Connect with us

Original

Ny app sender lokationsbestemte lokalhistorier

Server nyhederne når de er allermest relevante – nemlig når brugerne er, hvor det sker eller skete

Udgivet

den

Forestil dig, at dit lokale medie fortæller dig de lokale historier på præcis det tidspunkt, hvor de er mest relevante for dig, nemlig når du er lige i nærheden af der, hvor historien udspiller sig.

Måske går du forbi et gavlmaleri, et nyt byggeri, et gerningssted eller et sted, der er centrum for en spændende historie og bipbip så tilbyder mediets app dig historien.

Det er kernen i et nyt projekt, som Lenfest Local Lab, der er en del af det anerkendte The Lenfest Institute for Journalism, har kastet sig ud i sammen med The Philadelphia Inquirer.

Lenfest Local Lab oplyser, at de gerne vil have andre mediepartnere med på eksperimentet, så måske er der også muligheder for danske medier.

Lenfest Local Lab kalder deres app for HERE og den er i princippet meget lig diverse apps, der også giver forslag om restauranter og oplevelser langs din rute. Men det er relativt nyt land at udforske, hvordan teknologien kan udnyttes til nyheder.

For at få appen til at fungere, skal brugerne give den tilladelse til at sende notifikationer, måle hvor brugerne er og måle deres bevægelse. Sidstnævnte skyldes, at appen ønsker at filtrere brugere fra, som fx kører i bil forbi et sted med en lokalhistorie.

Interessante fokuspunkter i eksperimentet er, hvordan og i hvilken grad brugerne tager mulighederne til sig. Vil de overhovedet dele deres færden med et medie (ligesom de gør med mange andre apps), er de interesserede i historierne? Og behøver man overhovedet at tænke lokalt, bare fordi det er lokationsbestemt?

Teknologien kan jo med lige så stor – måske større – udbytte anvendes af landsdækkende medier, der for eksempel vil informere alle deres abonnenter, der sidder i et strejkeramt DSB-tog, om hvad der sker og hvad baggrunden for konflikten er.

Lidt beslægtet med HERE har flere danske aktører eksperimenteret med podcast, der matcher folks løbeture eller gåture. Blandt andet har DR lavet en vandretur om mord i Aarhus og Dansk Arkitektur Center har lavet arkitektur- og byrums vandringer i Danmarks fire største byer.

Disse formater går under navnet Podwalks. De adskiller sig fra HERE ved at de aktiveres og er selve begivenheden for brugerne, mens HERE i princippet kører i baggrunden af folks tilværelse hele tiden – hvis det er det, folk giver den lov til.

Læs mere om Here her

 

Meget snart kommer Medietrends bud på dominerende tendenser i 2019. Hvis du er tilmeldt den ugentlige nyhedsmail eller Medietrends chatbot får du dem med de samme – alle andre får dem først til nytår. TILMELD DIG NU

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu