Connect with us

Kurateret

Journalistik + systematisk hjælp til læsernes arbejde = succes

Da Politico Europe erkendte, at deres læsere havde flere behov end de selv kunne tilfredsstille kom successen

Udgivet

den

Politico Europe, der specialiserer sig i nyheder og analyser til læsere med brændende og professionel interesse for EU, har knækket abonnementskoden ved at gå all in på læsernes interesser og behov.

Det har fået indtægterne fra abonnenterne til at stige med 50 procent på et år, hvilket både skyldes nytegninger og en ekstrem lav churn, hvor hele 90 procent af abonnementerne fornyes.

Nøglen til Politico Europes succes er, at Politico har erkendt deres egne begrænsninger og indset, at deres læsere har flere behov, end et medie typisk kan tilfredsstille.

Politicos læsere er typisk mennesker, der arbejder professionelt med EU-stof og uanset, hvor meget Politico Europes redaktion står på tæer, vil de aldrig kunne mætte hver eneste læsers behov for information og overblik fuldt ud.

Det har de taget konsekvensen af og suppleret abonnementet med adgang til en søge- og overvågningstjeneste, der fodrer hver eneste læsere med lige præcis det indhold, som vedkommende har brug for i deres arbejde.

Det kan være alle typer EU-dokumenter, rapporter, juridiske papirer, referater og i det hele taget al den information, der er nødvendig for at arbejde professionelt med et område, der er EU-relateret.

Politico Europe indså, at deres læsere havde dette behov og at de – med eller uden Politicos hjælp – alligevel brugte tid og resurser på at holde sig opdaterede.

Politico har derfor købt det svenske startup Statehill, der har udviklet et værktøj til overvågning af politiske processer, og tilbyder nu servicen til deres Pro abonnenter.

Arbejdsfordelingen er, at Statehill og Politico på et fælles dashboard leverer al den input læserne har brug for på deres arbejdsdag. Statehill står for den personaliserede leverance af specialiseret information og redaktionen leverer de brede nyheder og analyser, der skaber forståelse og kontekst til Statehills dokumenter.

Strategien er i tråd med en tankegang, der vinder mere og mere indpas i disse år. Nemlig at medierne skal forstå og løse brugernes behov og ikke bare broadcaste, det som redaktionerne tror og mener er vigtigt for brugerne.

Det giver ikke kun mening for nichemedier, men også for brede medier.

Her hjemme har Altinget udviklet Altinget Monitor, der i store træk kan det samme som Statehill bare i dansk kontekts. Med Monitor kan brugerne følge en politisk sag og i real time få alle relevante oplysninger og papirer efterhånden som de dukker op i Folketingets og de offentlige institutioners arkiver.

Monitor sælges adskilt fra Altingets abonnementer og der er så vidt vides ingen planer om at smelte adgangen sammen med abonnementet til Altingets redaktionelle platforme.

Input til denne artikel er især hentet fra Digiday – læs her

Foto: H. Michael Karshis/Flickr

Kurateret

Mediano runder 10 millioner afspilninger

Podcast har det godt i Danmark. Det viser al statistik og bekræftes nu også af interne lyttertal fra Mediano

Udgivet

den

Siden podcastmediet Mediano gik i luften i maj 2016 er det ialt til blevet til 10.333.955 afspillede episoder.

Det skriver Medianos chefredaktør Peter Brüchmann i sin seneste blog, hvor han oplyser, at tallet stammer fra Soundcloud, hvor Mediano oploader alle deres afsnit. Her bliver alt talt med uanset om lytningen foregår via Spotify, iTunes eller andre platforme.

Brüchmann understreger dog, at de ikke kan garantere, at alle afspilninger er lyttet til ende.

Medianos flotte tal vidner endnu engang om at podcast har det godt i Danmark. Over alt pibler det frem med nye lyttetilbud og tal fra DRs medieforskere viser, at 18 procent af danskerne sidste år ugentligt lyttede til podcast.

Det er en stigning fra 15 procent i 2017 og 9 procent i 2016.

Tallene stammer fra Nochmal Consulting med Eric Ziengs i spidsen, der har lanceret en omfattende samling podcast-statistik på sitet podcaststats.dk.

Her kan man også læse statistikker af, hvor lang tid brugerne foretrækker at deres podcastafsnit varer, hvor mange danske podcast, der findes og meget mere.

Ifølge Peter Brüchmanns blog er Medianos lyttere meget vedholdende og lytter i gennemsnit mellem 60 og 85 procent af episoderne til ende. Selv meget lange episoder på op til to timer lyttes i gennemsnit 75 procent til ende.

Mediano startede uden at have mulighed for at betale lønninger til initiativtagerne. Men i dag er omsætningen på tre millioner årligt og en fast stab af medarbejdere og ledelse er lønnet.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu