Connect with us

Original

Status: Så langt er medierne med Google Home

Medierne har fire veje at gå, hvis de vil være en del af det, der kan vise sig som fremtidens helt store platform for nyheder og journalistik

Udgivet

den

Status: Så langt er medierne med Google Home

For to måneder siden begyndte Googles assistent at tale dansk og en for en måned siden sprang de fire første danske medier ud på den nye platform.

Men hvordan er status i de lande, hvor Google Home og andre smart speakers, som fx Amazons Alexa, har eksisteret siden 2017?

Det har en ny rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism taget temperaturen på.

Den korte version er, at smart speakers indtil videre bruges flittigt til nyheder, men at nyheder (endnu) ikke er det, som brugerne værdsætter mest ved de smarte højtalere.

Faktisk er der ifølge rapporten en bemærkelsesværdig stor kløft mellem brugernes anvendelse og deres anerkendelse på lige netop nyhedsområdet. Se grafik.

En forklaring ifølge rapporten er, at mange brugere oplever, at de nyheder, som medierne stiller til rådighed enten er for lange eller for uaktuelle eller ofte begge dele. Den kritik rammer plet i mediernes aktuelle udbud af indhold på fx Google Home (kan også høres via smartphone og Google Home-app).

Langt de fleste medier stiller nemlig kun indhold til rådighed, som de i forvejen har produceret til andre platforme. Det er typisk den seneste radioavis eller den daglige podcast. Men, når det teknisk set er muligt at spørge sin højtaler om nyheder, er brugernes forventning, at det sker i ultrakorte briefs.

Det er der også en lang række medier, der har kastet sig ud i, men der er kritikken så, at de ofte er for uaktuelle, fordi de måske kun opdateres to-tre gange dagligt.

Ekstrem umodnet

Trods det, er der masser at glæde sig over for medierne og det er vigtigt at holde sig for øje, at der er tale om en ekstrem “umodnet” platform, som først nu skal til at finde sig egen form. Blandt lyspunkterne er fx, at NPR, den amerikanske offentlige radiostation, nu modtager cirka 20 procent af deres lyttere via Google Home og Alexa. Vel at mærke uden at de har tabt på andre kilder.

Undersøgelsen kigger også på, hvordan et døgn forløber hos brugerne af smarte højtalere. Her er det tydeligt, at behovet for hurtige nyheder er størst om morgenen, mens underholdning og velkendte Google-søgninger stiger ud på eftermiddagen og aftenen.

Som det også fremgår af grafikken er der et stort forbrug af decideret flowradio via smart speakers. Det vil sige, at folk i høj grad bruger deres Google Home som en god gammeldags radio og blot siger “spil P1”.

Hvad kan medier gøre?

Der er fundamentalt fire discipliner, som medierne kan udvikle:

Nyhedsbriefs

Dette er nok den lavesthængende frugt for medierne, men samtidig den mest utaknemmelige. Dels er brugerne som tidligere nævnt ikke specielt begejstrede for nyheder, der er skabt til andre platforme og dels er de, som nyheder generelt, svære at tjene penge på.

Men producerer man alligevel lydnyheder som DR og Radio24Syv er det naturligvis oplagt også at gøre dem tilgængelige via Google Assistent. Men på længere sigt bør man nok overveje at udvikle nyhedsbriefs, der er mere skræddersyede og tilpassede de lyttevaner, der formentlig vil udkrystallisere sig i takt med at flere og flere indtager platformen.

Live streams og podcast

Dette er lige så indlysende som nyhedsbrief, hvis man i forvejen har produktet. Er man en radiostation er det oplagt at gøre hele sin flade tilgængelig og er man et medie med et eller flere podcastprodukter er de også oplagte at placere hos fx Google Home.

På dette område er indtægtskilderne også langt større end på nyhedsbriefs. Dels er formaterne længere og der kan derfor både være annoncer og sponsorater. Men det er også muligt at viderestille brugerne til indhold bag betalingsvæg på samme måde, som hvis brugerne ønskede at blive sendt videre til deres egen betalings Spotify.

Podcast og livestream må også forventes at kunne udnyttes til at lokke nye brugere ind i butikken.

Q & A

Google er vores allesammens opslagsværk og bare fordi det foregår via lyd, skal medierne ikke have en mindre del af kagen end de får på skrift. Men medierne kommer ikke langt med at henvise til en timelang podcast, der giver svar på et simpelt ja/nej-spørgsmål. Derfor er medierne nødt til – hvis de vil være med her – at producere indhold, der svarer klart og kortfattet på tænkte spørgsmål.

Faktisk skal indholdet AEO-optimeres! Ja, du læste rigtigt. AEO – Answer Engine Optimizing – er det nye sort og vil blive en metadata, som skal tages alvorligt.

Medierne kan så overveje om de synes det er investeringen værd. Blandt andet bliver det nok relativt svært at tjene penge på korte svar. Men har man som Berlingske allerede skrevet et utal af artikler om hvidvask, hvorfor så ikke også være dem, der leverer svaret, når danskerne spørger om hvidvask til deres Google Assistent.

Interaktive fortællinger

Interaktive fortællinger er nok den mest idealistiske og visionære udnyttelse af platformen. Kort beskrevet handler det om at bygge fortællinger, som brugerne selv kan navigere rundt i ved hjælp af dialog.

Det er et omfattende arbejde og kræver gode ressourcer. Derfor vil ideen nok især blive udnyttet til fortællinger med lang levetid.

Lyt og lær

Et godt argument for at kaste sig ud i det kommer fra The Economist deputy editor Tom Standage, som Medietrends interviewede i sidste uge. Han anser platformen for at have langsigtet relevans og derfor er det en nødvendig investering at lære at arbejde med formatet.

Snart vil The Economist give abonnenterne mulighed for at lytte til alle artikler oplæst og de har også flere gratisprodukter på vej. Dette gælder blandt andet en daglig podcast, som skal bruges til at lokke nye kunder til.

Læs rapporten fra Reuters Institute og se, hvordan internationale medier arbejder med platformen.

Foto: Ryan Boyles/Flickr

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu