Connect with us

Original

Åbningsraten for stedbestemte historier er fire gange større end ellers

Server nyhederne når de er allermest relevante – nemlig når brugerne er, hvor det sker eller skete

Udgivet

den

Denne artikel blev publiceret den 29. november 2018, men opdateres her med resultaterne af eksperimentet.

Læs resultaterne nederst efter artiklen

Forestil dig, at dit lokale medie fortæller dig de lokale historier på præcis det tidspunkt, hvor de er mest relevante for dig, nemlig når du er lige i nærheden af der, hvor historien udspiller sig.

Måske går du forbi et gavlmaleri, et nyt byggeri, et gerningssted eller et sted, der er centrum for en spændende historie og bipbip så tilbyder mediets app dig historien.

Det er kernen i et nyt projekt, som Lenfest Local Lab, der er en del af det anerkendte The Lenfest Institute for Journalism, har kastet sig ud i sammen med The Philadelphia Inquirer.

Lenfest Local Lab oplyser, at de gerne vil have andre mediepartnere med på eksperimentet, så måske er der også muligheder for danske medier.

Lenfest Local Lab kalder deres app for HERE og den er i princippet meget lig diverse apps, der også giver forslag om restauranter og oplevelser langs din rute. Men det er relativt nyt land at udforske, hvordan teknologien kan udnyttes til nyheder.

For at få appen til at fungere, skal brugerne give den tilladelse til at sende notifikationer, måle hvor brugerne er og måle deres bevægelse. Sidstnævnte skyldes, at appen ønsker at filtrere brugere fra, som fx kører i bil forbi et sted med en lokalhistorie.

Interessante fokuspunkter i eksperimentet er, hvordan og i hvilken grad brugerne tager mulighederne til sig. Vil de overhovedet dele deres færden med et medie (ligesom de gør med mange andre apps), er de interesserede i historierne? Og behøver man overhovedet at tænke lokalt, bare fordi det er lokationsbestemt?

Teknologien kan jo med lige så stor – måske større – udbytte anvendes af landsdækkende medier, der for eksempel vil informere alle deres abonnenter, der sidder i et strejkeramt DSB-tog, om hvad der sker og hvad baggrunden for konflikten er.

Lidt beslægtet med HERE har flere danske aktører eksperimenteret med podcast, der matcher folks løbeture eller gåture. Blandt andet har DR lavet en vandretur om mord i Aarhus og Dansk Arkitektur Center har lavet arkitektur- og byrums vandringer i Danmarks fire største byer.

Disse formater går under navnet Podwalks. De adskiller sig fra HERE ved at de aktiveres og er selve begivenheden for brugerne, mens HERE i princippet kører i baggrunden af folks tilværelse hele tiden – hvis det er det, folk giver den lov til.

Læs mere om Here her

Resultaterne:

Efter fire måneder, har 355 personer installeret appen, men kun en tredjedel har modtaget notifikationer. Det skyldes blandt andet, at:

  1. Kun 60 lokationsbestemte artikler er blevet loadet ind i appen
  2. Der er udsendt cirka 6.000 notifikationer, men 5000 af dem er blevet blokeret fordi modtagerne kørte i bil forbi lokationen. Det betyder, at der kun er modtaget 1000 notifikationer om historier lige i nærheden af brugerne.
8 Takeaways

Alle konklusioner skal tages med forsigtighed, da målegruppen er meget lille

  1. Notifikationer om stedbestemte historier får fire gange så mange åbninger, som notifikationer på The Philadelphia Inquirer normalt gør. Nemlig en åbningsrate på 14% mod normale 3,4%.
  2. Åbningsraterne var højere i weekenden end på hverdage. Formentlig af den simple årsaf at folk har bedre tid til at lade sig forstyrre på gåturen.
  3. Stedbestemte historier er en ny alternativ måde at lade historierne finde læserne og ikke omvendt. Men selvom det er en fristende metode at udnytte, skal den bruges varsomt, så det ikke bliver læsernes vandreture, der er den egentlige redaktør og nyhedsmixer.
  4. At downloade appen viser en udstrakt grad af tillid til mediet eftersom appen sporede læsernes bevægelse ned til få centimetere. Lenfest mener, at tilliden skyldes, at metoden blev forklaret meget præcist og åbent.
  5. Teknikken kan måske give en ide om fremtidens cms-systemer eftersom man introducerede et nyt felt i The Philadelphia Inquirers cms-system, der hed radius. Her skulle journalisterne angive, hvor tæt læserne skulle være på historiens lokation for at blive notificeret.
  6. Lokationsbestemte historier hjælper os til at forstå, hvor vigtig folks kontekst er, når de vælger at læse historier. Er de gående, kørende i bil, befinder de sig i centrum eller i forstæderne.
  7. Evergreen-historier er gode til at blive kloge på over tid. Spiller det en rolle om det er efterår, vinter eller forår?
  8. Når vi ved, hvor læserne er, kan vi lettere prioritere, hvor de redaktionelle kræfter skal bruges.
Læs Lenfest opfølgning her

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu