Connect with us

Kurateret

Dansk streaming når babylonske højder

Fire ud af ti unge streamer mindst to timer om dagen. På bare et år er danskernes udgifter til streamingtjenester fordoblet

Udgivet

den

Danskerne streamer som aldrig før. Så godt som alle unge streamer og blandt hele befolkningen er det nu 62 procent, der i løbet af en uge streamer serier, film, video eller tv.

Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskernes streaming blev sidst undersøgt i 2016 og siden da er der sket stigninger på alle parametre – tidsforbrug, økonomisk forbrug og antal abonnementer.

Hele undersøgelsen kan studeres her.

I en pressemeddelelse opsummerer specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen rapporten:

”Danskerne har taget streamingtjenester som Netflix og HBO til sig i en sådan grad, at 62 procent af os nu streamer eksempelvis serier, film, tv og videoklip mindst én gang om ugen, og ofte streamer vi i mange timer ad gangen. Det er ret bemærkelsesværdigt, at 40 procent af de 19 til 34-årige fortæller, at de streamede indhold i mindst to timer, når de blev spurgt om, hvor lang tid de streamede dagen før. Samtidig viser tallene, at stadigt flere ældre er begyndt at streame tv, film og serier, selvom de dog streamer i kortere perioder ad gangen end de unge.”

Slots- og Kulturstyrelsen fremhæver desuden:

• Næsten alle unge streamer: Blandt de 12 til 18-årige og de 19 til 34-årige streamede henholdsvis 95 procent og 94 procent ugentligt eller oftere i 2018. Andelene er noget mindre, men dog i vækst, blandt de ældre aldersgrupper. Eksempelvis steg andelen blandt de 34 til 55-årige fra 58 procent i 2016 til 67 procent i 2018.

• Særligt de yngre streamer i lang tid ad gangen: I 2018 oplyste eksempelvis 40 procent af de 19 til 34-årige, at de havde streamet to timer eller mere, når de blev spurgt, hvor lang tid de havde streamet dagen før. Hver fjerde unge streamer dagligt mere end tre timer.

• Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage. Udviklingen er særligt udtalt blandt de yngre seere. Af tallene for 2018 fremgår det, at 36 procent af de 12 til 34-årige svarede nej til spørgsmålet, om de havde set tv i går. Det er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2016.

• Stor forskel på tjenesterne: Der er store forskelle på tidsforbruget, når der ses på tværs af de tre mest udbredte tjenester YouTube, Netflix og DRTV. YouTube er den af de tre tjenester, der har flest besøg, men samtidig er det den tjeneste, der besøges i kortest tid ad gangen. Netflix har færre besøg end YouTube, men besøgene her varer i længere tid. DRTV har færrest besøg, men igen varer besøgene her væsentligt længere end besøg hos YouTube, men dog i noget kortere tid end besøg hos Netflix.

• Mange husstande har flere abonnementer: 53 procent af husstandene havde i 2018 abonnement på en eller flere af i alt seks streamingtjenester, der kan abonneres på særskilt, eksempelvis HBO, Netflix og ViaPlay. Det er 3 procentpoint mere end i 2017. 35 procent af de danske husstande havde i 2018 desuden abonnement på to eller flere af de seks streamingtjenester.

• Øget forbrug på streamingtjenester: En gennemsnitslig, dansk husstand brugte i 2017 584 kroner om året på streamingtjenester, hvor de i 2016 brugte 275 kroner. Dertil kommer det indirekte forbrug på streamingtjenester, som man har adgang til via tv- og teleabonnementer.

• Store variationer i forbruget: Husstandenes gennemsnitslige forbrug varierer en del på tværs af de forskellige husstandstyper. Husstande med børn bruger væsentlig mere på streamingtjenester end gennemsnittet, mens husstande med ældre beboere bruger markant mindre. Eksempelvis brugte husstande med to voksne med børn i alt 1.116 kroner på streamingtjenester i 2017, mens husstande med to voksne, hvoraf den ene er over 60 år, kun brugte 215 kroner på streaming i samme periode.

Kurateret

Nøgenbilleder af Washington Posts ejer skal presse avisen til tavshed

Sladdermediet National Enquirer vil stoppe anklager om, at deres journalistik er politisk styret ved at true med at udgive billeder af WaPos ejer og hans elskerinde.

Udgivet

den

Nøgenbilleder, afpresning, verdens rigeste person, Det Hvide Hus og retten til fri, uafhængig og kritisk journalistik – det er grundelementerne i en skandale af Hollywoodske dimensioner, der udrulles lige nu.

Hvad der indtil for få dage siden ”blot” var en historie om journalistik drevet af politiske og kommercielle motiver er nu eksploderet og endt i afpresninger og trusler om at offentliggøre dick pics af verdens rigeste mand.

I virkeligheden har skandalen to spor, men i iver efter at opnå størst mulig gevinst af unikt billedemateriale, har det amerikanske sladderimperium National Enquirer i de seneste dage smeltet de to spor sammen – et skridt, som de formentlig allerede nu fortryder.

Det første og vigtigste spor i sagen er, at National Enquirer og deres ejer David Pecker længe har været i andre mediers kritiske søgelys for at mediets støtte til Trump i valgkampen 2016. Anklagen er, at David Pecker har misbrugt sin journalistiske magt for alene at opnå politiske og forretningsmæssige fordele. Et kompleks, som også er blevet undersøgt af Department of Justice.

Blandt de toneangivende medier i den afdækning har været Washington Post, som er ejet af Jeff Bezos. Jeff Bezos, der stiftede Amazon og i dag anses som verdens rigeste mand med en formue på 160 milliarder dollars, har dog intet med den redaktionelle linje på Washington Post at gøre og han ynder at fremhæve avisens uafhængighed og deres armslængde princip.

Det andet spor er, at National Enquirer fornylig offentliggjorde en celeber historie om Jeff Bezos og hans elskerinde Ms. Sanchez. Artiklen indeholdte private sms’er mellem Bezos og Sanchez og det fik Bezos til at igangsætte en privat efterforskning af, hvordan de sms’er var kommet i National Enquirers besiddelse.

Bezos og hans folks interesse for Naional Enquirers arbejdsmetoder blev dog hurtigt for ubehagelige for National Enquirer og for at stoppe efterforskningen besluttede de for få dage siden at sætte hårdt mod hårdt.

Faktisk dobbelt hårdt mod hårdt. For National Enquirer havde nemlig efter deres egen opfattelse et så stærkt våben, at de kunne slå to fluer med et smæk. Nemlig et dick pic af Jezz Bezos og ni andre intime og stærkt private fotos af Bezos og Ms. Sanchez.

Folkene i National Enquirer sendte derfor en mail med to krav: Stop efterforskningen af os og gå offentligt ud og erkend, at ingen i Bezos organisation (herunder Washington Post) har kendskab til, at American Media (Ejerselskabet bag National Enquirer) har bedrevet journalistik styret af politiske motiver.

Hvis Bezos accepterer de to krav vil American Media undlade at udgive, distribuere, dele eller beskrive de ti fotos.

American Media og David Pecker havde næppe forestillet sig, hvor hurtigt deres angrebsvåben kunne rettes tilbage mod dem selv, for i nat offentliggjorde Jeff Besoz mailkorrespondancen med truslerne fra sladderkoncernen.

I et indlæg på Medium beskriver Bezos forløbet og understreger, at han bestemt ikke har lyst til ydmygelsen ved at billederne kommer til at cirkulere på nettet, men at større hensyn vejer tungere. Nemlig, at man ikke skal have lov til at afpresse og dermed kontrollere en mand i hans position – underforstået, at han er eksponent for både fri presse og frie forretninger.

National Enquirer har endnu ikke reageret på Jeff Bezos modtræk.

Foto: Wikimedia

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu