Connect with us

Original

Sådan beholder Wall Street Journal de nye abonnenter

Wall Street Journal har indkredset 50 vaner hos kernelæsere, som de nu nudger andre til at tilegne sig

Udgivet

den

Tretrinsraketten der fastholder abonnenterne

I de seneste tre år er det lykkedes for Wall Street Journal at fordoble den digitale abonnementsbase. Derfor sættes alle kræfter nu ind på at beholde de betalende læsere længst muligt.

Avisens Engagement Team er nået frem til, at der er en direkte sammenhæng mellem læsernes aktivitet/forbrug på avisen og frafaldet. Det overrasker næppe mange, men det brugbare fra Wall Street Journal er, at de samtidig har udviklet et nøgletal og en strategi for at forbedre nøgletallet mest muligt.

Nøgletallet er gennemsnitlig aktive dage og strategien centrerer om at opbygge vaner hos læserne, så deres gennemsnitlige aktive dage på avisen er så høje som mulige.

Strategien er delt i tre elementer – Hvem Hvad og Hvor:

Hvem – Avisen har udviklet værktøjer, der forudser sandsynligheden for, at en abonnent opsiger abonnementet. Sandsynligheden beregnes primært ud fra data om abonnentens aktivitet og forbedres med anden viden om abonnementstegning og forlængelse.

Teamet har også indfanget, at der er særlige kritiske perioder i et abonnementsforhold, hvor abonnenten er i fare for at forsvinde. I de perioder øges indsatsen for at øge abonnentens aktivitet.

Hvad – Ud over at det naturligvis er klogt at få abonnenter til at modtage nyhedsmails og downloade appen for at have en tæt relation, har Wall Street Journal indkredset 50 aktiviteter, som kendetegner de læsere, der har været hos dem i lang tid.

Efter de 50 aktiviteter er udpeget, er opgaven naturligvis at udarbejde strategier for at nudge aktiviteterne til flest mulige.

Hvor – Ud over at kommunikere og nudge igennem email, arbejder avisen også med målrettet og kreativ kommunikation til den enkelte direkte på skærmen. Holdningen er, at det er i orden at være påtrængende med kommunikationen, hvis det er det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt.

Wall Street Journals tankegang er dejlig enkel og de fremhæver selv, hvor operationelt det er, når man i virkeligheden “bare” skal forfølge et konkret mål – nemlig at øge antallet af aktive dage.

Læs (en smule) mere her

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu