Connect with us

Nyhed

200 danske medier i fælles kamp mod algoritmer og trolde

Frem mod valget vil 200 danske medier køre en fælles branding- kampagne for kritisk, fair og ansvarsfuld journalistik

Udgivet

den

To af kampagnens annoncer

Skal folketingsvalget afgøres af amerikanske algoritmer eller russiske trolde?

Sådan lyder et af de retoriske spørgsmål, der kickstarter en storstilet kampagne fra Danske Medier, der skal markedsføres i hele 200 medietitler frem mod folketingsvalget.

Svaret er naturligvis nej, hvis man spørger Danske Medier, der med kampagnen ønsker at sætte fokus på de rigtige (de redigerede) mediers rolle i samfundet.

Kampagnen, der indbefatter masser af annoncer i de 200 medier, har især tre mål:

  • At fremme refleksion og diskussion om mediernes rolle i samfundet og at vise, hvorfor der er brug for medier med et mere oplysende end kommercielt formål.
  • At synliggøre værdien af de journalistiske medier i forhold til de sociale medier – blandt andet ved at sætte fokus på, at god journalistik dækker flere sider.
  • At gøre opmærksom på, at journalistiske medier tager ansvar. At de har ansvarshavende chefredaktører, der står på mål for indholdet og er parate til at rette op, når der sker fejl.

Kampagnen er timet nu fordi vi nærmer os valg til både Europa-Parlamentet og Folketinget. Danske Medier fremhæver, at valg i flere andre lande har været påvirket af misinformationer og meget stor magt til de sociale medier.

”Derfor har de journalistisk redigerede medier mere end nogensinde en vigtig opgave i vores samfund – også op til et valg. Ethvert sundt demokrati har brug for journalistiske medier, der ser tingene fra flere sider, og ser det som deres opgave at skille skidt fra kanel, undersøge påstande, oplyse, stille spørgsmål, nuancere og søge svar. Men også medier som kan og vil stilles til ansvar,” siger Morten Langager.

I en pressemeddelelse uddyber Danske Medier kampagnens tre fokusområder:

  • Et sundt demokrati har brug for medier med et mere oplysende end kommercielt formål Ambitionen er, at kampagnen skaber refleksion om mediernes rolle i demokratiet. Mange danskere har i dag sociale medier som væsentligste nyhedskilde. Men når de sociale mediers algoritmer bestemmer indholdet, kommer hensynet til reklamerne først. Derfor er der brug for medier med et mere oplysende end kommercielt formål. Medier, der tjekker fakta, er kritiske og belyser flere sider.
  • Der er forskel på journalistiske og sociale medier Der er en række centrale forskelle på journalistiske og sociale medier. Sociale medier redigeres af algoritmer, der udvælger og sorterer indholdet ud fra brugerens interesser og likes. Derimod er det en grundpræmis i de journalistisk redigerede medier, at enhver sag skal dækkes fra flere sider. Det giver alt andet lige et mere oplyst grundlag i hverdagen – og i stemmeboksen.
  • Journalistiske medier tager ansvar og kan stilles til ansvar På de journalistisk redigerede medier er der ansat ansvarshavende chefredaktører, der står til ansvar for indholdet, træffer valg og handler – også, når der opstår fejl. Medierne i Danmark er underlagt Medieansvarsloven og dermed Pressenævnet. Som borger kan man klage, hvis man oplever at blive behandlet unfair af medierne. Netop muligheden for at klage og stille medierne til ansvar adskiller de journalistisk redigerede medier fra de sociale platforme.

Kampagnen har også en hjemmeside med domænet fleresider.dk

Nyhed

Avisen.dk genfødes som A4 Nu

Fra i dag skal du taste a4nu.dk, hvis du vil læse avisen.dk. Det sker efter ejerne, A-Pressen og Freeway, er gået hvert til sit.

Udgivet

den

Det er formentlig første gang i dansk pressehistorie, at et medie mister sit navn og tvinges til at starte forfra med et nyt. Men det er præcis situationen for avisen.dk, der fra i dag genfødes som a4nu.dk eller i daglig tale A4 Nu.

Navneforandringen sker efter, at de to ejere – A-Pressen og Freeway – er blevet enige om at gå hver til sit. Med sig tager Freeway domænet avisen.dk og tilbage står A-Pressen og redaktionen på cirka 20 årsværk næsten navneløse.

