Connect with us

Original

Medier belønnes trods færre opslag på Facebook

Store medier får flere likes selvom de er mindre aktive på Facebook

Udgivet

den

Siden sommeren 2018 er danske medier atter begyndt at at opleve lidt medvind på Facebook.

Og som et overraskende kuriosum viser Medietrends analyser, at medier, der har reduceret deres aktiviteter på Facebook faktisk er belønnes med fremgang.

For eksempel har dagens.dk skåret deres mange opslag på Facebook ned med 48 procent fra juni til december, men har alligevel fået 10 procent flere interaktioner – det er delinger, kommentarer, likes og reaktioner.

Tilsvarende udvikling oplever ni andre store danske medier. Således er BT gået 26 procent ned i antal opslag, men steget med hele 59 procent.

Se grafikken for resten af medierne.

Facebooks nye vinde rammer ikke kun disse 10 store medier, men lader til at være et generelt fænomen blandt danske medier.

Medietrends har også gennemgået 39 Facebooksider fra danske medier og den analyse viser markant fremgang i interaktionerne for næsten alle.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Som det er bekendt for de fleste holder Facebook deres algoritme tæt til kroppen. Det er derfor svært at komme med skråsikre konklusioner om, hvorfor medierne pludselig behandles bedre af Facebook end i årevis.

Facebook meddelte kort efter nytår 2018, at de ville skrue ned for rækkevidden på Facebooksider og dermed også påvirke medierne negativt. Som en konsekvens af dette faldt interaktionerne hele første halvår af 2018 (og faktisk også hele 2017).

Den dårligere oplevelse på Facebook har fået medierne til at slå færre opslag op, hvilket har øget kvaliteten af dem, der blev slået op.

Kombinationen af bedre opslag og en ændring af algoritmen er derfor den mest nærliggende forklaring.

Facebook er ikke kommet med nogen officiel udmelding om ændringerne.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu