Connect with us

Original

Mediebrugernes seks behov

BBC oplever vækst efter målrettet arbejde med seks brugerbehov.

Udgivet

den

Mediebrugernes seks behov

Kernen i journalistik er at opdatere brugerne om stort og småt, men hvis man kun serverer rene nyheder, svigter man mediebrugernes øvrige behov.

Det mener BBC, som har analyseret sig frem til, at brugerne har hele seks behov – og hvis man tilfredsstiller dem, vil man opleve vækst, lover BBC.

De seks behov er:

  • Opdater mig
  • Giv mig perspektiv
  • Gør mig klogere
  • Fortæl mig, hvad der trender
  • Underhold mig
  • Inspirer mig

Ifølge BBCs digitale udviklingsredaktør Dmitry Shishkin har de seks brugerbehov været et centralt omdrejningspunkt i BBC World News redaktionelle strategi i de seneste to år.

Alle artikler på BBCs 41 forskellige sprogområder katagoriseres efter de seks brugerbehov og har journalistikken underskud på et eller flere brugerbehov, skrues der på knapperne.

Et eksempel er BBC Russia, hvor det vidste sig, at 70 procent af indholdet udelukkende adresserede “opdater mig-behovet”, men i øvrigt kun stod for syv procent af de samlede sidevisninger.

Dmitry Shishkin berettede om BBCs arbejde med de seks brugerbehov på Google News Innovation Forum for nylig og ifølge Journalism.co.uk bidrager de seks brugerbehov til BBCs forståelse af den rolle, de spiller i nyhedsmarkedet.

Oftest vil lokale nyhedsorganisationer være hurtigst og bedst med “opdater mig-behovet” og BBC skal derfor kunne levere på de andre behov.

“Man får kun succes, hvis man forstår, hvorfor man eksisterer i markedet og hvad ens niche er,” sagde Dmitry Shishkin på konferencen.

Som et eksempel på, hvordan brugerbehovene implementeres i BBC, nævnte Dmitry Shishkin, at man helt lavpraktisk kunne tage en gruppe redaktører ind i et rum og bede dem udvikle tre rubrikker for hvert brugerbehov på et givent emne.

“Fortolk data, uddrag konklusionerne og forklar det til resten af redaktionen. Hvis I trækker i samme retning, vil væksten komme,” lovede Dmitry Shishkin.

Han tilføjede desuden, at BBCs er begyndt at italesætte, hvilke brugerbehov, deres historier vil tilfredsstille, når de pitcher historierne.

Læs også