Men også kun næsten, for redaktionen, der også indeholderne resterne af det nu nedlagte Ugebrevet A4, var allerede i gang med en større transformation omkring brandet A4.

Omkring paraplyen A4 Medier opbygges i øjeblikket flere nicher, et hovedsite kaldet A4 Medier og fra i dag A4 Nu.

A4 Nu kommer til at videreføre den journalistik fra avisen.dk, der indtil begyndelsen af 2019 dagligt tiltrak op til 80.000 daglige brugere.

Og selvom det er denne skribents vurdering, at avisen.dk igennem de senere år er blevet mindre tabloid end tidligere, cementerer A4 Nus chefredaktør Nicolai Kampmann, at A4 Nu fastholder den tabloide journalistik.

“Vi vil stadig være tabloidt inspireret – især i vores rubrikker. Det vigtigste er, at vi skal være tydelige i, hvem vi er medie for. Organiserede lønmodtagere og danskere med en interesse i arbejdslivet,” skriver Nicolai Kampmann i en mail.

I en pressemeddelelse forklarer Kampmann navnevalget.

”Vi kalder os for A4 Nu af to grunde. A4, fordi vi er en del af A4 Medier. Det er den samlede platform. Herfra deler vi og eksponerer indhold på tværs af forskellige indholdsportaler om arbejdsmarkedet og vores arbejdsliv. Nu, fordi brugeren tilgår vores indhold, ja, nu!”

”Vi er også en platform for de danskere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer. Vi skal anvise løsninger og stimulere til en bred debat, om hvordan vi stadig har et organiseret og respektfuldt arbejdsmarked,” skriver Nicolai Kampmann.

A4 Medier har brug for at finde en afløser for Freeway i ejerkredsen og oplyser, at man snart både vil præsentere en ny medejer samt en større kommerciel samarbejdsaftale.

Medietrends har forgæves kontaktet Freeway for at høre, hvad der sker med domænet avisen.dk fra den 1. maj, hvor A4 Medier trækker stikket.

I en tidligere artikel om skilsmissen udtalte direktør Mia Wagner, at Freeway ville videreføre avisen.dk som medie og at de ville opbygge en redaktion og formentlig indgå samarbejde med andre.

Men siden da, er der ikke sluppet noget nyt ud fra Freeway.

Læs Mia Wagners tidligere udtalelser her

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Google tjener 31 mia. kr på mediene. Det anslår News Media Alliance i en analyse, som dårligt nåede at blive publiceret, før den blev kritiseret af blandt andet Google og faktisk også flere medier. Mens Google kalder regnestykket noget, der kunne være på bagsiden af en kuvert, betegner fx Slate det som ”flimsy” – News Media Alliance.

Mikrobetalingspioner stopper mikrobetaling. Den hollandske nyhedsaggregator Blendle, der har været kendt for at sælge artikler i løsvægt indstiller styksalget. Fremover vil de i stedet satse 100% på deres Spotify for news-model, hvor kunderne betaler et abonnement på 9,99 euro om måneden og så får fri adgang til en lang række artikler fra udvalgte betalingsmedier – NiemanLab

Google opdatering halverer Daily Mails søgetrafik. Den 3. juni gennemførte Google en ordinær opdatering af deres søgealgoritme, og det har foreløbigt kostet dyrt hos Daily Mail, der oplever en halvering af deres søgetrafik. Medietrends har forhørt sig hos flere danske medier, men ingen har oplevet det samme – Pressgazette

Bliv klogere på Facebooks globale valuta i næste uge. Det har kimen til en altomfattende disruption af den digitale verden og en hel del mere, når Facebook lancerer en global kryptovaluta. Hidtil har det været ventet, at det først sker i 2020, men nu står det klart, at Facebook allerede i næste uge vil løfte sløret for deres planer for den kommende valuta kaldet Libra – Techcrunch

Hvad betyder Libra for medierne? Umuligt at svare på. Men ædruelige mennesker spekulerer på, at det kan sætte gang i indholdssalg på Facebook og måske/måske ikke kan det kickstarte mikrobetaling af journalistik – Medietrends

Andre læser lige nu