Connect with us

Original

Medier belønnes trods færre opslag på Facebook

Store medier får flere likes selvom de er mindre aktive på Facebook

Udgivet

den

Siden sommeren 2018 er danske medier atter begyndt at at opleve lidt medvind på Facebook.

Og som et overraskende kuriosum viser Medietrends analyser, at medier, der har reduceret deres aktiviteter på Facebook faktisk er belønnes med fremgang.

For eksempel har dagens.dk skåret deres mange opslag på Facebook ned med 48 procent fra juni til december, men har alligevel fået 10 procent flere interaktioner – det er delinger, kommentarer, likes og reaktioner.

Tilsvarende udvikling oplever ni andre store danske medier. Således er BT gået 26 procent ned i antal opslag, men steget med hele 59 procent.

Se grafikken for resten af medierne.

Facebooks nye vinde rammer ikke kun disse 10 store medier, men lader til at være et generelt fænomen blandt danske medier.

Medietrends har også gennemgået 39 Facebooksider fra danske medier og den analyse viser markant fremgang i interaktionerne for næsten alle.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Som det er bekendt for de fleste holder Facebook deres algoritme tæt til kroppen. Det er derfor svært at komme med skråsikre konklusioner om, hvorfor medierne pludselig behandles bedre af Facebook end i årevis.

Facebook meddelte kort efter nytår 2018, at de ville skrue ned for rækkevidden på Facebooksider og dermed også påvirke medierne negativt. Som en konsekvens af dette faldt interaktionerne hele første halvår af 2018 (og faktisk også hele 2017).

Den dårligere oplevelse på Facebook har fået medierne til at slå færre opslag op, hvilket har øget kvaliteten af dem, der blev slået op.

Kombinationen af bedre opslag og en ændring af algoritmen er derfor den mest nærliggende forklaring.

Facebook er ikke kommet med nogen officiel udmelding om ændringerne.

Læs også