Merete Eldrup stopper som direktør for TV2, og bestyrelsen
skal nu ud og lede efter en ny styrmand for medieflagskibet.
Den perfekte nye direktør har både kommercielt, publicistisk og politisk blod rullende i årene. Det er essensen af budskabet fra 6 indsigtsfulde aktører fra øverste hylde i den danske medieverden.
Tilsammen udgør de Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg,
som gerne stiller sin bruttoliste til rådighed for bestyrelsesformand Jimmy
Maymann før han ringer til et dyrt headhunterfirma.
Her er bruttotruppen i uprioriteret rækkefølge:
Anne Engdal Stig Christensen, 51.
Anne er et stærkt internt TV2-kort. Lige nu er hun magtfuld programdirektør
i TV2, men før det har hun vandret frem og tilbage imellem chefjob hos DR, TV2
og det private SBS Discovery. På TV2 har hun gradvist fået mere og mere indhold
under sine vinger og hun tilskrives at være et fyrtårn i at ”pakke” et
programflow, så seerne bliver hængende længst muligt. En kunst, der er
essentiel for et mediehus.
Internt i TV2 er hun populær og hun vil ud fra det have gode
muligheder for at gennemføre et smooth tronskifte. Hendes politiske cv er dog rimelig
ubeskrevet, men de fleste begavede og empatiske mennesker kan lære det meste.
Rene Rechtman, 48.
Hold øje med Rene. Han har præcis den profil, som mange bestyrelser
elsker at omfavne. Han er nærmest ukendt i Danmark, man har masser af
international erfaring og succes. Og så startede han sin karriere sammen med Jimmy
Maymann, der nu skal ansætte.
Rene Rechtman har en fortid i Disney-koncernen og i AOL og
igennem sit eget selskab, Moonbug Entertainment, ejer han blandt andet
Youtube-kanalen ”Little Baby Bum”, der lige nu den niendestørste YouTube-kanal
i verden med flere end 25 millioner faste abonnenter.
Rechtman er 100 procent digitalt tænkende og blev fornylig
hentet ind i bestyrelsen for JP/Politikens Hus for netop at være den stemme.
Rechtmans største svaghed er nok hans manglende erfaring med gangene på Christiansborg.
Og så er det også spørgsmålet om han vil opgive sine egne entreprenante
projekter til fordel for at corporate job.
Henriette Marienlund, 54.
Henriette er et af feltets stærkeste publicistiske kort.
Lige nu er hun mediedirektør i DR, men med en fortid på hele otte år i TV2,
kender hun både hus og kultur som sin egen bukselomme. Som en kandidat, der
primært har trådt sine skridt i DR og TV2 (dog også med afstikkere til den
kommercielle tv-verden) er hun dog nok for meget journalist og for lidt
business til ansættelsesudvalgets smag.
Anders Blauenfeldt, 46.
Anders har været digital direktør i TV2 siden 2016 og har en
fortid i blandt andet Yousee og Mofibo. Han har ansvaret for TV2s guldfugl TV2
Play, og er et af feltets stærke digitale kort. Andre fordele (eller ulemper)
er at han allerede er i huset og derfor kender det indefra.
Om han er nok publicist og politisk sno er dog et åbent og indtil
videre ikke-testet spørgsmål.
Anne-Marie Dohm, 52.
Anne-Marie har TV2s selvforståelse som ikke-københavnsk medie
under huden og så har hun masser af ledelseserfaring med udfordrende
institutioner på cv’et. Senest har hun været direktør i DR Danmark og før det
har chefposterne hængt som perler på en snor – blandt andet har hun været
chefredaktør på Nordjydske, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og
kommunikationschef i Mejeriforeningen og DGI.
Jimmy Maymann, 48.
Jimmy er formand for TV2s bestyrelse og har ansvaret for at
finde den kommende direktør. Mange, der ansætter, har en svaghed for folk, der
minder om dem selv og det er ikke til at vide om Jimmy Maymann er, eller ikke
er, undtagelsen, der bekræfter reglen.
Uagtet det, er han et godt kort til posten. Med en fortid
som digital iværksætter, senere direktør for Huffington Post og AOL og senest som
spydspids i et FN-projekt mod falske nyheder, kan han hele repertoiret:
kommerciel forståelse, digitalt mindset, publicistisk interesse og politisk
erfaring.
Var Maymann ikke formand for bestyrelsen, ville han ikke
være et overraskende valg. Det er han nu – men det skal ikke udelukke ham.
Peter Normann, 52.
Peter er TV2s finansdirektør beskrives ofte som højtbegavet,
snu og charmerende. Han bærer en stor del af æren for TV2-økonomiens gode gænge
og han kender hele butikken indefra. Spørgsmålet er om han har en CEO i sig. Brænder
han nok for at tage skridtet op af eller er han bedst som andenviolin.
Skulle han og bestyrelsen mene, at han er den rigtige, vil
han i hvert fald blive modtaget med tryghed fra medarbejderne og han har været
længe nok i TV2 (11 år) til, at han for længst har ladet sig smitte med
TV2-publicisme og ånd. Hans politiske næse er ikke helt så veludviklet som Merete
Eldrups, men det kan den jo blive og Eldrup har lovet at lave en langsom overdragelsesforretning.
Ulla Pors Nielsen, 56.
Ulla er endnu et kort fra TV2s egen butik. Hun er i dag chef
for events og TV2 News og er endnu et stærkt publicistisk kort. Hun nævnes af
flere, men selvom hun er kendt som et omgængeligt menneske, ville en forfremmelse
nok skabe så meget uro i TV2-toppen, da hun kommer ”nedefra”, at det ville være
en dårlig ide.
Ulla Pors har som journalist masser af erfaring med
politiske processer, men hun har så vidt vides ingen praktisk erfaring med
politisk strategi eller for den sags skyld kommercielle gener.
Anders Krab-Johansen, 52.
Anders har en af de flotteste karrierer i den danske medieverden
og på papiret kunne han sagtens styre direkte mod topjobbet i TV2. Han har
været politisk redaktør på flere medier, chefredaktør og administrerende direktør
på Børsen og de seneste halvanden år koncernchef i Berlingske Media.
Krab-Johansens publicistiske evner er ikke til diskussion,
men hans politiske glød, som er blevet mere og mere flammende i de senere år,
kan vise sig at være en ulempe, hvis han skal stå i spidsen for et statsejet
medie, som han i øvrigt har argumenteret for burde sælges.
Han er også kendt som en barsk chef, der ikke er bange for
at anvende sin ledelsesret, men på TV2 husker langt de fleste ham som en flink
fyr fra den gang han var politisk redaktør hos dem. Det største spørgsmål er nok
om Anders Krab-Johansen overhovedet er interesseret i at skifte job på et
tidspunkt, hvor de forandringer han gennemfører i Pilestræde endnu ikke er slået
helt igennem. Men Anders er absolut en person, som hurtigt kan komme på Jimmy
Maymann kaffeliste.
Naja Nielsen, 51.
Opdatering 31. januar: Naja Nielsen er netop blevet ansat som digital director hos BBC News – så hun er formentlig helt ude af billedet nu.
Naja beskrives ofte som den bedste nyhedsdirektør, DR aldrig fik. I mange år var hun stedfortrædende nyhedsdirektør i DR, men da posten blev ledig, valgte bestyrelsen i stedet Sandy French. Naja Nielsens publicistiske format er bredt anerkendt og da hun tilmed på et meget tidligt tidspunkt har grebet den digitale udvikling og konsekvent har jagtet og udøvet journalistisk innovation, er hun formentlig også den dygtigste journalist/redaktør, som aldrig blev topchef i TV2.
Ansættelsesprocessen vil nemlig nok veje hende for let på
det kommercielle og det politiske. Og uden det, er det vanskeligt at være CEO
for TV2. I dag er Naja Nielsen chefredaktør på det amerikanske non profit medie
Orb Media i Washington. Skulle hun få chancen, kan hun dog nok godt lokkes hjem
til Danmark.
Joker: Margrethe Vestager
Hvad skal der ske med Vestager, når hun er færdig i Bruxelles? Hun har ihvertfald om nogen både politisk tæft og ledelseserfaring, så hvorfor ikke tage turen til TV2?
Og nu vi er igang er Connie Hedegaard, der jo er bestyrelsesformand for Berlingske Media, også en slags joker.
Ud over de nævnte profiler er det ikke utænkeligt, at en stribe personer helt uden for mediemiljøet kan komme i kikkerten. At være administrerende direktør for TV2 er en højtprofileret post, som sagtens kan friste mange af forretningsverdenens digitale stjerner.
Anlægger man den vinkel, bliver feltet bredt og udenfor Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalgs kompetencer. Så derfor ikke et ord dem.
TV2s bestyrelsesformand Jimmy Mayman har sagt, at processen med at finde en afløser for Merete Eldrup kommer til at tage sin tid og næppe vil ske på denne tid af sommerferien.