Connect with us

Original

Mediebrugernes seks behov

BBC oplever vækst efter målrettet arbejde med seks brugerbehov.

Udgivet

den

Mediebrugernes seks behov

Kernen i journalistik er at opdatere brugerne om stort og småt, men hvis man kun serverer rene nyheder, svigter man mediebrugernes øvrige behov.

Det mener BBC, som har analyseret sig frem til, at brugerne har hele seks behov – og hvis man tilfredsstiller dem, vil man opleve vækst, lover BBC.

De seks behov er:

  • Opdater mig
  • Giv mig perspektiv
  • Gør mig klogere
  • Fortæl mig, hvad der trender
  • Underhold mig
  • Inspirer mig

Ifølge BBCs digitale udviklingsredaktør Dmitry Shishkin har de seks brugerbehov været et centralt omdrejningspunkt i BBC World News redaktionelle strategi i de seneste to år.

Alle artikler på BBCs 41 forskellige sprogområder katagoriseres efter de seks brugerbehov og har journalistikken underskud på et eller flere brugerbehov, skrues der på knapperne.

Et eksempel er BBC Russia, hvor det vidste sig, at 70 procent af indholdet udelukkende adresserede “opdater mig-behovet”, men i øvrigt kun stod for syv procent af de samlede sidevisninger.

Dmitry Shishkin berettede om BBCs arbejde med de seks brugerbehov på Google News Innovation Forum for nylig og ifølge Journalism.co.uk bidrager de seks brugerbehov til BBCs forståelse af den rolle, de spiller i nyhedsmarkedet.

Oftest vil lokale nyhedsorganisationer være hurtigst og bedst med “opdater mig-behovet” og BBC skal derfor kunne levere på de andre behov.

“Man får kun succes, hvis man forstår, hvorfor man eksisterer i markedet og hvad ens niche er,” sagde Dmitry Shishkin på konferencen.

Som et eksempel på, hvordan brugerbehovene implementeres i BBC, nævnte Dmitry Shishkin, at man helt lavpraktisk kunne tage en gruppe redaktører ind i et rum og bede dem udvikle tre rubrikker for hvert brugerbehov på et givent emne.

“Fortolk data, uddrag konklusionerne og forklar det til resten af redaktionen. Hvis I trækker i samme retning, vil væksten komme,” lovede Dmitry Shishkin.

Han tilføjede desuden, at BBCs er begyndt at italesætte, hvilke brugerbehov, deres historier vil tilfredsstille, når de pitcher historierne.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu