Connect with us

Original

Disse 10+1 kan blive TV2s nye topchef

TV2s bestyrelse skal finde en afløser for Merete Eldrup. Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg har bruttolisten klar.

Udgivet

den

Merete Eldrup stopper som direktør for TV2, og bestyrelsen skal nu ud og lede efter en ny styrmand for medieflagskibet.

Den perfekte nye direktør har både kommercielt, publicistisk og politisk blod rullende i årene. Det er essensen af budskabet fra 6 indsigtsfulde aktører fra øverste hylde i den danske medieverden.

Tilsammen udgør de Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg, som gerne stiller sin bruttoliste til rådighed for bestyrelsesformand Jimmy Maymann før han ringer til et dyrt headhunterfirma.

Her er bruttotruppen i uprioriteret rækkefølge:

Anne Engdal Stig Christensen, 51.

Anne er et stærkt internt TV2-kort. Lige nu er hun magtfuld programdirektør i TV2, men før det har hun vandret frem og tilbage imellem chefjob hos DR, TV2 og det private SBS Discovery. På TV2 har hun gradvist fået mere og mere indhold under sine vinger og hun tilskrives at være et fyrtårn i at ”pakke” et programflow, så seerne bliver hængende længst muligt. En kunst, der er essentiel for et mediehus.

Internt i TV2 er hun populær og hun vil ud fra det have gode muligheder for at gennemføre et smooth tronskifte. Hendes politiske cv er dog rimelig ubeskrevet, men de fleste begavede og empatiske mennesker kan lære det meste.


Rene Rechtman, 48.

Hold øje med Rene. Han har præcis den profil, som mange bestyrelser elsker at omfavne. Han er nærmest ukendt i Danmark, man har masser af international erfaring og succes. Og så startede han sin karriere sammen med Jimmy Maymann, der nu skal ansætte.

Rene Rechtman har en fortid i Disney-koncernen og i AOL og igennem sit eget selskab, Moonbug Entertainment, ejer han blandt andet Youtube-kanalen ”Little Baby Bum”, der lige nu den niendestørste YouTube-kanal i verden med flere end 25 millioner faste abonnenter.

Rechtman er 100 procent digitalt tænkende og blev fornylig hentet ind i bestyrelsen for JP/Politikens Hus for netop at være den stemme. Rechtmans største svaghed er nok hans manglende erfaring med gangene på Christiansborg. Og så er det også spørgsmålet om han vil opgive sine egne entreprenante projekter til fordel for at corporate job.


Henriette Marienlund, 54.

Henriette er et af feltets stærkeste publicistiske kort. Lige nu er hun mediedirektør i DR, men med en fortid på hele otte år i TV2, kender hun både hus og kultur som sin egen bukselomme. Som en kandidat, der primært har trådt sine skridt i DR og TV2 (dog også med afstikkere til den kommercielle tv-verden) er hun dog nok for meget journalist og for lidt business til ansættelsesudvalgets smag.


Anders Blauenfeldt, 46.

Anders har været digital direktør i TV2 siden 2016 og har en fortid i blandt andet Yousee og Mofibo. Han har ansvaret for TV2s guldfugl TV2 Play, og er et af feltets stærke digitale kort. Andre fordele (eller ulemper) er at han allerede er i huset og derfor kender det indefra.

Om han er nok publicist og politisk sno er dog et åbent og indtil videre ikke-testet spørgsmål.


Anne-Marie Dohm, 52.

Anne-Marie har TV2s selvforståelse som ikke-københavnsk medie under huden og så har hun masser af ledelseserfaring med udfordrende institutioner på cv’et. Senest har hun været direktør i DR Danmark og før det har chefposterne hængt som perler på en snor – blandt andet har hun været chefredaktør på Nordjydske, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og kommunikationschef i Mejeriforeningen og DGI.


Jimmy Maymann, 48.

Jimmy er formand for TV2s bestyrelse og har ansvaret for at finde den kommende direktør. Mange, der ansætter, har en svaghed for folk, der minder om dem selv og det er ikke til at vide om Jimmy Maymann er, eller ikke er, undtagelsen, der bekræfter reglen.

Uagtet det, er han et godt kort til posten. Med en fortid som digital iværksætter, senere direktør for Huffington Post og AOL og senest som spydspids i et FN-projekt mod falske nyheder, kan han hele repertoiret: kommerciel forståelse, digitalt mindset, publicistisk interesse og politisk erfaring.

Var Maymann ikke formand for bestyrelsen, ville han ikke være et overraskende valg. Det er han nu – men det skal ikke udelukke ham.


Peter Normann, 52.

Peter er TV2s finansdirektør beskrives ofte som højtbegavet, snu og charmerende. Han bærer en stor del af æren for TV2-økonomiens gode gænge og han kender hele butikken indefra. Spørgsmålet er om han har en CEO i sig. Brænder han nok for at tage skridtet op af eller er han bedst som andenviolin.

Skulle han og bestyrelsen mene, at han er den rigtige, vil han i hvert fald blive modtaget med tryghed fra medarbejderne og han har været længe nok i TV2 (11 år) til, at han for længst har ladet sig smitte med TV2-publicisme og ånd. Hans politiske næse er ikke helt så veludviklet som Merete Eldrups, men det kan den jo blive og Eldrup har lovet at lave en langsom overdragelsesforretning.


Ulla Pors Nielsen, 56.

Ulla er endnu et kort fra TV2s egen butik. Hun er i dag chef for events og TV2 News og er endnu et stærkt publicistisk kort. Hun nævnes af flere, men selvom hun er kendt som et omgængeligt menneske, ville en forfremmelse nok skabe så meget uro i TV2-toppen, da hun kommer ”nedefra”, at det ville være en dårlig ide.

Ulla Pors har som journalist masser af erfaring med politiske processer, men hun har så vidt vides ingen praktisk erfaring med politisk strategi eller for den sags skyld kommercielle gener.


Anders Krab-Johansen, 52.

Anders har en af de flotteste karrierer i den danske medieverden og på papiret kunne han sagtens styre direkte mod topjobbet i TV2. Han har været politisk redaktør på flere medier, chefredaktør og administrerende direktør på Børsen og de seneste halvanden år koncernchef i Berlingske Media.

Krab-Johansens publicistiske evner er ikke til diskussion, men hans politiske glød, som er blevet mere og mere flammende i de senere år, kan vise sig at være en ulempe, hvis han skal stå i spidsen for et statsejet medie, som han i øvrigt har argumenteret for burde sælges.

Han er også kendt som en barsk chef, der ikke er bange for at anvende sin ledelsesret, men på TV2 husker langt de fleste ham som en flink fyr fra den gang han var politisk redaktør hos dem. Det største spørgsmål er nok om Anders Krab-Johansen overhovedet er interesseret i at skifte job på et tidspunkt, hvor de forandringer han gennemfører i Pilestræde endnu ikke er slået helt igennem. Men Anders er absolut en person, som hurtigt kan komme på Jimmy Maymann kaffeliste.


Naja Nielsen, 51.

Opdatering 31. januar: Naja Nielsen er netop blevet ansat som digital director hos BBC News – så hun er formentlig helt ude af billedet nu.

Naja beskrives ofte som den bedste nyhedsdirektør, DR aldrig fik. I mange år var hun stedfortrædende nyhedsdirektør i DR, men da posten blev ledig, valgte bestyrelsen i stedet Sandy French. Naja Nielsens publicistiske format er bredt anerkendt og da hun tilmed på et meget tidligt tidspunkt har grebet den digitale udvikling og konsekvent har jagtet og udøvet journalistisk innovation, er hun formentlig også den dygtigste journalist/redaktør, som aldrig blev topchef i TV2.

Ansættelsesprocessen vil nemlig nok veje hende for let på det kommercielle og det politiske. Og uden det, er det vanskeligt at være CEO for TV2. I dag er Naja Nielsen chefredaktør på det amerikanske non profit medie Orb Media i Washington. Skulle hun få chancen, kan hun dog nok godt lokkes hjem til Danmark.


Joker: Margrethe Vestager

Hvad skal der ske med Vestager, når hun er færdig i Bruxelles? Hun har ihvertfald om nogen både politisk tæft og ledelseserfaring, så hvorfor ikke tage turen til TV2?

Og nu vi er igang er Connie Hedegaard, der jo er bestyrelsesformand for Berlingske Media, også en slags joker.


Ud over de nævnte profiler er det ikke utænkeligt, at en stribe personer helt uden for mediemiljøet kan komme i kikkerten. At være administrerende direktør for TV2 er en højtprofileret post, som sagtens kan friste mange af forretningsverdenens digitale stjerner.

Anlægger man den vinkel, bliver feltet bredt og udenfor Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalgs kompetencer. Så derfor ikke et ord dem.

TV2s bestyrelsesformand Jimmy Mayman har sagt, at processen med at finde en afløser for Merete Eldrup kommer til at tage sin tid og næppe vil ske på denne tid af sommerferien.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu