Connect with us

Original

Skriv ikke nyhedsbrevet før 2000 har tilmeldt sig

Hos Inside.com kan brugerne foreslå nye nyhedsbreve. Men de bliver først lanceret, når 2000 abonnenter har tilmeldt sig.

Udgivet

den

Det amerikanske nyhedsbrevsimperium Inside.com har omformuleret det gamle ordsprog om, at man ikke skal sælge skindet før bjørnen er skudt.

Istedet tilbyder de læserne nye niche nyhedsmails, som vil blive skrevet og produceret lige så snart 2000 abonnenter har tilmeldt sig – og ikke et sekund før.

Inside.com har specialiseret sig i daglige nyhedsbreve med meget snævre fokus. Kernen er en uendelig række af nyhedsbreve om teknologier, som for eksempel Inside Bitcoin, Inside Drones, Inside Security, Inside Google og en meget, meget lang række yderligere temaer.

Senest er Inside begyndt at lancere lokale nyhedsbreve for storbyer og udgiver p.t. fem forskellige, blandt andet Inside San Francisco, Inside Boston og Inside New York.

Alle nyhedsbreve er gratis og finansieres enten ved annoncer eller sponsorer. Det økonomiske balancepunkt er at udkomme til mindst 2000 modtagere og derfor opererer Inside.com med et spændende brugerstyret udviklings- og vækst koncept.

De lader nemlig bruger komme med forslag til nye nyhedsbreve og hvis Inside synes om ideen, tester de den af ved at lade brugerne tilmelde sig. Hvis det lykkes at få 2000 til at tilmelde sig det ikke-eksisterende nyhedsbrev, går Inside igang med at producere det.

I øjeblikket er cirka 100 måske-kommende nyhedsbreve i udbud hos Inside og i bedste Kickstarterstil kan alle følge med i, hvor mange, der har signet op og hvor tæt man er på målet.

Et lille udbud af de ikke-eksisterende nyhedsbreve man kan tilmelde sig.

Inside.com er grundlagt af den karismatiske amerikanske angel investor Jason Calacanis, som blev styrtende rig i den digitale barndom og siden da, har brugt de fleste af sine kræfter på at gøre sig uvenner med store dele af Silicon Valley.

Det gælder også forholdet til Mark Zuckerberg og Facebook, som han anser for noget af det mest umoralske, man kan forestille sig.

Inside nyhedsbrevene hviler derfor på et manifestlignende fundament, der tager afstand fra internettet generelt.

Ifølge Inside (Calacanis) er internettet smadret og skaber udelukkende incitamenter til at publicere viralt indhold. Men nyhedsbreve, som skaber en direkte kanal mellem udgiver og bruger, genskaber den gode forbindelse, skriver Inside og fortsætter:

“Hvis vi kan overbevise dig om at abonnere på et af vores nyhedsbreve, får vi chancen for at levere noget godt til dig direkte. Vi behøver ikke at betale for at få trafik på sociale medier eller optimere vores overskrifter for nå frem til dig. Vi trykker bare send og så lander historierne i din indbakke og hvis ikke vi leverer værdi, kan du bare afmelde os”.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu