Connect with us

Data

Top 50: Valgkampens mest delte artikler

De sociale medier har været rødglødende med artikler fra medierne. Her er hvilke medier, der gjorde det bedst og de mest delte artikler

Udgivet

den

Top 50: Valgkampens mest delte artikler

Valgkampen har i den grad sat sit præg på mediernes fokus og livet på de sociale medier. Medietrends tager i dag et nyt værktøj i brug, der giver et samlet overblik over de mest virale artikler fra danske medier.

Værktøjet hedder Storyboard.news og det samler alle likes, delinger og kommentarer fra Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest. Opgørelsen giver derfor et meget præcist billede af, hvad der har domineret de sociale medier.

Medietrends kommer i fremtiden til at præsentere top 50-lister for hver måned. Men her og nu er det et tilbageblik på valgkampen:

Se mediernes samlede resultater længere nede

Kigger man på de samlede resultater for de enkelte medier skiller især TV2 sig ud med over to millioner likes, delinger og kommentarer, hvis man samler engagementet fra både vejret, sporten og nyhederne.

  • Data fra inkluderer likes, delinger og kommentarer fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Pinterest.
  • Engagement på denne liste dækker både betalt og organisk engagement.
  • Data er hentet fra Storyboard.news den 6. juni og tager ikke højde for engagement, der er kommet siden denne dato.

Data

På disse tidspunkter gav Facebook mest bonus til medierne i 2019

Mellem ni og ti er det dårligste tidspunkt at pushe for medierne. Senere på dagen er der op til 25 procent flere likes, delinger og kommentarer at hente

Udgivet

den

Det er ikke helt ligegyldigt, hvornår medierne poster deres opslag på Facebook. I løbet af dagen svinger effekten målt på likes, delinger og kommentarer mange procent.

Det dokumenteres i en omfattende analyse af samtlige Facebook-opslag fra 65 danske medier i 2019. Ved at gennemgå alle 172.987 opslag, som de 65 medier slog op på Facebook sidste år, er det muligt at scanne, hvilke tidspunkter på døgnet, der gav den største effekt i 2019.

Som det fremgår af grafikken var effekten størst i de sene nattetimer. Men det skyldes især, at det primært er de store medier med mange følgere, der udkommer midt om natten og at de typisk kun gør det, hvis de har gode historier. I 2019 betød det for eksempel, at der var en stor overvægt af opslag fra valgnatten.

Det er derfor mest dækkende kun at kigge på timerne fra 7 om morgenen til 22 om aftenen, hvor de fleste af de 65 medier i undersøgelsen er aktive.

Selvom søjlerne kan syne meget ens, er der trods alt op til 25 procents forskel, på hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår med opslag, der er slået op på forskellige tidspunkter i dagtimerne.

Umiddelbart kan tidsrummet fra 9 til 10 virke som et dårligt tidspunkt, men mange medier, slår så mange opslag op hver dag, at der ikke er plads til at springe hele klokketimer over.

Medietrends har i analysen benyttet medianværdier. Det er den midterste værdi, der har lige stor afstand til den mindste og den største. Median oversættes ofte til den “typiske” værdi og den er meget mindre påvirket af enkelte udslag fra supervirale opslag med mange likes end en gennemsnitsværdi ville være.

Den øverste grafik viser, hvor mange likes, delinger og kommentar et opslag fra de 65 medier typisk fik.

Den næste grafik korrigerer for størrelsen på mediernes Facebooksider. Det sker ved, opslag for opslag, at beregne, hvor mange procent interaktioner opslaget fik i forhold til det antal følgere, Facebooksiden havde, da opslaget blev slået op.

Det kaldes interaction rate og kan bruges til at regne modsat og dermed beregne antal likes, delinger og kommentarer for enhver given Facebookside. Gang blot Facebooksidens antal følgere med den konkrete interaction rate og divider med 100.

Eks: En Facebookside med 10.000 følgere slår et opslag op klokken 11: 10.000 x 0,104/100 = 10,4 likes, delinger, kommentarer.

Som det ses, har kurven nogenlunde samme forløb med størst effekt om natten og mindst om dagen. Igen skyldes det, at nattens aktiviteter har tendens til mest at være vigtige begivenheder, som derfor ofte høster mange reaktioner.

Mange snakker om det nye aftenvindue, hvor mediebrugerne har tid til at konsumere nyheder i sofaen. Ud fra Medietrends data kan man godt forsigtigt bakke op om, at der er et potentiale i aftentimerne. Gennemslaget er ihvertfald ikke mindre og som den følgende grafik viser, er trængslen lidt mindre end i dagtimerne.

Inden man med milimeter præcision begynder at anvende Medietrends data som publiceringsværktøj, skal man huske at Facebooks algoritme hele tiden forandrer sig og at 2020 kan vise sig helt anderledes end 2019.

Alene indenfor 2019 var der udsving i de 65 mediers resultater på Facebook.

Det er også værd at notere, at det giver størst analyseværdi kun at måle på ens eget medie. Brug eventuelt Medietrends metode ved hjælp af CrowdTangle:

  • Hent data fra en passende periode via CrowdTangles “historical data”.
  • Sorter efter publiceringens klokkeslæt
  • Beregn median for hver time og sammenlign timerne. Medier, der ikke har store virale historier i kataloget, kan også anvende gennemsnit istedet for median, da det er hurtigere at beregne.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu