Denne artikel blev publiceret den 29. november 2018, men opdateres her med resultaterne af eksperimentet.
Læs resultaterne nederst efter artiklen
Forestil dig, at dit lokale medie fortæller dig de lokale historier på præcis det tidspunkt, hvor de er mest relevante for dig, nemlig når du er lige i nærheden af der, hvor historien udspiller sig.
Måske går du forbi et gavlmaleri, et nyt byggeri, et gerningssted eller et sted, der er centrum for en spændende historie og bipbip så tilbyder mediets app dig historien.
Det er kernen i et nyt projekt, som Lenfest Local Lab, der er en del af det anerkendte The Lenfest Institute for Journalism, har kastet sig ud i sammen med The Philadelphia Inquirer.
Lenfest Local Lab oplyser, at de gerne vil have andre mediepartnere med på eksperimentet, så måske er der også muligheder for danske medier.
Lenfest Local Lab kalder deres app for HERE og den er i princippet meget lig diverse apps, der også giver forslag om restauranter og oplevelser langs din rute. Men det er relativt nyt land at udforske, hvordan teknologien kan udnyttes til nyheder.
For at få appen til at fungere, skal brugerne give den tilladelse til at sende notifikationer, måle hvor brugerne er og måle deres bevægelse. Sidstnævnte skyldes, at appen ønsker at filtrere brugere fra, som fx kører i bil forbi et sted med en lokalhistorie.
Interessante fokuspunkter i eksperimentet er, hvordan og i hvilken grad brugerne tager mulighederne til sig. Vil de overhovedet dele deres færden med et medie (ligesom de gør med mange andre apps), er de interesserede i historierne? Og behøver man overhovedet at tænke lokalt, bare fordi det er lokationsbestemt?
Teknologien kan jo med lige så stor – måske større – udbytte anvendes af landsdækkende medier, der for eksempel vil informere alle deres abonnenter, der sidder i et strejkeramt DSB-tog, om hvad der sker og hvad baggrunden for konflikten er.
Lidt beslægtet med HERE har flere danske aktører eksperimenteret med podcast, der matcher folks løbeture eller gåture. Blandt andet har DR lavet en vandretur om mord i Aarhus og Dansk Arkitektur Center har lavet arkitektur- og byrums vandringer i Danmarks fire største byer.
Disse formater går under navnet Podwalks. De adskiller sig fra HERE ved at de aktiveres og er selve begivenheden for brugerne, mens HERE i princippet kører i baggrunden af folks tilværelse hele tiden – hvis det er det, folk giver den lov til.
Læs mere om Here her
Resultaterne:
Efter fire måneder, har 355 personer installeret appen, men kun en tredjedel har modtaget notifikationer. Det skyldes blandt andet, at:
- Kun 60 lokationsbestemte artikler er blevet loadet ind i appen
- Der er udsendt cirka 6.000 notifikationer, men 5000 af dem er blevet blokeret fordi modtagerne kørte i bil forbi lokationen. Det betyder, at der kun er modtaget 1000 notifikationer om historier lige i nærheden af brugerne.
8 Takeaways
Alle konklusioner skal tages med forsigtighed, da målegruppen er meget lille
- Notifikationer om stedbestemte historier får fire gange så mange åbninger, som notifikationer på The Philadelphia Inquirer normalt gør. Nemlig en åbningsrate på 14% mod normale 3,4%.
- Åbningsraterne var højere i weekenden end på hverdage. Formentlig af den simple årsaf at folk har bedre tid til at lade sig forstyrre på gåturen.
- Stedbestemte historier er en ny alternativ måde at lade historierne finde læserne og ikke omvendt. Men selvom det er en fristende metode at udnytte, skal den bruges varsomt, så det ikke bliver læsernes vandreture, der er den egentlige redaktør og nyhedsmixer.
- At downloade appen viser en udstrakt grad af tillid til mediet eftersom appen sporede læsernes bevægelse ned til få centimetere. Lenfest mener, at tilliden skyldes, at metoden blev forklaret meget præcist og åbent.
- Teknikken kan måske give en ide om fremtidens cms-systemer eftersom man introducerede et nyt felt i The Philadelphia Inquirers cms-system, der hed radius. Her skulle journalisterne angive, hvor tæt læserne skulle være på historiens lokation for at blive notificeret.
- Lokationsbestemte historier hjælper os til at forstå, hvor vigtig folks kontekst er, når de vælger at læse historier. Er de gående, kørende i bil, befinder de sig i centrum eller i forstæderne.
- Evergreen-historier er gode til at blive kloge på over tid. Spiller det en rolle om det er efterår, vinter eller forår?
- Når vi ved, hvor læserne er, kan vi lettere prioritere, hvor de redaktionelle kræfter skal bruges.
Læs Lenfest opfølgning her