Connect with us

Medieøkonomi

Medier snydes: Annoncerobotter svindler for 124 milliarder kroner i år

Milliarder af ægte annoncekroner, der kunne bidrage til drift af medier og andre reelle digitale indholdsproducenter, forsvinder ned i et dybt hul, hvor fupmagere, digitale svindlere og robotter huserer.

Udgivet

den

Milliarder af ægte annoncekroner, der kunne bidrage til drift af medier og andre reelle digitale indholdsproducenter, forsvinder i stedet ned i et dybt hul, hvor fupmagere, digitale svindlere og robotter huserer.

Det afslører Buzzfeed News, der har optrævlet et netværk, der har specialiseret sig i at skabe bottrafik på rigtige annoncer. Det betyder, at annoncørerne betaler for, at robotter ser deres annoncer – altså penge lige ud af vinduet.

Blandt de annoncører, der har spildt deres penge på robottrafik er blandt andet Disney, L’Oréal, Facebook, Volvo og Lyft.

Eksperter vurderer overfor Buzzfeed News, at den omsiggribende svindel med digitale annoncer alene i år vil beløbe sig til 19 milliarder amerikanske dollars – svarende til 124 milliarder kroner. Andre anslår, at beløbet kan være helt op til tre gange højere. Penge, som annoncørerne betaler og som istedet kunne have bidraget til driften af ærlige medier og indholdsproducenter, hvor annoncerne var blevet set af rigtige forbrugere og ikke robotter.

Tricket, som Buzzfeed News afslører er en sofistikeret fidus, med mange led:

Først opkøber svindlerne forskellige reelle Android apps og benytter deres nye ejerrettigheder til at nærstudere brugernes (rigtige mennesker) adfærd. Derefter træner de deres robotter til at efterligne den menneskelige adfærd på digitale platforme. Når robotterne er dygtige nok, bliver de sluppet løs på diverse websites og apps og eftersom de blandes sammen med rigtig menneskelig trafik og iøvrigt selv agerer som mennesker, kan de forskellige annoncenetværk ikke genkende dem.

Robotterne er derfor med til at øge annonceindtægterne for de forskellige apps og websites, som de besøger.

Det største annoncenetværk er Google og de har naturligvis strenge regler imod botgenereret annoncetrafik. Men svindlerne har været så dygtige til at få robotterne til at opføre sig menneskeligt, at Googles kontrolsystemer ikke har opdaget noget. Efter Buzzfeed har kontaktet Google er der nu skredet ind over for det afslørede netværk. Men masser af andre eksisterer fortsat og skovler penge ind.

Det hører også med til historien, at annoncenetværk som for eksempel Google tjener penge på annoncerne uanset om det er mennesker eller robotter, der har set dem og klikket på dem.

Hele historien, der er meget lang, kan læses her.

Journalisten bag, Craig Silverman, der netop har optrådt på Medietrends kursus om CrowdTangle og som også bidrager på næste kursus, har lavet en pixiudgave på Twitter:

 


Foto: Pixabay

Medieøkonomi

Nyt dansk, socialistisk medie indkomstgraduerer medlemspris

Vellønnede læsere skal betale op til 10 gange mere end de dårligst lønnede læsere

Udgivet

den

Lørdag bliver Danmark et medie rigere.

Her går det nye Solidaritet.dk i luften og som en så vidt vides aldrig tidligere set forretningsmodel, vil det nye medie lade læsernes indkomst bestemme om de skal betale lidt eller en hel del mere i medlemsskab.

Solidaritet.dk skriver på deres hjemmeside:
“I Solidaritet mener vi, at de bredeste skuldre skal bære det tungeste læs. Derfor er vores medlemsskab indkomstgradueret. “

Det betyder, at de bedst lønnede læsere betaler op til 10 gange så meget som de dårligst lønnede.

Sign up side på det nye medie

Ud at være medlemsfinansieret er Solidaritet.dk hjulpet igang med 1,33 millioner kroner i støtte fra Innovationspuljen under Kulturministeriet.

Ifølge chefredaktør Morten Hammeken er målet at skabe et medie, der er uafhængig af partiinteresser, men som har en tydelig socialistisk dagsorden:

“Vores udgangspunkt er socialisme og klassekamp, og vores modstander er det mindretal, der sidder på langt størstedelen af værdierne i samfundet, og som også dominerer langt størstedelen af mediefladen,” udtaler Morten Hammeken i en pressemeddelelse.

Solidaritet.dk vil være landsdækkende og lægger ud med redaktioner i både København og Aarhus.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu