som de fleste redaktioner har adgang til, kan dog fortsat tælle med.
Troels Mylenberg udnævnes til TV 2s politiske redaktør, og han skal lede redaktionen på Christiansborg sammen med redaktionschef Mads Bisgaard, der hidtil har været konstitueret i rollen.
Efter Journalistens tidligere chefredaktør Øjvind Hesselager blev fyret kort før sommerferien, er der blevet bakset med Journalistens fremtid. P.t. er Jakob Albrecht konstitureret chefredaktør, men jobbet slåes snart op. Samtidig har journalistforbundet besluttet at etablere et advisory board, som kan sparre med Journalistens kommende ledelse. Dette sker for at sikre armslængdeprincippet, da sparring med hovedbestyrelsen potentielt kan slå gnister (som man siger i i Venstre) i forhold til Frihedsbrevet.
Legendariske Roy Peter Clark har i 40 år undervist i journalistisk og ikke mindst skrivning. Nu har Poynters Institute, hvor han har været på lønningslisten i hele sin karriere, opfordret journalister fra hele kloden til at indsende de tips, de har lært af Clark – og det er der kommet en længere sag ud af
Prorektor på DMJX Jens Grund skriver i POV om tillidskrise og etik
Støt Medietrends
Hvis du er glad for Medietrends, kan du blive medlem og være med til at støtte udgivelsen. Al støtte går til at gøre Medietrends bedre.
Medietrends har valgt ikke at have betalingsmur, for når det handler om udvikling, inspiration og nye tanker, er det vigtigere at nå ud til mange medieinteresserede end til få med råd til dyre abonnementer.
Men det koster stadig tid og penge at udgive, så derfor er det muligt at være frivilligt medlem – endda ganske billigt.
For 25 kroner om måneden kan du personligt blive et højt elsket medlem. Du kan også melde hele din virksomhed ind for 500 kr. om måneden.
Som ven af Medietrends modtager du den årlige Medietrends-rapport før alle andre.