Connect with us

Kurateret

Journalistik + systematisk hjælp til læsernes arbejde = succes

Da Politico Europe erkendte, at deres læsere havde flere behov end de selv kunne tilfredsstille kom successen

Udgivet

den

Politico Europe, der specialiserer sig i nyheder og analyser til læsere med brændende og professionel interesse for EU, har knækket abonnementskoden ved at gå all in på læsernes interesser og behov.

Det har fået indtægterne fra abonnenterne til at stige med 50 procent på et år, hvilket både skyldes nytegninger og en ekstrem lav churn, hvor hele 90 procent af abonnementerne fornyes.

Nøglen til Politico Europes succes er, at Politico har erkendt deres egne begrænsninger og indset, at deres læsere har flere behov, end et medie typisk kan tilfredsstille.

Politicos læsere er typisk mennesker, der arbejder professionelt med EU-stof og uanset, hvor meget Politico Europes redaktion står på tæer, vil de aldrig kunne mætte hver eneste læsers behov for information og overblik fuldt ud.

Det har de taget konsekvensen af og suppleret abonnementet med adgang til en søge- og overvågningstjeneste, der fodrer hver eneste læsere med lige præcis det indhold, som vedkommende har brug for i deres arbejde.

Det kan være alle typer EU-dokumenter, rapporter, juridiske papirer, referater og i det hele taget al den information, der er nødvendig for at arbejde professionelt med et område, der er EU-relateret.

Politico Europe indså, at deres læsere havde dette behov og at de – med eller uden Politicos hjælp – alligevel brugte tid og resurser på at holde sig opdaterede.

Politico har derfor købt det svenske startup Statehill, der har udviklet et værktøj til overvågning af politiske processer, og tilbyder nu servicen til deres Pro abonnenter.

Arbejdsfordelingen er, at Statehill og Politico på et fælles dashboard leverer al den input læserne har brug for på deres arbejdsdag. Statehill står for den personaliserede leverance af specialiseret information og redaktionen leverer de brede nyheder og analyser, der skaber forståelse og kontekst til Statehills dokumenter.

Strategien er i tråd med en tankegang, der vinder mere og mere indpas i disse år. Nemlig at medierne skal forstå og løse brugernes behov og ikke bare broadcaste, det som redaktionerne tror og mener er vigtigt for brugerne.

Det giver ikke kun mening for nichemedier, men også for brede medier.

Her hjemme har Altinget udviklet Altinget Monitor, der i store træk kan det samme som Statehill bare i dansk kontekts. Med Monitor kan brugerne følge en politisk sag og i real time få alle relevante oplysninger og papirer efterhånden som de dukker op i Folketingets og de offentlige institutioners arkiver.

Monitor sælges adskilt fra Altingets abonnementer og der er så vidt vides ingen planer om at smelte adgangen sammen med abonnementet til Altingets redaktionelle platforme.

Input til denne artikel er især hentet fra Digiday – læs her

Foto: H. Michael Karshis/Flickr

Kurateret

Man kunne også spørge læserne til råds

Journalist laver sin egen survey blandt læserne for at forberede sig til den amerikanske valgkamp

Udgivet

den

Matt Pearce fra Los Angeles Times har ikke tidligere dækket amerikanske valgkampe. For at forberede sig bedst muligt og være sikker på, at han rammer det, som læserne har brug, har han derfor taget det noget usædvanlige skridt at producere et helt spørgeskema med 11 spørgsmål, som har har delt på sine sociale medier.

Indtil videre har 3.000 personer svaret på hans spørgsmål. De har blandt andet fortalt, hvad de mener er det vigtigste spørgsmål i valgkampen, hvilke emner, de helst vil læse om, hvad de selv vil stemme, og hvordan de ville prioritere arbejdet, hvis de var chef på Los Angeles Times.

Matt Pearce fremhæver, at den massive feedback giver ham et solidt fundament at stå på, når han kaster sig ud i arbejdet.

“Nu repræsenterer jeg tusindvis af mennesker, som har bedt mig om at undersøge dette og jeg er tilfældigvis fyren, som bliver betalt for at flyve rundt og grave dokumenter frem og stille spørgsmål for dem, mens de har travlt med at leve deres liv,” siger Matt Pearce til NiemanLab.

Pearces spørgeskema spørger ikke kun, hvilke typer historier læserne ville sætte igang hvis de var redaktører, men også hvilke der er mest sandsynlige, at de vil læse.

Og der er ikke nogen sammenhæng mellem de svar, hvilket må siges at være nyttig viden for en journalist.

Læs om hele Matt Pearces lytteprojekt på NiemanLab.

Du kan se alle hans spørgsmål ved at klikke på hans tweet.

Ideen om at spørge læserne til råds er på ingen måde unik. Mange medier har længe gjort en dyd ud af at lytte til brugerne, men så vidt vides, er det første gang, at en individuel journalist har lavet sit eget analysearbejde.

Mange medier stiller regelmæssigt spørgsmål til brugerne og den filosofi vil formentlig tage mere fart i Danmark efter det amerikanske Hearken har etableret sig her.

Hearken fabrikerer spørgebokse og analyseværktøjer til at håndtere de mange svar.

Og nu hvor du har læst helt hertil har du måske også lyst til at deltage i Medietrends læserundersøgelse?

Alle besvarelser læses med stor nysgerrighed og åbenhed. Du kommer til Medietrends spørgsmål her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu