Connect with us

Original

Mediebrugernes seks behov

BBC oplever vækst efter målrettet arbejde med seks brugerbehov.

Udgivet

den

Mediebrugernes seks behov

Kernen i journalistik er at opdatere brugerne om stort og småt, men hvis man kun serverer rene nyheder, svigter man mediebrugernes øvrige behov.

Det mener BBC, som har analyseret sig frem til, at brugerne har hele seks behov – og hvis man tilfredsstiller dem, vil man opleve vækst, lover BBC.

De seks behov er:

  • Opdater mig
  • Giv mig perspektiv
  • Gør mig klogere
  • Fortæl mig, hvad der trender
  • Underhold mig
  • Inspirer mig

Ifølge BBCs digitale udviklingsredaktør Dmitry Shishkin har de seks brugerbehov været et centralt omdrejningspunkt i BBC World News redaktionelle strategi i de seneste to år.

Alle artikler på BBCs 41 forskellige sprogområder katagoriseres efter de seks brugerbehov og har journalistikken underskud på et eller flere brugerbehov, skrues der på knapperne.

Et eksempel er BBC Russia, hvor det vidste sig, at 70 procent af indholdet udelukkende adresserede “opdater mig-behovet”, men i øvrigt kun stod for syv procent af de samlede sidevisninger.

Dmitry Shishkin berettede om BBCs arbejde med de seks brugerbehov på Google News Innovation Forum for nylig og ifølge Journalism.co.uk bidrager de seks brugerbehov til BBCs forståelse af den rolle, de spiller i nyhedsmarkedet.

Oftest vil lokale nyhedsorganisationer være hurtigst og bedst med “opdater mig-behovet” og BBC skal derfor kunne levere på de andre behov.

“Man får kun succes, hvis man forstår, hvorfor man eksisterer i markedet og hvad ens niche er,” sagde Dmitry Shishkin på konferencen.

Som et eksempel på, hvordan brugerbehovene implementeres i BBC, nævnte Dmitry Shishkin, at man helt lavpraktisk kunne tage en gruppe redaktører ind i et rum og bede dem udvikle tre rubrikker for hvert brugerbehov på et givent emne.

“Fortolk data, uddrag konklusionerne og forklar det til resten af redaktionen. Hvis I trækker i samme retning, vil væksten komme,” lovede Dmitry Shishkin.

Han tilføjede desuden, at BBCs er begyndt at italesætte, hvilke brugerbehov, deres historier vil tilfredsstille, når de pitcher historierne.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu