Connect with us

Original

Skriv ikke nyhedsbrevet før 2000 har tilmeldt sig

Hos Inside.com kan brugerne foreslå nye nyhedsbreve. Men de bliver først lanceret, når 2000 abonnenter har tilmeldt sig.

Udgivet

den

Det amerikanske nyhedsbrevsimperium Inside.com har omformuleret det gamle ordsprog om, at man ikke skal sælge skindet før bjørnen er skudt.

Istedet tilbyder de læserne nye niche nyhedsmails, som vil blive skrevet og produceret lige så snart 2000 abonnenter har tilmeldt sig – og ikke et sekund før.

Inside.com har specialiseret sig i daglige nyhedsbreve med meget snævre fokus. Kernen er en uendelig række af nyhedsbreve om teknologier, som for eksempel Inside Bitcoin, Inside Drones, Inside Security, Inside Google og en meget, meget lang række yderligere temaer.

Senest er Inside begyndt at lancere lokale nyhedsbreve for storbyer og udgiver p.t. fem forskellige, blandt andet Inside San Francisco, Inside Boston og Inside New York.

Alle nyhedsbreve er gratis og finansieres enten ved annoncer eller sponsorer. Det økonomiske balancepunkt er at udkomme til mindst 2000 modtagere og derfor opererer Inside.com med et spændende brugerstyret udviklings- og vækst koncept.

De lader nemlig bruger komme med forslag til nye nyhedsbreve og hvis Inside synes om ideen, tester de den af ved at lade brugerne tilmelde sig. Hvis det lykkes at få 2000 til at tilmelde sig det ikke-eksisterende nyhedsbrev, går Inside igang med at producere det.

I øjeblikket er cirka 100 måske-kommende nyhedsbreve i udbud hos Inside og i bedste Kickstarterstil kan alle følge med i, hvor mange, der har signet op og hvor tæt man er på målet.

Et lille udbud af de ikke-eksisterende nyhedsbreve man kan tilmelde sig.

Inside.com er grundlagt af den karismatiske amerikanske angel investor Jason Calacanis, som blev styrtende rig i den digitale barndom og siden da, har brugt de fleste af sine kræfter på at gøre sig uvenner med store dele af Silicon Valley.

Det gælder også forholdet til Mark Zuckerberg og Facebook, som han anser for noget af det mest umoralske, man kan forestille sig.

Inside nyhedsbrevene hviler derfor på et manifestlignende fundament, der tager afstand fra internettet generelt.

Ifølge Inside (Calacanis) er internettet smadret og skaber udelukkende incitamenter til at publicere viralt indhold. Men nyhedsbreve, som skaber en direkte kanal mellem udgiver og bruger, genskaber den gode forbindelse, skriver Inside og fortsætter:

“Hvis vi kan overbevise dig om at abonnere på et af vores nyhedsbreve, får vi chancen for at levere noget godt til dig direkte. Vi behøver ikke at betale for at få trafik på sociale medier eller optimere vores overskrifter for nå frem til dig. Vi trykker bare send og så lander historierne i din indbakke og hvis ikke vi leverer værdi, kan du bare afmelde os”.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu