Connect with us

Original

Disse 10+1 kan blive TV2s nye topchef

TV2s bestyrelse skal finde en afløser for Merete Eldrup. Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg har bruttolisten klar.

Udgivet

den

Merete Eldrup stopper som direktør for TV2, og bestyrelsen skal nu ud og lede efter en ny styrmand for medieflagskibet.

Den perfekte nye direktør har både kommercielt, publicistisk og politisk blod rullende i årene. Det er essensen af budskabet fra 6 indsigtsfulde aktører fra øverste hylde i den danske medieverden.

Tilsammen udgør de Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalg, som gerne stiller sin bruttoliste til rådighed for bestyrelsesformand Jimmy Maymann før han ringer til et dyrt headhunterfirma.

Her er bruttotruppen i uprioriteret rækkefølge:

Anne Engdal Stig Christensen, 51.

Anne er et stærkt internt TV2-kort. Lige nu er hun magtfuld programdirektør i TV2, men før det har hun vandret frem og tilbage imellem chefjob hos DR, TV2 og det private SBS Discovery. På TV2 har hun gradvist fået mere og mere indhold under sine vinger og hun tilskrives at være et fyrtårn i at ”pakke” et programflow, så seerne bliver hængende længst muligt. En kunst, der er essentiel for et mediehus.

Internt i TV2 er hun populær og hun vil ud fra det have gode muligheder for at gennemføre et smooth tronskifte. Hendes politiske cv er dog rimelig ubeskrevet, men de fleste begavede og empatiske mennesker kan lære det meste.


Rene Rechtman, 48.

Hold øje med Rene. Han har præcis den profil, som mange bestyrelser elsker at omfavne. Han er nærmest ukendt i Danmark, man har masser af international erfaring og succes. Og så startede han sin karriere sammen med Jimmy Maymann, der nu skal ansætte.

Rene Rechtman har en fortid i Disney-koncernen og i AOL og igennem sit eget selskab, Moonbug Entertainment, ejer han blandt andet Youtube-kanalen ”Little Baby Bum”, der lige nu den niendestørste YouTube-kanal i verden med flere end 25 millioner faste abonnenter.

Rechtman er 100 procent digitalt tænkende og blev fornylig hentet ind i bestyrelsen for JP/Politikens Hus for netop at være den stemme. Rechtmans største svaghed er nok hans manglende erfaring med gangene på Christiansborg. Og så er det også spørgsmålet om han vil opgive sine egne entreprenante projekter til fordel for at corporate job.


Henriette Marienlund, 54.

Henriette er et af feltets stærkeste publicistiske kort. Lige nu er hun mediedirektør i DR, men med en fortid på hele otte år i TV2, kender hun både hus og kultur som sin egen bukselomme. Som en kandidat, der primært har trådt sine skridt i DR og TV2 (dog også med afstikkere til den kommercielle tv-verden) er hun dog nok for meget journalist og for lidt business til ansættelsesudvalgets smag.


Anders Blauenfeldt, 46.

Anders har været digital direktør i TV2 siden 2016 og har en fortid i blandt andet Yousee og Mofibo. Han har ansvaret for TV2s guldfugl TV2 Play, og er et af feltets stærke digitale kort. Andre fordele (eller ulemper) er at han allerede er i huset og derfor kender det indefra.

Om han er nok publicist og politisk sno er dog et åbent og indtil videre ikke-testet spørgsmål.


Anne-Marie Dohm, 52.

Anne-Marie har TV2s selvforståelse som ikke-københavnsk medie under huden og så har hun masser af ledelseserfaring med udfordrende institutioner på cv’et. Senest har hun været direktør i DR Danmark og før det har chefposterne hængt som perler på en snor – blandt andet har hun været chefredaktør på Nordjydske, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og kommunikationschef i Mejeriforeningen og DGI.


Jimmy Maymann, 48.

Jimmy er formand for TV2s bestyrelse og har ansvaret for at finde den kommende direktør. Mange, der ansætter, har en svaghed for folk, der minder om dem selv og det er ikke til at vide om Jimmy Maymann er, eller ikke er, undtagelsen, der bekræfter reglen.

Uagtet det, er han et godt kort til posten. Med en fortid som digital iværksætter, senere direktør for Huffington Post og AOL og senest som spydspids i et FN-projekt mod falske nyheder, kan han hele repertoiret: kommerciel forståelse, digitalt mindset, publicistisk interesse og politisk erfaring.

Var Maymann ikke formand for bestyrelsen, ville han ikke være et overraskende valg. Det er han nu – men det skal ikke udelukke ham.


Peter Normann, 52.

Peter er TV2s finansdirektør beskrives ofte som højtbegavet, snu og charmerende. Han bærer en stor del af æren for TV2-økonomiens gode gænge og han kender hele butikken indefra. Spørgsmålet er om han har en CEO i sig. Brænder han nok for at tage skridtet op af eller er han bedst som andenviolin.

Skulle han og bestyrelsen mene, at han er den rigtige, vil han i hvert fald blive modtaget med tryghed fra medarbejderne og han har været længe nok i TV2 (11 år) til, at han for længst har ladet sig smitte med TV2-publicisme og ånd. Hans politiske næse er ikke helt så veludviklet som Merete Eldrups, men det kan den jo blive og Eldrup har lovet at lave en langsom overdragelsesforretning.


Ulla Pors Nielsen, 56.

Ulla er endnu et kort fra TV2s egen butik. Hun er i dag chef for events og TV2 News og er endnu et stærkt publicistisk kort. Hun nævnes af flere, men selvom hun er kendt som et omgængeligt menneske, ville en forfremmelse nok skabe så meget uro i TV2-toppen, da hun kommer ”nedefra”, at det ville være en dårlig ide.

Ulla Pors har som journalist masser af erfaring med politiske processer, men hun har så vidt vides ingen praktisk erfaring med politisk strategi eller for den sags skyld kommercielle gener.


Anders Krab-Johansen, 52.

Anders har en af de flotteste karrierer i den danske medieverden og på papiret kunne han sagtens styre direkte mod topjobbet i TV2. Han har været politisk redaktør på flere medier, chefredaktør og administrerende direktør på Børsen og de seneste halvanden år koncernchef i Berlingske Media.

Krab-Johansens publicistiske evner er ikke til diskussion, men hans politiske glød, som er blevet mere og mere flammende i de senere år, kan vise sig at være en ulempe, hvis han skal stå i spidsen for et statsejet medie, som han i øvrigt har argumenteret for burde sælges.

Han er også kendt som en barsk chef, der ikke er bange for at anvende sin ledelsesret, men på TV2 husker langt de fleste ham som en flink fyr fra den gang han var politisk redaktør hos dem. Det største spørgsmål er nok om Anders Krab-Johansen overhovedet er interesseret i at skifte job på et tidspunkt, hvor de forandringer han gennemfører i Pilestræde endnu ikke er slået helt igennem. Men Anders er absolut en person, som hurtigt kan komme på Jimmy Maymann kaffeliste.


Naja Nielsen, 51.

Opdatering 31. januar: Naja Nielsen er netop blevet ansat som digital director hos BBC News – så hun er formentlig helt ude af billedet nu.

Naja beskrives ofte som den bedste nyhedsdirektør, DR aldrig fik. I mange år var hun stedfortrædende nyhedsdirektør i DR, men da posten blev ledig, valgte bestyrelsen i stedet Sandy French. Naja Nielsens publicistiske format er bredt anerkendt og da hun tilmed på et meget tidligt tidspunkt har grebet den digitale udvikling og konsekvent har jagtet og udøvet journalistisk innovation, er hun formentlig også den dygtigste journalist/redaktør, som aldrig blev topchef i TV2.

Ansættelsesprocessen vil nemlig nok veje hende for let på det kommercielle og det politiske. Og uden det, er det vanskeligt at være CEO for TV2. I dag er Naja Nielsen chefredaktør på det amerikanske non profit medie Orb Media i Washington. Skulle hun få chancen, kan hun dog nok godt lokkes hjem til Danmark.


Joker: Margrethe Vestager

Hvad skal der ske med Vestager, når hun er færdig i Bruxelles? Hun har ihvertfald om nogen både politisk tæft og ledelseserfaring, så hvorfor ikke tage turen til TV2?

Og nu vi er igang er Connie Hedegaard, der jo er bestyrelsesformand for Berlingske Media, også en slags joker.


Ud over de nævnte profiler er det ikke utænkeligt, at en stribe personer helt uden for mediemiljøet kan komme i kikkerten. At være administrerende direktør for TV2 er en højtprofileret post, som sagtens kan friste mange af forretningsverdenens digitale stjerner.

Anlægger man den vinkel, bliver feltet bredt og udenfor Medietrends selvbestaltede ansættelsesudvalgs kompetencer. Så derfor ikke et ord dem.

TV2s bestyrelsesformand Jimmy Mayman har sagt, at processen med at finde en afløser for Merete Eldrup kommer til at tage sin tid og næppe vil ske på denne tid af sommerferien.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu