Connect with us

Kurser

Kursus: Medietendenser og innovation i København

Dyk med ned i den sydende innovation i det københavnske medieland. Dette kompakte tre-dages kursus zoomer ind på de vigtigste, globale medietendenser lige nu. Kom med og oplev hvordan Danmarks mest innovative medier og medieprojekter oversætter dem til danske forhold.

Udgivet

den

Foto: Jan Jespersen/Flickr

I foråret gennemførte Medietrends for første gang dette inspirationskursus med stor succes. Målet er helt enkelt: På tre effektive dage udforsker vi de mest innovative tanker, medier og projekter i den københavnske medieverden.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvad og hvordan vil kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg prioriterer vi fælles refleksion over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Programmet sammensættes i løbet af sommeren og efteråret for at sikre, at det er de mest friske og vigtigste projekter, vi besøger.

For at give en ide om, hvad du kan se frem til, kan du kaste et blik på forårets program. Her besøgte vi blandt andet:

TV2s redaktionelle udviklingsteam, robotjournalisterne på Lasso.dk, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs udvikling af stemmestyrede nyheder og nye visuelle formater, Kristelig Dagblads ambitiøse og prisbelønnede digitale redaktion, podcastboomeren Mediano.

I kursuslokalet prioriterer vi også tid til at kigge ud over hele den internationale medieudvikling.

Det siger kursusdeltagerne:

“Det var et super godt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”

“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”

” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”

Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.

Hvem er du?

Kurset er især målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen.

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Hver dag indeholder to til fire besøg på spændende medieprojekter. Undervejs booker vi centralt placerede lokaler i forhold til besøgene, så hver dag enten starter eller slutter med et par timer til fælles refleksion og drøftelser af de mange inputs.

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 17 hver dag.

På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset

Efter kurset vil du have et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 9.600 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldinger den 13. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends allerede nu.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår med udgangspunkt i SoHo i Kødbyen i København.

Kursusdage: 18-20. november 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Kursus: Mellemledernes boost

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der over 5 halve kursusdage griber fat om de udfordringer, der afgør, om du har succes eller er udfordret som mellemleder. Med de bedste eksperter tackler vi temaerne: personligt lederskab, styring af kreative processer, feedback, publicisme og karriere.

Udgivet

den

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der griber fat om nogle af de udfordringer, der er afgørende for om du har succes eller er udfordret i din hverdag som mellemleder.

Konkret mødes vi fem eftermiddage fordelt over 7 måneder for at gå i dybden med væsentlige temaer: Personligt lederskab, styring af kreative processer, effektiv feedback, moderne publicisme og karriere.

Mellemledernes boost ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends, hvor han blandt andet arbejder med udvikling af medier og journalistik og netværk for chefredaktører. Jan har desuden en fortid som chefredaktør på Ugebrevet A4.

På hver kursusdag optræder eksterne undervisere med relevant ekspertise i dagens tema.

Målgruppe

Redaktionelle mellemledere fra alle typer medier.

Form og udbytte

Møderne afholdes fra kl. 12 til 17 og indledes altid med en let frokost. Herefter kører eftermiddagen med et stramt program med oplæg, debatter og sparring på dagens tema.

Mellem kursusdagene, der ligger mellem oktober 2019 og maj 2020, deles viden og inspiration i en lukket Facebookgruppe og der er mulighed for at mødes i mindre sparringsgrupper på frivillig basis.

Det rullende værksted skaber et vigtigt fællesskab med masser af mulighed for bilateral sparring og varige forbindelser.

Temaer:

Tag magten over de kreative processer: Fokus på, hvordan du med metoder og værktøjer både kan spare tid, få overblik og frem for alt få bedre resultater i kreative udviklingsprocesser. Det kan være alt fra det udvidede redaktionsmøde til udvikling af nye redaktionelle produkter, strategier eller workflows. Vi får besøg af Mads Vad Kristensen fra Further og Peytz, der arbejder professionelt med netop disse udfordringer.

Feedbackens svære kunst: Hvordan returnerer du en dårlig artikel eller indslag uden konflikter og uden at tage modet fra folk? Journalistik er et personligt håndværk, som kan have store følelser og derfor går førkritik og efterkritik ofte galt. Det kan også være chefens ”gode” ide, der skal hældes ned ad brættet uden at nogen taber ansigt. Vi skaffer branchens bedste ekspert på feltet og lukker først hende/ham ud igen, når vi har luret, hvordan feedback kan give bedre indhold og god stemning.

Personligt lederskab: Som travl og faglig dygtig leder har du ofte øjnene klistret til bolden og opdager måske ikke, hvad der sker omkring dig. Men ledelse er mere end at være god til at drifte. Det er også at se og påvirke dem, der er under dig, ved siden af dig og over dig. Isbjerget styres jo ikke af det, du kan se, men alt det under overfladen. En lærerig eftermiddag i selskab med erhvervspsykolog Susanne Dalgaard, der er en af Danmarks dygtigste coaches i relationsledelse.

Styr din karriere: Hvor meget kan og skal du planlægge og styre? Skal du nogle gange sige nej til muligheder? Hvordan undgår du dead ends? Hvordan undgår du at gå glip af forfremmelser fordi du er for god og ikke kan undværes i din nuværende position? Hvordan ved din chef, hvad du drømmer om?

Besøg af en karrierecoach og en chefredaktør, der har prøvet turen.

Robotter og publicisme: Robotterne er længere fremme end de fleste er klar over og langt de fleste medier kommer før eller siden til at lægge en strategi, der både handler om teknologi, kommercielle interesser og ikke mindst publicistiske. Sidstnævnte dominerer denne dag, hvor vi først får konkret status for udviklingen fra nogle af frontløberne og derefter fordyber os i det publicistiske samspil mellem robotter og journalistiske dyder, normer og idealer. Besøg af robotfirmaet Lasso.dk og journalisten.dks digitale redaktør Andreas Marckmann, der i 2020 er fellow på SDU, hvor han skal arbejde med robotjournalistik.

Mellemledernes boost mødes:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

Alle møder er fra 12 til 17 i SoHo i Kødbyen i København.

Pris

Kurset koster 10.750 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 4.500 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldinger den 13. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends allerede nu.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer fem eftermiddage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu