Connect with us

Data

Her er politikernes foretrukne medier

Forskere har kortlagt de medier, danske politikere deler på Facebook. Se, hvem der foretrækker Den Korte Avis, Weekendavisen eller andre medier.

Udgivet

den

Pressebilleder fra partiernes hjemmesider

Asger Gehrt Olesen og Anders Kristian Munk fra Teknoantropologisk Laboratorium på Aalborg Universitet i København har undersøgt, hvilke medier danske politikere deler på Facebook.

Her er deres sammendrag og interaktive visualisering – brug den til at gå på opdagelse i de mange data og tjek de enkelte politikere, partier eller medier.


Danske politikeres brug af eksterne kilder på Facebook (2012–2018)

Vi oplever i øjeblikket et øget fokus på den rolle misinformation og falske nyheder spiller i den demokratiske samtale på de sociale medier.

Det handler blandt andet om, hvilket ansvar vores politikere har for ikke at viderebringe historier fra tvivlsomme kilder.

Vi har undersøgt, hvilke nyheder partier og politikere deler på Facebook. Datasættet omfatter knap en halv million opslag fra 700 sider. I de interaktive visualiseringer herunder kan du selv gå på opdagelse i sættet og finde ud af hvilke historier, der bliver delt af hvilke politikere, og hvor historierne kommer fra.

Der er tale om historiske data og altså ikke et opdateret overblik over de historier, der aktuelt florerer i valgkampen.

Hvad viser data?

Vi har gennemgået 414.509 opslag på 718 Facebook sider tilhørende danske politikere eller politiske partier i perioden fra 2012 til 2018. Vi fandt at 335.569 af disse opslag (altså godt og vel 80%) delte en historie fra en anden kilde, og at 147.067 af disse historier (svarende til 35% af opslagene) henviste til kilder udenfor Facebook.

Disse eksterne kilder er typisk nyhedssider på nettet, andre digitale medier, partiernes egne hjemmesider, eller interesseorganisationers hjemmesider.

Nogle af kilderne har klare politiske og sommetider også partipolitiske dagsordener, andre er publicistiske medier i Danmark og udlandet, og andre igen er nyhedskanaler af mere tvivlsom karakter (sommetider omtalt som ‘junk news’) eller sociale medier uden redaktionelt filter.

Der er to overordnede konklusioner:

  • Danske partier og politikere deler i langt overvejende grad historier fra etablerede publicistiske medier på deres sider på Facebook. De tyve mest delte kilder står for over en tredjedel af den samlede mængde historier. Med undtagelse af Youtube (der står for 2% af historierne) er de alle etablerede medier (der har dog været debat om ejerskabet af avisen.dk i forbindelse med medieforliget).
  • De brugere, der besøger partierne og politikernes sider for at lave indlæg i debatten, deler generelt historier fra et bredere udsnit af kilder på nettet. Blandt andet indtager Youtube en mere prominent plads, ligesom Den Korte Avis er med i top 20.

Herudover er der selvfølgelig en række individuelle og partimæssige forskelle. Derfor har vi stillet data til rådighed i et interaktivt format, hvor du selv kan vælge, hvad du vil undersøge på. Du kan for eksempel vælge at fokusere på en enkelt politikers side, på alle sider fra et parti, eller på et bestemt medie.

Du kan bruge undersøgelsen til:

  • At forstå hvilke kilder danske politikere og partier har delt historier fra på Facebook i perioden fra 2012 til 2018.
  • At sammenligne de kilder politikerne selv deler på deres Facebook sider med de kilder, som deres besøgende brugere deler på deres Facebook sider.
  • At få et overblik over partimæssige præferencer i forhold til hvilke kilder man deler historier fra på Facebook.
  • At gå i dybden med bestemte kilder eller politikere. I bunden af den interaktive visualisering kan du følge historierne tilbage ud på Facebook og læse hvad de gik ud på.

Du kan IKKE bruge undersøgelsen til:

  • At sammenligne kandidaterne til de kommende valg til Folketinget og Europaparlamentsvalget. Datasættet er konstrueret i januar 2018. Der vil derfor både være nye kandidater og nye partier, der mangler.
  • At give dig et øjebliksbillede af den politiske debat (se ovenstående).
  • At forstå hvilke kilder danskerne deler nyheder fra på deres private profiler. Datasættet består af politikernes offentlige sider og omfatter ikke aktivitet på private profiler.
  • At forstå hvilken lid danskerne sætter til nyheder fra forskellige kilder. Bare fordi politikere, eller de brugere der skriver indlæg på politikeres sider, deler bestemte nyheder, betyder det ikke nødvendigvis, at deres følgere læser dem, stoler på dem eller tager dem alvorligt.
  • At forstå hvordan Facebooks algoritmer har påvirket nyhedsstrømmen. Vi har ikke adgang til det ‘feed’, brugerne har været præsenteret for, i den periode datasættet dækker.

Visualiseringen fungerer bedst på en stor skærm.

Det er en tung visualisering med megen data. Hvis noget driller, så genindlæs siden

Data

Top 50: Mest virale artikler fra danske medier – juni 19

TV2 står for næsten hver anden af danske mediers mest virale artikler i juni. Topemne er folketingsvalget

Udgivet

den

Top 50: Mest virale artikler fra danske medier - juni 19

TV2 dominerer med hele 24 ud af de 50 mest virale artikler fra danske medier i juni. Det viser Medietrends nye virale barometer, der hver måned måler, hvilke medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news

Medietrends vil fremover bringe et opdateret barometer hver måned. Virallisterne finder dels de 50 mest virale artikler og de samlede resultater for 30 digitale medier (se længere nede).

Fra næste måned, vil listerne desuden suppleres med væksttal i forhold til tidligere placeringer.

Fordelt på medier

Dykker man ned i hvordan de enkelte netsider generelt præsterer, ligger TV2 også i top. Det skyldes dels en meget stor aktivitet på de sociale medier og meget høje antal interaktioner for hver eneste opslag.

  • Data fra inkluderer likes, delinger og kommentarer fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Pinterest.
  • Engagement på denne liste dækker både betalt og organisk engagement.
  • Data er hentet fra Storyboard.news den 1. juli og tager ikke højde for engagement, der er kommet siden denne dato.

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu