Connect with us

Original

Åbningsraten for stedbestemte historier er fire gange større end ellers

Server nyhederne når de er allermest relevante – nemlig når brugerne er, hvor det sker eller skete

Udgivet

den

Denne artikel blev publiceret den 29. november 2018, men opdateres her med resultaterne af eksperimentet.

Læs resultaterne nederst efter artiklen

Forestil dig, at dit lokale medie fortæller dig de lokale historier på præcis det tidspunkt, hvor de er mest relevante for dig, nemlig når du er lige i nærheden af der, hvor historien udspiller sig.

Måske går du forbi et gavlmaleri, et nyt byggeri, et gerningssted eller et sted, der er centrum for en spændende historie og bipbip så tilbyder mediets app dig historien.

Det er kernen i et nyt projekt, som Lenfest Local Lab, der er en del af det anerkendte The Lenfest Institute for Journalism, har kastet sig ud i sammen med The Philadelphia Inquirer.

Lenfest Local Lab oplyser, at de gerne vil have andre mediepartnere med på eksperimentet, så måske er der også muligheder for danske medier.

Lenfest Local Lab kalder deres app for HERE og den er i princippet meget lig diverse apps, der også giver forslag om restauranter og oplevelser langs din rute. Men det er relativt nyt land at udforske, hvordan teknologien kan udnyttes til nyheder.

For at få appen til at fungere, skal brugerne give den tilladelse til at sende notifikationer, måle hvor brugerne er og måle deres bevægelse. Sidstnævnte skyldes, at appen ønsker at filtrere brugere fra, som fx kører i bil forbi et sted med en lokalhistorie.

Interessante fokuspunkter i eksperimentet er, hvordan og i hvilken grad brugerne tager mulighederne til sig. Vil de overhovedet dele deres færden med et medie (ligesom de gør med mange andre apps), er de interesserede i historierne? Og behøver man overhovedet at tænke lokalt, bare fordi det er lokationsbestemt?

Teknologien kan jo med lige så stor – måske større – udbytte anvendes af landsdækkende medier, der for eksempel vil informere alle deres abonnenter, der sidder i et strejkeramt DSB-tog, om hvad der sker og hvad baggrunden for konflikten er.

Lidt beslægtet med HERE har flere danske aktører eksperimenteret med podcast, der matcher folks løbeture eller gåture. Blandt andet har DR lavet en vandretur om mord i Aarhus og Dansk Arkitektur Center har lavet arkitektur- og byrums vandringer i Danmarks fire største byer.

Disse formater går under navnet Podwalks. De adskiller sig fra HERE ved at de aktiveres og er selve begivenheden for brugerne, mens HERE i princippet kører i baggrunden af folks tilværelse hele tiden – hvis det er det, folk giver den lov til.

Læs mere om Here her

Resultaterne:

Efter fire måneder, har 355 personer installeret appen, men kun en tredjedel har modtaget notifikationer. Det skyldes blandt andet, at:

  1. Kun 60 lokationsbestemte artikler er blevet loadet ind i appen
  2. Der er udsendt cirka 6.000 notifikationer, men 5000 af dem er blevet blokeret fordi modtagerne kørte i bil forbi lokationen. Det betyder, at der kun er modtaget 1000 notifikationer om historier lige i nærheden af brugerne.
8 Takeaways

Alle konklusioner skal tages med forsigtighed, da målegruppen er meget lille

  1. Notifikationer om stedbestemte historier får fire gange så mange åbninger, som notifikationer på The Philadelphia Inquirer normalt gør. Nemlig en åbningsrate på 14% mod normale 3,4%.
  2. Åbningsraterne var højere i weekenden end på hverdage. Formentlig af den simple årsaf at folk har bedre tid til at lade sig forstyrre på gåturen.
  3. Stedbestemte historier er en ny alternativ måde at lade historierne finde læserne og ikke omvendt. Men selvom det er en fristende metode at udnytte, skal den bruges varsomt, så det ikke bliver læsernes vandreture, der er den egentlige redaktør og nyhedsmixer.
  4. At downloade appen viser en udstrakt grad af tillid til mediet eftersom appen sporede læsernes bevægelse ned til få centimetere. Lenfest mener, at tilliden skyldes, at metoden blev forklaret meget præcist og åbent.
  5. Teknikken kan måske give en ide om fremtidens cms-systemer eftersom man introducerede et nyt felt i The Philadelphia Inquirers cms-system, der hed radius. Her skulle journalisterne angive, hvor tæt læserne skulle være på historiens lokation for at blive notificeret.
  6. Lokationsbestemte historier hjælper os til at forstå, hvor vigtig folks kontekst er, når de vælger at læse historier. Er de gående, kørende i bil, befinder de sig i centrum eller i forstæderne.
  7. Evergreen-historier er gode til at blive kloge på over tid. Spiller det en rolle om det er efterår, vinter eller forår?
  8. Når vi ved, hvor læserne er, kan vi lettere prioritere, hvor de redaktionelle kræfter skal bruges.
Læs Lenfest opfølgning her

Original

Q&A: “Det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu