Connect with us

Kurser

Efterårskursus: CrowdTangle – Fang flere historier på de sociale medier

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle og inspiration fra medier, der har arbejdet længe med CrowdTangle. Med dette kraftfulde værktøj bliver du bedre til at finde solohistorier, cases, tendenser og benchmarks af livet på Facebook, Instagram og Reddit.

Udgivet

den


Når anføreren fra Danmarks modstanderhold håner vores målmand på Instagram eller lokalformanden i regeringspartiets bagland får masser af likes på kritik af regeringen, vil du gerne vide det først.

Måske er du heldig og falder tilfældigt over nyheden i dit eget nyhedsfeed eller også er du professionel og har spændt CrowdTangle ud som et fiskegarn under, over og på begge sider af dit stofområde.

CrowdTangle er et kraftfuldt, gratis multitool, som håndteret rigtigt kan løfte alle journalisters arbejde og alle mediers redaktionelle flows og strategier.

Det kan både bruges til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. CrowdTangle kan både hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram og Reddit har eksisteret. Og så kan det i real time vise, hvilke historier der trender og enten er virale eller på vej til det.

CrowdTangle kan desuden bruges til analyse af Twitter-opslag – dog ikke med lige så mange muligheder som når det er Facebook, Instagram og Reddit.

CrowdTangle er både velegnet til at forberede større begivenheder som for eksempel folketingsvalg og sportsbegivenheder eller til daglig dækning af fagområder og lokaljournalistik.

Som deltager på dette kursus får du efterfølgende eksklusiv adgang til videooptagelser med gæster, der tidligere har optrådt på kurset. Det er:

  • Craig Silverman, media editor på Buzzfeed,har de seneste to år brugt CrowdTangle systematisk til blandt andet at afsløre en lang række af de største fake news afsløringer i amerikansk politik.
  • SVTs digitale redaktør Malin Dahlberg fortæller, hvordan SVT Opinion under den svenske valgkamp udnyttede CrowdTangle til blandt andet at levere daglige beretninger om vælgernes reaktioner på den politiske debat.
  • Hannah Monderkamp, some-redaktør, på tyske Rheinische Post om at bruge CrowdTangle til lokale nyheder og dækning af valg.
  • Dan Edström, udviklingsredaktør for sociale medier på Expressen,fortæller, hvordan Expressen systematisk udnytter CrowdTangle til alt fra politiske valg, til OL og kongehus. I gennemsnit finder Expressen 10-15 historier om dagen via CrowdTangle.

Udbytte

På dette 1-dages kursus lærer du:

  • At finde nyheder og historier ved hjælp af CrowdTangle.
  • At forberede din dækning af livebegivenheder – alt fra folketingsvalg til sports- og kulturbegivenheder.
  • At researche og analysere historisk i opslag fra alle de år Facebook, Instagram og Reddit har eksisteret.
  • At benchmarke dit eget medie med andres.
  • At opsætte alarmer, der notificerer dig, når der sker noget på dit stofområde.
  • At skabe data til solide metatrends, der kan bruges til redaktionel strategi og analyse eller spændende journalistik.

Du vil desuden stifte bekendtskab med inspirerende cases fra ind- og udland, hvor medier kreativt udnytter CrowdTangle til at styrke deres journalistik, workflow og strategi.

Vigtigt

CrowdTangle blev etableret som startup i 2011, men blev i 2016 overtaget af Facebook, der siden har stillet værktøjet gratis til rådighed for medier verden over. I perioder er der dog lange ventetider på at få udstedt licens til CrowdTangle, men Facebook har garanteret at deltagere på dette kursus får licens til CrowdTangle, som kan bruges af hele mediet – altså ikke kun deltagerne på dette kursus.

OBS: Hvis ikke dit medie allerede har licens til CrowdTangle er det en god ide at tilmelde sig i god tid, så vi er sikre på at CrowdTangle er klar til dig på kursusdagen. Vær opmærksom på, at der findes en Chromeudvidelse, som du selv kan installere, men til kurset skal du bruge en rigtig licens.

Hvem er du?

CrowdTangle er et nyttigt værktøj for alle journalister og medieledere. Kurset henvender sig til dig, der aldrig har prøvet CrowdTangle før eller som har snuset lidt til det og nu vil have systematikken på plads.

Sådan foregår kurset

Kursusdagen er et mix af oplæg, workshop og inspiration fra vores eksterne ekspert.

Underviser på kurset er Jan Birkemose, der er chefredaktør på Medietrends.dk og ekspert i digital udvikling af journalistik og medier. Jan Birkemose har som tidligere chefredaktør for A4 stået i spidsen for en strøm af analytisk journalistik baseret på tal og data. På Medietrends anvender Jan dagligt CrowdTangle og skriver ofte tendensanalyser på baggrund af værktøjet.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte. Det kræver dog, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 22. oktober 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Explainer videos, explained

Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver senior producer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik

Udgivet

den

Workshop: Læs at lave explainer video af senior producer Liz Scheltens fra Vox. På 3 dage får du alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks

Det amerikanske medie Vox er berømt og bredt anerkendt for deres stærke explainer journalistik, herunder ikke mindst explainer videoer.

Faktisk er Vox så originale og dygtige til håndværket, at deres videoer ikke alene ses af millioner på Vox.com og deres egen Youtube-kanal, men også nu bliver finansieret ved at blive solgt til Netflix.

Til foråret kan danske journalister aflære fiduserne, når Liz Scheltens, der er senior producer og videomaker hos Vox.com,  kommer til Danmark for at udbyde en intens tre-dages workshop med den oplagte titel: Explainer videos, explained.

Kurset tager udgangspunkt i den særlige fortællemodel, som Vox har udviklet til deres explainer video og kursisterne vil i løbet af de tre dage udvikle deres egen korte video baseret på smartphone og standard værktøjer på deres mac eller pc.

Her er hvad Liz Scheltens selv skriver om de tre kursusdage: (hvis du foretrækker at læse det på engelsk, kan du scrolle helt ned)

“Mulighederne for at producere god video har aldrig været bedre. Det er billigt og let og nok derfor er der video over alt på de sociale medier. Når vi scroller, flyver de mange små bider af flimrende action forbi os stort set uden, at vi opdager, hvad de handler om.

Som journalister har vi unikke evner og muligheder for at gøre det bedre.

Nok, er der en erklæret sandhed om, at alt skal holdes kort og simpelt. Hvis der er en ting mediebrugerne ikke kan, så er det at holde fokus i mere end tre minutter. Ikk? Og komplekse og nuancerede emner? Glemt det!

Men, hvad nu hvis den erklærede sandhed er forkert?

På amerikanske Vox tiltrækker senior producer Liz Scheltens og hendes kollegaer millioner og millioner af seere til Youtube på trods af, at de producerer lange videoer om komplicerede emner. De dækker alt fra den britiske kolonitids skygge over det moderne Indien, mord på transpersoner i sydstaterne til den livstruende mangel på varieret kost. Voxs videoer varer fra 5 til 15 minutter og deres største gruppe blandt seerne er mellem 18 og 25 år.

På dette 3-dages kursus vil Liz Scheltens dele de værktøjer og strategier, som har hjulpet Vox til at blive den mest sete nyhedsskaber på Youtube med flere end 6,5 millioner følgere.”

Kurset er rettet mod udøvende journalister og redaktører, som ønsker at ramme deres publikum med high-quality explainer videos, uanset om brugerne er på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube eller andre steder.

Liz Scheltens skriver om kurset: We’ll be rolling up our sleeves and getting our hands dirty. You’ll leave the course having pitched, written, shot, and edited your very own explainer video, ready to take your skills back to the newsroom.

Med andre ord: du lærer at lave explainer video og får staldtricksne bag Voxs succes med explainers.

Liz vil gå i dybden med hvilke historier, der er bedst egnede som explainer video, hvordan man finder offentlig tilgængeligt billede- og videomateriale, teknikker for scripting og storyboarding, hvordan du optager i høj kvalitet med din smartphone og efterfølgende redigerer med standardprogrammer.

Kursusbeskrivelse:

Dag 1

Explainer video – hvad er det og hvad er det ikke?

Vi lægger ud med at udforske explainer journalistikken og ser på, hvordan den adskiller sig fra andre formater (breaking news, undersøgende, portrætter, features o.s.v.). Vi fokuserer især på de unikke fordele, video har som format og øver os i at finde de temaer, som egner sig særligt godt til formatet.

Vi kigger på effektiv (og ueffektiv) brug af video som explainer, identificerer hvad der gør en explainer video overbevisende og vi lærer, hvordan man bedst pitcher en explainer video til redaktørerne og andre på redaktionen.

Kursisterne slutter dagen af med at have valgt et emne til en 1-minuts explainer video, som de skal færdiggøre i løbet af kurset.

Takeaways dag 1: Brainstorming document, Visual checklist, Pitch template.

Dag 2

Værktøjskassen – Research, story boarding og skrive til billeder

Nu er det tid til at get down to business. Vi identificerer resurser, hvor vi kan finde offentligt tilgængeligt billede- og videomateriale, lærer at producerer enkle data visualiseringer og bryde dem ned til storyboardet, vi skaber effektive optagelister til vores ud-af-huset-optagelser, og lærer hvordan man bruger et to-kolonne script til at skrive speaks, der taler direkte til billederne.

Kursisterne slutter dagen af med et færdigt script, storyboard og en shot-liste til deres 1-minut video.

Takeaways dag 2: Resurse-liste: kilder med tilgængeligt billede- og videomateriale, visual outline template, storyboarding-skabelon, to-kolonne script skabelon.

Dag 3

Vi samler det hele: Optager, redigerer, lydbilleder og publisering.

Med vores færdige storyboard i hånden kaster vi os ud i en simpel konstruktion af en ”top-down smartphone rig” til at skyde stop-motion data visualisering. Derefter lærer vi hvordan, man skyder high-quality optagelser med vores smartphone. Endelig binder vi alle vores egne optagelser sammen med det materiale, vi har fundet andre steder ved hjælp af Adobe Premiere. (eller standardsoftware fra macbooks).

Vi gennemgår basale lydredigeringer og lyddesign teknikker og til sidst uploader vi vores færdige arbejde til en lukket Vimeo-konto, så alle på kurset kan se det sammen.

Kursisterne vil slutte dagen med at have en færdig 1-minut explainer video, som de kan uploade til Youtube eller Vimeo.

Takeaways dag 3: Adobe Premiere pro tip sheet, checkliste til at eksportere og uploade til Youtube og Vimeo.

Om Liz Scheltens

Liz Scheltens er senior editorial producer hos Vox og styrer videoteamets dækning af aktuelle begivenheder. Hun producerer video om amerikansk politik, sundhed, uddannelse, økonomi og har produceret og instrueret adskillige af Voxs episoder til serien Explained, der bringes på Netflix.

Før hun begyndte hos Vox for fire år siden, arbejdede hun som podcastproducer, informationsgrafiker og som folkeskolelærer. Hun er uddannet fra Kenyon College med en B.A. i political science og er uddannet på Missouri School of Journalism.

Målgruppe:

Journalister med lyst til at lære explainer video. Kurset er lige egnet til journalister med stor video- og tv erfaring, såvel som til journalister uden.

Udstyr:

Du skal medbringe din bærbare og din smartphone.

Hvis du bruger Mac, har du allerede den software, der er nødvendig for at redigere video. Hvis du arbejder med pc, anbefaler Liz Scheltens Adobe (Premiere, After Effects, and Illustrator), som er det, hun selv arbejder med. Det er en relativ dyr software, men der findes en gratis prøveperiode. Vent med at tilmelde dig den, til du er på kurset.

Pris

Kurset koster 11.500 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.900 kroner i støtte. Hvis din arbejdsplads er støtte berettiget, skal du tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse. Det kan dog først ske fra den 14. november. Men du kan reservere en plads allerede nu ved at skrive til Medietrends.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvis du skal bo på hotel i København, er det ikke inkluderet i kursusprisen.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og holdes i Soho i Kødbyen i København den 21-23. april 2020.

OBS!

Du skal forvente, at hver kursusdag er fra 9 til 17. Men som du kan se, er det et intensivt program, så det er en god ide at have en lidt løs bagkant – just in case.

Kurset foregår på engelsk, men Liz taler et tydeligt og letforståeligt sprog.

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Eksempler på Liz Scheltens produktioner:

The robot-proof job men aren’t taking
How tax breaks help the rich
The problem with online charter schools
The real reason American health care is so expensive
This lake has legal rights, just like you

Her er hvad Liz Scheltens skriver om kurset (på engelsk)

The tools for creating video have become cheaper and more accessible, and our social media experiences have come to resemble channel surfing, with short bits of action autoplaying as we scroll.

As journalists, we have a unique ability and opportunity to harness the popularity of this form. Conventional wisdom says we should keep it short and keep it simple. If there’s one thing online audiences can’t abide, it’s staying focused for more than three minutes., right? And complex, nuanced topics? Forget it.

But what if that conventional wisdom is…wrong? At Vox, Senior Producer Liz Scheltens and her colleagues create videos that attract millions of viewers on YouTube. They cover everything from the British colonial footprint in India, to the murder of trans women in the American South, to the life-threatening lack of diversity in our food supply. Vox’s videos range from 5 to 15 minutes, and their largest audience is among 18-25 year olds.

In this course, Liz Scheltens will share the tools and strategies that have helped Vox become the most-watched news outfit on YouTube, with more than 6.5 million subscribers. This course is meant for practicing journalists and editors who want to reach people where they are— on FaceBook, Instagram, Twitter, and YouTube— with high-quality explainer videos.

We’ll be rolling up our sleeves and getting our hands dirty. You’ll leave the course having pitched, written, shot, and edited your very own explainer video, ready to take your skills back to the newsroom.  Liz will demonstrate how to tell which stories are best suited for  the explainer video format, how to find public domain photos and footage, techniques for scripting and storyboarding, as well as how to shoot  high-quality video on your smartphone and edit it on your laptop.

Course outline

Day 1- Explainer videos: what they are, and what they aren’t.
We’ll begin with an exploration of explanatory journalism, and how it differs from other forms (breaking news, investigative, profiles, features, etc.). We’ll focus specifically on the unique advantages of video as a medium, and learn how to pick topics that lend themselves well to this format. We’ll look at effective (and ineffective) uses of video as an explanatory tool, identify what makes for a compelling explainer video, and learn how to pitch explainer videos to editors and other newsroom stakeholders.

Participants will end day one having selected a topic for a one-minute explainer video they’ll complete by the end of the course.

Day 1 takeaways:  Brainstorming document, Visual checklist, Pitch template

Day 2- Nuts and bolts: research, story boarding, and writing to visuals
Now it’s time to get down to business. We’ll identify available resources for public domain footage, learn how to create simple data visualizations and break them down into storyboards, how to create effective shot lists for field shoots, and how to use a two-column script to write voice over narration that speaks directly to visuals.

Participants will end the day with a complete script, storyboard collection, and shoot list for their one-minute video.

Day 2 takeaways: Resource List: public domain footage/video sources, Visual outline template, Story boarding template, Two-column script template

Day 3- Putting it all together: shooting, editing, sound design, and publication
With our completed storyboards in hand, we’ll learn how to construct a top-down smartphone rig using basic crafting materials in order to shot a simple stop-motion data visualization. Next, we’ll learn how to shoot high-quality video in the field using our smartphones, and combine that footage with our stop-motion data visualization and archive footage gathered yesterday to create our one-minute explainer videos in Adobe Premiere. We’ll go over basic editing and sound design techniques, then upload our finished works to a (private) Vimeo page for a class-wide viewing party.

Participants will end the day with a completed one minute explainer video, uploaded to YouTube or Vimeo.

Day 3 takeaways: Adobe Premiere Pro tip sheet, Checklist for exporting and uploading to YouTube and Vimeo

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu