Connect with us

Kurateret

Sådan får du fiasko med nyhedsbreve

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes

Udgivet

den

Eller hvordan en fiasko fik en journalist til at udtænke tre vigtige råd til journalistisk succes
Foto: Philippa Willitts/Flickr

Fiaskoer og strandede udviklingsprojekter er der nok af i medieverdenen, men det er sjældent at nogen evaluerer nok på nedturen til at komme frem med solide tips til succes.

Men det gjorde de på Greeley Tribune – et lille lokalmedie i Colorado – efter de fejlede med et betalt nyhedsbrev om sport på 11 skoler i lokalområdet.

Efter fem måneder havde Greeley Tribune tabt tilstrækkeligt med penge til, at de valgte at lukke nyhedsbrevet. På det tidspunkt var udviklingen ellers ved at vende og de to journalister på projektet havde indset, hvilke fejl, de havde begået og var i fuld sving med at høste frugterne fra mere succesrige komponenter i nyhedsbrevet.

Men desværre vare pengekassen tom.

En af de to journalister, Quinn Ritzdorf, giver her sine tre grundlæggende tips til at undgå fiasko – eller udtrykt lidt mere positivt, at få succes:

1. Giv læserne, hvad de vil have

En af de store fejl i nyhedsbrevet var, at journalisterne leverede det, de selv syntes var fedt at skrive, nemlig store dybdegående features. Det betød, at de brugte en masse kræfter og plads på at komme i dybden med nogle få historier, som måske kun var relevante for en eller to skoler.

Sagt på en anden måde, var der læsere fra ni skoler, der blev overset.

De ændrede derfor nyhedsbrevet til også at have små sektioner og de bestræbte sig på altid at have noget om hver eneste skole, de dækkede.

De små sektioner havde “dagens spiller” og fun facts om alle skoler. På den måde var der garanti for, at alle læsere altid kunne finde noget, der skabte identifikation.

2. Interager med læserne

Læsere der bliver inddraget kommer igen. Derfor etablerede nyhedsbrevet en række forskellige måder at interagere med læserne.

Blandt andet kunne læserne bidrage med billeder af de lokale sportsbegivenheder og komme med bud på kommende resultater.

Læsernes bud på kommende resultater blev noteret på et dynamisk leaderboard, så alle kunne følge med og konkurrencementaliteten kunne udnyttes fuldt ud.

Konklusionen er, at inddragelsen af læserne var effektiv, men da nichen var meget smal, ville effekten have været endnu større med et større publikum.

3. Udnyt sociale medier

Det lille nyhedsbrev fik stor support fra Twitter til at øge kendskabet.

Hver mandag bragte nyhedsbrevet en afstemning på Twitter om at kåre ugens atlet. I afstemningen deltog fire mandlige og fire kvindelige atleter, hvilket formentlig betød, at otte af de 11 skoler var repræsenterede.

Afstemningen blev hypet og delt af læserne selv og mange af atleterne fik 4-500 stemmer, hvilket var god eksponering af nyhedsbrevet.

Det er ikke originalt at udnytte de sociale medier til branding og eksponering af medier, men nogle gange giver det god bonus at gentænke metoderne, som nyhedsbrevet gjorde her.

Kurateret

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Indlæste nyhedsbriefs i myldretiden får The Telegraphs brugere til at betale for journalistikken

Udgivet

den

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man skal stole på The Telegraphs commuter editions editor Danny Boyle, så har den britiske avis fået en virkelig god ide. En ide, som ikke alene giver bedre service til The Telegraphs mange pendlere, men som også skaffer nye betalende abonnenter.

The Telegraph har oprettet en gruppe på samtaleappen WhatsApp, som bliver brugt til at sende helt korte oplæste nyhedsbriefs. De oplæste briefs ryger afsted klokken 8 om morgenen og kl 17, britisk tid. Sådan cirka, for mange dage svinger tidspunkt +- 30-40 minutter.

WhatsApp er ikke udbredt i Danmark, men i UK er der åbenbart så mange pendlere, der alligevel er på WhatsApp, at det kan betale sig at lave en særlig service der.

Sammen med selve nyhedsbriefet sender Danny Boyle nogle links til artikler, der uddyber briefet og da langt de fleste af disse er bag betalingsmur, fungerer lydservicen som en effektiv murbrækker til abonnementssalget.

Og hold nu fast. Ifølge Boyle ender brugerne af lydservicen 12 gange så ofte med at tegne abonnement, som de typiske brugere på The Telegraphs hjemmeside. Og brugere, der klikker på et af linkene i WhatsApp, læser bagefter dobbelt så mange artikler, som den gennemsnitlige bruger gør.

Forklaringen er selvfølgelig at pendlere har god tid, så hvis man kan ramme dem, der hvor de er (WhatsApp), er der gode potentialer for konvertering og engagement.

Da WhatsApp ikke er udbredt i Danmark ville en variant nok skulle udvikles på enten Facebook, Messenger eller Twitter.

Lydbriefet fra The Telegraph er primitivt produceret som almindelig lydstump på en iPhone og alt bliver optaget lynhurtigt og uden klip. Indholdet hentes fra avisens nyhedsbreve, men der er særligt fokus på nyheder, der er relevante for pendlere.

lyt til morgenbrief onsdag 11. september 2019

Bemærk, hvor elegant Danny Boyle formidler at han snart pusher nogle links til The Telegraphs artikler.

Læs mere hos Journalism.co.uk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu