Connect with us

Kurser

Efterårskursus: CrowdTangle – Fang flere historier på de sociale medier

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle og inspiration fra medier, der har arbejdet længe med CrowdTangle. Med dette kraftfulde værktøj bliver du bedre til at finde solohistorier, cases, tendenser og benchmarks af livet på Facebook, Twitter, Instagram og Reddit.

Udgivet

den


Når anføreren fra Danmarks modstanderhold håner vores målmand på Instagram eller lokalformanden i regeringspartiets bagland får masser af likes på kritik af regeringen, vil du gerne vide det først.

Måske er du heldig og falder tilfældigt over nyheden i dit eget nyhedsfeed eller også er du professionel og har spændt CrowdTangle ud som et fiskegarn under, over og på begge sider af dit stofområde.

CrowdTangle er et kraftfuldt, gratis multitool, som håndteret rigtigt kan løfte alle journalisters arbejde og alle mediers redaktionelle flows og strategier.

Det kan både bruges til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. CrowdTangle kan både hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret. Og så kan det i real time vise, hvilke historier der trender og enten er virale eller på vej til det.

CrowdTangle er både velegnet til at forberede større begivenheder som for eksempel folketingsvalg og sportsbegivenheder eller til daglig dækning af fagområder og lokaljournalistik.

Medietrends har gennemført dette kursus fire gange tidligere og ligesom på de tidligere kurser, får vi inspiration fra et udenlandsk mediehus, der har arbejdet systematisk med CrowdTangle igennem længere tid.

Hvem der kommer med via en Facebook Live forbindelse vil blive annonceret i løbet af foråret.

Som deltager på dette kursus får du efterfølgende eksklusiv adgang til videooptagelser med de gæster, der tidligere har optrådt på kurset. Det er:

  • Craig Silverman, media editor på Buzzfeed,har de seneste to år brugt CrowdTangle systematisk til blandt andet at afsløre en lang række af de største fake news afsløringer i amerikansk politik.
  • SVTs digitale redaktør Malin Dahlberg fortæller, hvordan SVT Opinion under den svenske valgkamp udnyttede CrowdTangle til blandt andet at levere daglige beretninger om vælgernes reaktioner på den politiske debat.
  • Hannah Monderkamp, some-redaktør, på tyske Rheinische Post om at bruge CrowdTangle til lokale nyheder og dækning af valg.
  • Dan Edström, udviklingsredaktør for sociale medier på Expressen,fortæller, hvordan Expressen systematisk udnytter CrowdTangle til alt fra politiske valg, til OL og kongehus. I gennemsnit finder Expressen 10-15 historier om dagen via CrowdTangle.

Udbytte

På dette 1-dages kursus lærer du:

  • At finde nyheder og historier ved hjælp af CrowdTangle.
  • At forberede din dækning af livebegivenheder – alt fra folketingsvalg til sports- og kulturbegivenheder.
  • At researche og analysere historisk i opslag fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret.
  • At benchmarke dit eget medie med andres.
  • At opsætte alarmer, der notificerer dig, når der sker noget på dit stofområde.
  • At skabe data til solide metatrends, der kan bruges til redaktionel strategi og analyse eller spændende journalistik.

Du vil desuden stifte bekendtskab med inspirerende cases fra ind- og udland, hvor medier kreativt udnytter CrowdTangle til at styrke deres journalistik, workflow og strategi.

Vigtigt

CrowdTangle blev etableret som startup i 2011, men blev i 2016 overtaget af Facebook, der siden har stillet værktøjet gratis til rådighed for medier verden over. I perioder er der dog lange ventetider på at få udstedt licens til CrowdTangle, men Facebook har garanteret at deltagere på dette kursus får licens til CrowdTangle, som kan bruges af hele mediet – altså ikke kun deltagerne på dette kursus.

OBS: Hvis ikke dit medie allerede har licens til CrowdTangle er det en god ide at tilmelde sig i god tid, så vi er sikre på at CrowdTangle er klar til dig på kursusdagen. Vær opmærksom på, at der findes en Chromeudvidelse, som du selv kan installere, men til kurset skal du bruge en rigtig licens.

Hvem er du?

CrowdTangle er et nyttigt værktøj for alle journalister og medieledere. Kurset henvender sig til dig, der aldrig har prøvet CrowdTangle før eller som har snuset lidt til det og nu vil have systematikken på plads.

Sådan foregår kurset

Kursusdagen er et mix af oplæg, workshop og inspiration fra vores eksterne ekspert.

Underviser på kurset er Jan Birkemose, der er chefredaktør på Medietrends.dk og ekspert i digital udvikling af journalistik og medier. Jan Birkemose har som tidligere chefredaktør for A4 stået i spidsen for en strøm af analytisk journalistik baseret på tal og data. På Medietrends anvender Jan dagligt CrowdTangle og skriver ofte tendensanalyser på baggrund af værktøjet.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 22. oktober 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Kursus: Mellemledernes boost

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der over 5 halve kursusdage griber fat om de udfordringer, der afgør, om du har succes eller er udfordret som mellemleder. Med de bedste eksperter tackler vi temaerne: personligt lederskab, styring af kreative processer, feedback, publicisme og karriere.

Udgivet

den

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der griber fat om nogle af de udfordringer, der er afgørende for om du har succes eller er udfordret i din hverdag som mellemleder.

Konkret mødes vi fem eftermiddage fordelt over 7 måneder for at gå i dybden med væsentlige temaer: Personligt lederskab, styring af kreative processer, effektiv feedback, moderne publicisme og karriere.

Mellemledernes boost ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends, hvor han blandt andet arbejder med udvikling af medier og journalistik og netværk for chefredaktører. Jan har desuden en fortid som chefredaktør på Ugebrevet A4.

På hver kursusdag optræder eksterne undervisere med relevant ekspertise i dagens tema.

Målgruppe

Redaktionelle mellemledere fra alle typer medier.

Form og udbytte

Møderne afholdes fra kl. 12 til 17 og indledes altid med en let frokost. Herefter kører eftermiddagen med et stramt program med oplæg, debatter og sparring på dagens tema.

Mellem kursusdagene, der ligger mellem oktober 2019 og maj 2020, deles viden og inspiration i en lukket Facebookgruppe og der er mulighed for at mødes i mindre sparringsgrupper på frivillig basis.

Det rullende værksted skaber et vigtigt fællesskab med masser af mulighed for bilateral sparring og varige forbindelser.

Temaer:

Tag magten over de kreative processer: Fokus på, hvordan du med metoder og værktøjer både kan spare tid, få overblik og frem for alt få bedre resultater i kreative udviklingsprocesser. Det kan være alt fra det udvidede redaktionsmøde til udvikling af nye redaktionelle produkter, strategier eller workflows. Vi får besøg af en af landets førende eksperter, der dagligt arbejder professionelt med netop disse udfordringer.

Personligt lederskab: Som travl og faglig dygtig leder har du ofte øjnene klistret til bolden og opdager måske ikke, hvad der sker omkring dig. Men ledelse er mere end at være god til at drifte. Det er også at se og påvirke dem, der er under dig, ved siden af dig og over dig. Isbjerget styres jo ikke af det, du kan se, men alt det under overfladen. En lærerig eftermiddag i selskab med erhvervspsykolog Susanne Dalgaard, der er en af Danmarks dygtigste coaches i relationsledelse.

Feedbackens svære kunst: Hvordan returnerer du en dårlig artikel eller indslag uden konflikter og uden at tage modet fra folk? Journalistik er et personligt håndværk, som kan have store følelser og derfor går førkritik og efterkritik ofte galt. Det kan også være chefens ”gode” ide, der skal hældes ned ad brættet uden at nogen taber ansigt. Vi skaffer branchens bedste ekspert på feltet og lukker først hende/ham ud igen, når vi har luret, hvordan feedback kan give bedre indhold og god stemning.

Styr din karriere: Hvor meget kan og skal du planlægge og styre? Skal du nogle gange sige nej til muligheder? Hvordan undgår du dead ends? Hvordan undgår du at gå glip af forfremmelser fordi du er for god og ikke kan undværes i din nuværende position? Hvordan ved din chef, hvad du drømmer om?

Besøg af en karrierecoach og en chefredaktør, der har prøvet turen.

Robotter og publicisme: Robotterne er længere fremme end de fleste er klar over og langt de fleste medier kommer før eller siden til at lægge en strategi, der både handler om teknologi, kommercielle interesser og ikke mindst publicistiske. Sidstnævnte dominerer denne dag, hvor vi først får konkret status for udviklingen fra nogle af frontløberne og derefter fordyber os i det publicistiske samspil mellem robotter og journalistiske dyder, normer og idealer. Besøg af robotfirmaet Lasso.dk og journalisten.dks digitale redaktør Andreas Marckmann, der i 2020 er fellow på SDU, hvor han skal arbejde med robotjournalistik.

Mellemledernes boost mødes:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

Alle møder er fra 12 til 17 i SoHo i Kødbyen i København.

Pris

Kurset koster 10.750 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 4.500 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldinger den 13. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends allerede nu.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer fem eftermiddage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Valg udløser nye medieforhandlinger. Flere partier er klar til at ændre den smalle medieaftale, der blev indgået mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti. Det gælder blandt andet Enhedslisten, SF, Radikale, Alternativet og Konservative. Nogle ønsker at bremse besparelser i DR og andre vil redde 24Syv

Dansk Folkeparti vil gøre det lettere at støtte medier. Medietrends og en række andre medier overtræder indsamlingsloven ved at gøre det muligt for læserne at støtte med frivillige medlemskaber. Medietrends mener, at loven står i vejen for sund medieudvikling og har derfor angivet sig selv. Nu melder Dansk Folkepartis medieordfører, at reglerne bør ændre hurtigst muligt, samt at små medier bør have mulighed for at søge midler fra Public Service-puljen – DitOverblik

Fire højskoler vil samarbejde med Constructive Institute. Højskoleelever på Rødding, Askov, Vallekilde og Krogerup højskoler vil som led i et nyt samarbejde med Constructive Institute blive inddraget i at udvikle konstruktiv journalistuik og nye debat- og fortælleformer. Samarbejdet får Gerd Maria May Hertz i spidsen – Constructive Institute.

Facebook kommende valuta rykker nærmere. Facebooks stifter Mark Zuckerberg har holdt møder med topchefen for Bank of England og det sætter spekulationer i gang om, at Facebook ikke bare vil lancere endnu en digital betalingsfunktion, men faktisk pønser på at skabe en global kryptovaluta bakket op af nationalbankerne – Forbes

Stig Ørskov bliver vicepræsident i international medieorganisation. Topchef i JP Politikens Hus, Stig Ørskov er netop udpeget som vicepræsident i World Association of News Publishers. Adm. direktør Morten Langager mener, at det vil blive en stor fordel for #dkmedier at have en dansker placeret i toppen af den internationale medieverden – Dansk Medier

Danske Medier skal have ny direktør. Morten Langager, der kun har været i spidsen for Danske Medier i et år, har fået nyt job i Dansk Erhverv. Danske Medier er derfor gået på jagt efter en afløser, der både skal have politisk tæft, forståelse for medieudvikling og gode lederevner – HolmMarcher

Trump vil se din Facebookprofil før du får visum. Hvilke profiler har du på de sociale medier bliver et obligatorisk spørgsmål til de fleste visumansøgere til USA. Det skriver The Hill, som også oplyser, at der bliver tale om en dropdown-menu, hvor der også er mulighed for at oplyse, at man ikke bruger sociale medier. Men lyver man, kan man havne i problemer – The Hill

Teknologiens Mediehus åbner nyt erhvervsmedie. Magasinet Tech Management er en erhvervsoverbygning til Ingeniøren, der stiller skarpt på strategisk anvendelse af teknologi i danske virksomheder – Tech Management

Facebook åbner for abonnementer i Instant Articles. Der er ikke mange danske medier, der bruger Instant Articles. Men dem der gør, får nu mulighed for at etablere betalingsvæg. Og de skal ikke dele abonnementspengene med Facebook – Facebook Journalism Project

Andre læser lige nu