Connect with us

Kurateret

Sådan får du fiasko med nyhedsbreve

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes

Udgivet

den

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes
Foto: Philippa Willitts/Flickr

Fiaskoer og strandede udviklingsprojekter er der nok af i medieverdenen, men det er sjældent at nogen evaluerer nok på nedturen til at komme frem med solide tips til succes.

Men det gjorde de på Greeley Tribune – et lille lokalmedie i Colorado – efter de fejlede med et betalt nyhedsbrev om sport på 11 skoler i lokalområdet.

Efter fem måneder havde Greeley Tribune tabt tilstrækkeligt med penge til, at de valgte at lukke nyhedsbrevet. På det tidspunkt var udviklingen ellers ved at vende og de to journalister på projektet havde indset, hvilke fejl, de havde begået og var i fuld sving med at høste frugterne fra mere succesrige komponenter i nyhedsbrevet.

Men desværre vare pengekassen tom.

En af de to journalister, Quinn Ritzdorf, giver her sine tre grundlæggende tips til at undgå fiasko – eller udtrykt lidt mere positivt, at få succes:

1. Giv læserne, hvad de vil have

En af de store fejl i nyhedsbrevet var, at journalisterne leverede det, de selv syntes var fedt at skrive, nemlig store dybdegående features. Det betød, at de brugte en masse kræfter og plads på at komme i dybden med nogle få historier, som måske kun var relevante for en eller to skoler.

Sagt på en anden måde, var der læsere fra ni skoler, der blev overset.

De ændrede derfor nyhedsbrevet til også at have små sektioner og de bestræbte sig på altid at have noget om hver eneste skole, de dækkede.

De små sektioner havde “dagens spiller” og fun facts om alle skoler. På den måde var der garanti for, at alle læsere altid kunne finde noget, der skabte identifikation.

2. Interager med læserne

Læsere der bliver inddraget kommer igen. Derfor etablerede nyhedsbrevet en række forskellige måder at interagere med læserne.

Blandt andet kunne læserne bidrage med billeder af de lokale sportsbegivenheder og komme med bud på kommende resultater.

Læsernes bud på kommende resultater blev noteret på et dynamisk leaderboard, så alle kunne følge med og konkurrencementaliteten kunne udnyttes fuldt ud.

Konklusionen er, at inddragelsen af læserne var effektiv, men da nichen var meget smal, ville effekten have været endnu større med et større publikum.

3. Udnyt sociale medier

Det lille nyhedsbrev fik stor support fra Twitter til at øge kendskabet.

Hver mandag bragte nyhedsbrevet en afstemning på Twitter om at kåre ugens atlet. I afstemningen deltog fire mandlige og fire kvindelige atleter, hvilket formentlig betød, at otte af de 11 skoler var repræsenterede.

Afstemningen blev hypet og delt af læserne selv og mange af atleterne fik 4-500 stemmer, hvilket var god eksponering af nyhedsbrevet.

Det er ikke originalt at udnytte de sociale medier til branding og eksponering af medier, men nogle gange giver det god bonus at gentænke metoderne, som nyhedsbrevet gjorde her.

Læs også