Connect with us

Medieøkonomi

Danske digitale aviser er markant dyrere end udenlandske

Netflix og en Big Mac koster stort set det samme i mange lande. Men den prisstruktur gælder ikke for digitale avisabonnementer

Udgivet

den

Netflix koster stort set det samme i alle lande, men digitale nyheder er prissat meget forskelligt.

Det viser en ny analyse fra Reuters Institute for the Study of Journalism, som Medietrends har suppleret med danske priser.

Typisk koster standardadgang til digitale nyheder i udlandet omkring en god hundredekroneseddel om måneden. Det kan kun Berlingske konkurrere med herhjemme.

To oplagte forklaringer på de store prisforskelle mellem danske medier og udenlandske er højere danske lønninger og mindre oplag takket være vores lille land og begrænsede sprogområde.

Den logik modsiges dog til dels af priserne i Finland, hvor lønninger og oplag næppe afviger ret meget fra det danske.

Ofte når man sammenligner priser mellem lande, læner man sig op af det såkaldte Big Mac Index, som sammenligner priserne for en Big Mac i alverdens lande.

Indexet blev opfundet af The Economist som en morsomhed i 1986, men er siden blevet bredt anerkendt som et effektivt værktøj til at sammenligne priser på tværs af grænser.

Logikken er, at råvarerne og den nødvendige arbejdskraft for at fremstille en Big Mac er identisk uanset, hvor det foregår i verden. Er prisen derfor høj, peger det på et højt omkostningsniveau i landet og tilsvarende et lavt, hvis Big Mac’en fås billigt.

Som det fremgår af Big Mac Indexet for de udvalgte lande er prisniveauet meget mere homogent end priserne for digitale nyheder.

Noget tyder derfor på, at priserne for danske, digitale nyheder har en højere pris end i udlandet fordi medierne vælger det og ikke på grund af den strukturelle økonomi.

Her kan man for eksempel nævne, at Berlingske havde et driftsresultat på 25 millioner kroner i 2018, trods den lave indgangspris på digitale abonnementer.

Medieøkonomi består dog af mange andre komponenter end digitale abonnementsindtægter, så herfra kommer der ingen hurtige konklusioner.

Og hvem siger i øvrigt, at det ikke er de udenlandske medier, der er for billige?

Download hele analysen fra Reuters Institute for the Study of Journalism her

Medieøkonomi

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Den nye ejerkreds vil ansøge om DAB-sendetilladelsen. Samtidig er nuværende direktør Jørgen Ramskov udset til at blive bestyrelsesformand, hvis sendetilladelsen vindes.

Udgivet

den

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Når Radio24syvs ansøgning til den nye DAB-sendetilladelse på fredag lander på bordet hos Slots- og Kulturstyrelsen, vil den alene være underskrevet PeopleGroup. Dermed ophæves det fælles ejerskab, som Berlingske Medie i otte år har været en del af.

Til gengæld indtræder de to nuværende programchefer Mads Brügger og Mikael Bertelsen i ejerkredsen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Radio 24Syv. Der er ingen oplysninger om, hvorvidt og eventuelt hvor meget, kapital, Bertelsen og Brügger skyder ind i selskabet.

Direktør i PeopleGroup og formentlig kommende direktør for Radio 24Syv, hvis de vinder sendetilladelsen, Jakob Kvist, oplyser, at ændringerne i ejerkredsen er for “at samle alle radioens kræfter i eet hus og opnå en større behændighed og manøvredygtighed, både i det daglige og generelt i forhold til det nye fokus, som radioen står overfor.”

“Vi har været utroligt glade for samarbejdet med Berlingske Media igennem de første otte år. Men nu er radioen klar til at stå på egne ben med en inhouse ejerkreds, som også inddrager dens kreative kræfter” siger Jakob Kvist om inddragelsen af Brügger og Bertelsen i ejerkredsen.

“Det er helt i husets ånd at gøre det således. I PeopleGroup er der tradition for kreative ledelser og selvstændighed i ejerskabet, og for os er det en helt naturlig proces nu at fokusere 100 procent på en agil ledelse, hvor alle har fingrene godt nede i bolledejen” fortsætter Jakob Kvist.

Opsplitningen med Berlingske Media er foregået udramatisk og i en god tone, og selskabets direktør, Anders Krab-Johansen ønsker fortsat kun det bedste for radioen.

“Vi har været fødselshjælpere til en ny radiostation på det danske marked, som har overrasket de fleste. Samarbejdet har foregået upåklageligt. Vi respekterer, at de ledende kræfter på stationen foretrækker at drive projektet videre selv” udtaler han.

Ifølge sendetilladelsen skal den kommende DAB-radio drives som et public service-projekt uden mulighed for at udnytte eller forfølge kommercielle interesser. Eventuelle yderligere indtægter i forbindelse med driften skal alle gå tilbage til programvirksomheden.

Hvis det lykkes for Radio24syv at genvinde sendetilladelsen, er den nuværende direktør, Jørgen Ramskov, udset til at indtræde som kommende bestyrelsesformand.

Udbuddet afgøres senest den 22 oktober, når Radio/TV-nævnets afgørelse foreligger.

Jørgen Ramskov vil som det fremgår af denne Twittertråd ikke oplyse, hvor stor en ejerandel de to programchefer overtager. Men baglæns regnestykker peger i retning, af at det samlede ejerindskud er 10 millioner kroner.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu