Connect with us

Original

Disse 10+1 kan blive TV2s nye topchef

TV2s bestyrelse skal finde en afløser for Merete Eldrup. Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg har bruttolisten klar.

Udgivet

den

Merete Eldrup stopper som direktør for TV2, og bestyrelsen skal nu ud og lede efter en ny styrmand for medieflagskibet.

Den perfekte nye direktør har både kommercielt, publicistisk og politisk blod rullende i årene. Det er essensen af budskabet fra 6 indsigtsfulde aktører fra øverste hylde i den danske medieverden.

Tilsammen udgør de Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg, som gerne stiller sin bruttoliste til rådighed for bestyrelsesformand Jimmy Maymann før han ringer til et dyrt headhunterfirma.

Her er bruttotruppen i uprioriteret rækkefølge:

Anne Engdal Stig Christensen, 51.

Anne er et stærkt internt TV2-kort. Lige nu er hun magtfuld programdirektør i TV2, men før det har hun vandret frem og tilbage imellem chefjob hos DR, TV2 og det private SBS Discovery. På TV2 har hun gradvist fået mere og mere indhold under sine vinger og hun tilskrives at være et fyrtårn i at ”pakke” et programflow, så seerne bliver hængende længst muligt. En kunst, der er essentiel for et mediehus.

Internt i TV2 er hun populær og hun vil ud fra det have gode muligheder for at gennemføre et smooth tronskifte. Hendes politiske cv er dog rimelig ubeskrevet, men de fleste begavede og empatiske mennesker kan lære det meste.


Rene Rechtman, 48.

Hold øje med Rene. Han har præcis den profil, som mange bestyrelser elsker at omfavne. Han er nærmest ukendt i Danmark, man har masser af international erfaring og succes. Og så startede han sin karriere sammen med Jimmy Maymann, der nu skal ansætte.

Rene Rechtman har en fortid i Disney-koncernen og i AOL og igennem sit eget selskab, Moonbug Entertainment, ejer han blandt andet Youtube-kanalen ”Little Baby Bum”, der lige nu den niendestørste YouTube-kanal i verden med flere end 25 millioner faste abonnenter.

Rechtman er 100 procent digitalt tænkende og blev fornylig hentet ind i bestyrelsen for JP/Politikens Hus for netop at være den stemme. Rechtmans største svaghed er nok hans manglende erfaring med gangene på Christiansborg. Og så er det også spørgsmålet om han vil opgive sine egne entreprenante projekter til fordel for at corporate job.


Henriette Marienlund, 54.

Henriette er et af feltets stærkeste publicistiske kort. Lige nu er hun mediedirektør i DR, men med en fortid på hele otte år i TV2, kender hun både hus og kultur som sin egen bukselomme. Som en kandidat, der primært har trådt sine skridt i DR og TV2 (dog også med afstikkere til den kommercielle tv-verden) er hun dog nok for meget journalist og for lidt business til ansættelsesudvalgets smag.


Anders Blauenfeldt, 46.

Anders har været digital direktør i TV2 siden 2016 og har en fortid i blandt andet Yousee og Mofibo. Han har ansvaret for TV2s guldfugl TV2 Play, og er et af feltets stærke digitale kort. Andre fordele (eller ulemper) er at han allerede er i huset og derfor kender det indefra.

Om han er nok publicist og politisk sno er dog et åbent og indtil videre ikke-testet spørgsmål.


Anne-Marie Dohm, 52.

Anne-Marie har TV2s selvforståelse som ikke-københavnsk medie under huden og så har hun masser af ledelseserfaring med udfordrende institutioner på cv’et. Senest har hun været direktør i DR Danmark og før det har chefposterne hængt som perler på en snor – blandt andet har hun været chefredaktør på Nordjydske, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og kommunikationschef i Mejeriforeningen og DGI.


Jimmy Maymann, 48.

Jimmy er formand for TV2s bestyrelse og har ansvaret for at finde den kommende direktør. Mange, der ansætter, har en svaghed for folk, der minder om dem selv og det er ikke til at vide om Jimmy Maymann er, eller ikke er, undtagelsen, der bekræfter reglen.

Uagtet det, er han et godt kort til posten. Med en fortid som digital iværksætter, senere direktør for Huffington Post og AOL og senest som spydspids i et FN-projekt mod falske nyheder, kan han hele repertoiret: kommerciel forståelse, digitalt mindset, publicistisk interesse og politisk erfaring.

Var Maymann ikke formand for bestyrelsen, ville han ikke være et overraskende valg. Det er han nu – men det skal ikke udelukke ham.


Peter Normann, 52.

Peter er TV2s finansdirektør beskrives ofte som højtbegavet, snu og charmerende. Han bærer en stor del af æren for TV2-økonomiens gode gænge og han kender hele butikken indefra. Spørgsmålet er om han har en CEO i sig. Brænder han nok for at tage skridtet op af eller er han bedst som andenviolin.

Skulle han og bestyrelsen mene, at han er den rigtige, vil han i hvert fald blive modtaget med tryghed fra medarbejderne og han har været længe nok i TV2 (11 år) til, at han for længst har ladet sig smitte med TV2-publicisme og ånd. Hans politiske næse er ikke helt så veludviklet som Merete Eldrups, men det kan den jo blive og Eldrup har lovet at lave en langsom overdragelsesforretning.


Ulla Pors Nielsen, 56.

Ulla er endnu et kort fra TV2s egen butik. Hun er i dag chef for events og TV2 News og er endnu et stærkt publicistisk kort. Hun nævnes af flere, men selvom hun er kendt som et omgængeligt menneske, ville en forfremmelse nok skabe så meget uro i TV2-toppen, da hun kommer ”nedefra”, at det ville være en dårlig ide.

Ulla Pors har som journalist masser af erfaring med politiske processer, men hun har så vidt vides ingen praktisk erfaring med politisk strategi eller for den sags skyld kommercielle gener.


Anders Krab-Johansen, 52.

Anders har en af de flotteste karrierer i den danske medieverden og på papiret kunne han sagtens styre direkte mod topjobbet i TV2. Han har været politisk redaktør på flere medier, chefredaktør og administrerende direktør på Børsen og de seneste halvanden år koncernchef i Berlingske Media.

Krab-Johansens publicistiske evner er ikke til diskussion, men hans politiske glød, som er blevet mere og mere flammende i de senere år, kan vise sig at være en ulempe, hvis han skal stå i spidsen for et statsejet medie, som han i øvrigt har argumenteret for burde sælges.

Han er også kendt som en barsk chef, der ikke er bange for at anvende sin ledelsesret, men på TV2 husker langt de fleste ham som en flink fyr fra den gang han var politisk redaktør hos dem. Det største spørgsmål er nok om Anders Krab-Johansen overhovedet er interesseret i at skifte job på et tidspunkt, hvor de forandringer han gennemfører i Pilestræde endnu ikke er slået helt igennem. Men Anders er absolut en person, som hurtigt kan komme på Jimmy Maymann kaffeliste.


Naja Nielsen, 51.

Opdatering 31. januar: Naja Nielsen er netop blevet ansat som digital director hos BBC News – så hun er formentlig helt ude af billedet nu.

Naja beskrives ofte som den bedste nyhedsdirektør, DR aldrig fik. I mange år var hun stedfortrædende nyhedsdirektør i DR, men da posten blev ledig, valgte bestyrelsen i stedet Sandy French. Naja Nielsens publicistiske format er bredt anerkendt og da hun tilmed på et meget tidligt tidspunkt har grebet den digitale udvikling og konsekvent har jagtet og udøvet journalistisk innovation, er hun formentlig også den dygtigste journalist/redaktør, som aldrig blev topchef i TV2.

Ansættelsesprocessen vil nemlig nok veje hende for let på det kommercielle og det politiske. Og uden det, er det vanskeligt at være CEO for TV2. I dag er Naja Nielsen chefredaktør på det amerikanske non profit medie Orb Media i Washington. Skulle hun få chancen, kan hun dog nok godt lokkes hjem til Danmark.


Joker: Margrethe Vestager

Hvad skal der ske med Vestager, når hun er færdig i Bruxelles? Hun har ihvertfald om nogen både politisk tæft og ledelseserfaring, så hvorfor ikke tage turen til TV2?

Og nu vi er igang er Connie Hedegaard, der jo er bestyrelsesformand for Berlingske Media, også en slags joker.


Ud over de nævnte profiler er det ikke utænkeligt, at en stribe personer helt uden for mediemiljøet kan komme i kikkerten. At være administrerende direktør for TV2 er en højtprofileret post, som sagtens kan friste mange af forretningsverdenens digitale stjerner.

Anlægger man den vinkel, bliver feltet bredt og udenfor Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalgs kompetencer. Så derfor ikke et ord dem.

TV2s bestyrelsesformand Jimmy Mayman har sagt, at processen med at finde en afløser for Merete Eldrup kommer til at tage sin tid og næppe vil ske på denne tid af sommerferien.

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu