Connect with us

Medieøkonomi

Økonomien stråler i JP/Politikens Hus

Tætte læserrelationer, rigtige priser og kærlighed til e-avis får økonomien til at blomstre mere lovende end Stig Ørskov kan mindes fra tidligere

Udgivet

den

Økonomien stråler i JP/Politikens Hus

Næsten alle kurver går i øjeblikket op af i landets største mediehus.

Salget af digitale abonnementer er i vækst hos både Politiken, Jyllands Posten, Ekstra Bladet, Finans.dk og Watch Medier. Forlaget holder fast i en vækst, der har stået på længe og distributionsforretningen bliver betegnet som en ”boomende forretning” af administrerende direktør Stig Ørskov.

”Vi har i de første ni måneder af året stabiliseret vores samlede indholdssalg og det kan vi knapt huske, hvornår sidst er sket. Samtidig har vi for første gang i mange år øget vores samlede omsætning. Det er meget opløftende,” fortæller Stig Ørskov.

En del af Stig Ørskovs forklaring på de mange gode takter er, at JP/Politikens Hus er kommet tættere på brugerne.

”Vi er blevet bedre til at producere indhold og produkter, som er relevante for dem. Det, der virkelig er det værdiskabende for os – især Politiken og Jyllands Posten – er vores abonnementsrelation med læserne. Det giver tydeligvis god mening for læserne, og vi samler uhyre megen viden op om dem.”

”Og så er vi blevet meget mere opmærksomme på at tale med brugerne og lytte til dem. Politikens hjemme-hos-kampagne har samlet ekstreme mængder af viden sammen og har bestyrket os i, at Politikens læsere har et meget nært forhold til Politiken,” siger Stig Ørskov.

Han peger også på, at prisstigningen for digital adgang til Politiken (299 kr. om måneden) har vist sig at være en succes. Stigningen betød ikke noget ”nævneværdigt fald” i nytegninger, ifølge Stig Ørskov.

”Vi har fundet de rigtige prispunkter og vi tager nu en ordentlig betaling for vores varer. Hvis vi lå og rodede med et prispunkt på under 100 kroner, ville vi simpelthen ikke kunne skabe en ordentlig langsigtet forretning, der kan finansiere kvalitetsjournalistik. Derfor er vi nødt til at tage mere for vores indhold og det er gudskelov lykkes.”

E-avisen – et overset aktiv

Ligesom flere andre i øjeblikket påpeger – blandt andet Lars K. Jensen – er e-avisen et overset aktiv i den digitale publicering og ikke mindst konsumering.

”For fem år siden ville jeg ikke have troet, at e-avisen ville være et så vigtigt omdrejningspunkt i 2018. Men den er helt afgørende og jeg tror, at det betyder meget, at e-avisen er et helt produkt, der både har en start og en slutning og hvor indholdet er redigeret, udvalgt og prioriteret.”

JP/Politikens Hus får også hjælp fra en uventet kant, nemlig den stigende streaming af tv, som gør, at danskerne i mindre grad end tidligere er afhængige af at følge tv på bestemte tidspunkter.

Det har åbnet et vindue for husets medier, som blandt andet via deres e-aviser nu langt bedre kan tage del i kampen om nyhedsbrugernes opmærksomhed i aftentimerne. Deadline er derfor allerede blevet tidligere og Stig Ørskov ser gerne, at e-aviserne kommer endnu tidligere ud, når det er muligt.

”20-20:30-tiden ville sikkert være godt,” siger han.

Fremgang på erhvervsmedier

Finans.dk, der apropos også netop er begyndt at udkomme med en e-avis, har øget indholdssalget med 25 procent i år og Watch Medierne har øget deres indholdssalg med 20 procent.

”Watch medierne er nu på en volumen, hvor det virkelig batter”, siger Ørskov og oplyser, at resultatet for Watch Medier og Finans tilsammen er på et to-cifret millionbeløb.

Distributionsforretningen går også strygende fordi Bladkompagniet og Dansk Avis Omdeling er begyndt at omdele breve og småpakker og på den måde har fået foden indenfor på et lukrativt vækstområde. Omsætningen i distributionsforretningerne vokser med mere end 10 pct. i år.

Selv det pressede annoncesalg har svært ved at ødelægge humøret hos Ørskov. Ganske vist er det fortsat under ”betydeligt pres”. Men den gode nyhed er, at printannoncer falder mindre end de har gjort længe. Til gengæld vokser digitale annoncer ikke helt så meget som tidligere.

Ekstra Bladet har dog øget det digitale annoncesalg med omkring 10 procent. Primært fordi de har øget trafikken med over 10 procent.

Strategi

Stig Ørskovs strategiske tanker på baggrund af 2018 er, at huset skal fortsætte med et fast fokus på den tætte relation til brugerne. Det er det, der skaber den højeste værdi.

”Og så skal vi selvfølgelig differentiere os fra, hvad man ellers kan få. Man kan ikke skabe værdi for nogen, hvis man laver det samme, som de andre. Det lyder banalt, men man er nødt til at piske sig selv til hele tiden at være opmærksom på det.”

Endelig er det også en benhård realitet at al produktudvikling starter ved mobilen. Snart er 75 procent af trafikken på husets medier på mobilen og Ørskov erkender, at en e-avis ikke er det mest fantastiske på en mobil med en mindre skærm.

”Men så må vi evne at udvikle mobilprodukter, der på anden måde holder fast i det gode fra e-avisen. Nyheder, der er nøje udvalgte og prioriterede, skaber større værdi for alle end bare flere og flere nyheder.”

Foto: Håkan Dahlström/Flickr

Medieøkonomi

Information sælges nu i skiver

Dagbladet Information kan nu købes i skiver af dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Udgivet

den

Dagbladet Information sælges nu i skiver til dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Dagbladet Information introducerer nu en nytænkende abonnementsmodel, hvor læsere med særlig interesse i journalistik om klima kan nøjes med at købe abonnement på netop det stofområde.

I modsætning til det fulde abonnement på digital adgang til hele Information.dk, som koster 210 kroner om måneden, slipper klimaabonnenterne med 70 kroner månedligt.

For den pris får de nye abonnenter fuld adgang til alle artikler om klima samt et nyhedsbrev hver fredag.

Ideen om at ompakke avisens indhold og sælge det i nye bundter er født ud af et projekt om nye fleksible abonnementsmodeller, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Informations administrerende direktør Stine Carsten Kendal:

“Vi starter med vores klimastof, for Information er jo Danmarks originale klimaavis og har dækket området i mange år. Det er herligt, at så mange andre medier nu er med på, at det er et af de vigtigste stofområder overhovedet. Vi vil gerne give flere adgang til klimastoffet i Information, og derfor afprøver vi nu abonnementet på klimapakken, der til studenterpris kan fås for 35 kroner om måneden og 70 for de voksne,” siger Stine Carsten Kendal.

Da Information modtog støtten fra Google i december 2017 udtalte udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen til Journalisten.dk:

“Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det,” siger han og uddyber:

“Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: “Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker.”  

Ifølge Stine Carsten Kendal er klimaabonnementet blot et af flere kommende eksperimenter.

“Vi tror, at vi skal prøve nogle flere ting af i de kommende år for at få journalistik ud til flere grupper, og vi er også klar til at lukke noget igen, hvis det ikke fungerer.”

Du kan læse mere om det på Information.dk

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu