Connect with us

Medieøkonomi

Skal medierne krypto-mine? Ideen popper hele tiden op

Vil du betale dit medieabonnement ved at lade mediet låne din smartphone til at mine kruptovaluta, mens du sover?

Udgivet

den

Du får dine nyheder gratis, men når du sover låner medierne lidt af din computerkraft til at mine kryptovaluta på din mobil eller computer.

Ideen lyder både vanvittig og fremragende og måske netop på grund af det sidste og den til enhver tid liggende baggrundsmusik af svigtende indtægter, bliver konceptet ved med at poppe op.

Senest pitchede en ny startup, med det lovende navn Honeycomb, ideen ved den netop overståede ONA-konference. Deres pitch fik den anerkendte digitale fremtidsanalytiker Amy Webb til at udtale: “It’s one of the smartest, most clever startups I’ve ever, ever, ever seen.”

Honeycombs fidus er ret simpel. Brugerne af nyhedsapps giver tilladelse til at disse apps må låne kraft fra deres smartphones, når de alligevel ikke bliver brugt og ligger til opladning. Den kraft bruges til at mine kryptovaluta og en del af den værdiskabelse tilfalder mediet, der har formidlet kontakten mellem smartphonen og Honeycomb.

Ifølge Honeycombs hjemmeside vil 1000 smartphones på et år generere 29.243 dollars – svarende til knap 190.000 danske kroner.

Hvad Honeycomb gør med brugernes smartphones, vil Coinhive gøre med vores pc’er og bærbare computere. Det skrev Medietrends om i Medietrends 2018, der er de årlige forudsigelser, for tendenser i branchen. (linket er til den digitale version, der udkommer sidst på året – men hvis du er modtager af Medietrends ugemail vil du modtage Medietrends 2019 allerede i slutningen af november).

Coinhives teknologi, der i princippet blot er en lille stump kode, der lægges ind på en udgiveres hjemmeside, er allerede blevet misbrugt og placeret på udgiveres sites uden deres kendskab. Formentlig derfor er Coinhive p.t. gået under jordens overflade og deres hjemmeside er lukket.

Historien om Coinhive bidrager til det brogede billede af ideen om at medier kryptominer igennem deres læsere og brugere. Konceptet har økonomiske potentialer og teknologien findes. Men det åbner en ladeport af etiske og praktiske udfordringer.

Hvem siger, at mediebrugere ønsker at bidrage til virtuel valutaspekulation bare for at spare lidt penge? Hvad skal min pc gøre, når jeg vil mine valuta for at betale mit avisabonnement, hvis den allerede af optaget af at mine penge til skumle foretagender, der bruger samme kodestump? Kan medierne forklare konceptet godt nok, så vi ved, hvad vi giver lov til? Og hvis teknologien bliver mainstream, vil mange så ikke helere donere deres computer- og smartphonekraft til Røde Kors eller Hjemløsebladet?

Når alt det er sagt, er der mere og mere der tyder på, at konceptet trods sine børnesygdomme har så meget disruptiv vanvid i sig, at det er lige så let at forestille sig, at det udvikler sig i brugbar retning, som at det smuldrer væk som flyvende biler og andre innovations-evergreens, der aldrig blev til noget.

Oplysninger til denne artikel er delvist hentet hos Nieman Lab

Foto: Umesh Gopinath/Flickr

Medieøkonomi

Information sælges nu i skiver

Dagbladet Information kan nu købes i skiver af dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Udgivet

den

Dagbladet Information sælges nu i skiver til dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Dagbladet Information introducerer nu en nytænkende abonnementsmodel, hvor læsere med særlig interesse i journalistik om klima kan nøjes med at købe abonnement på netop det stofområde.

I modsætning til det fulde abonnement på digital adgang til hele Information.dk, som koster 210 kroner om måneden, slipper klimaabonnenterne med 70 kroner månedligt.

For den pris får de nye abonnenter fuld adgang til alle artikler om klima samt et nyhedsbrev hver fredag.

Ideen om at ompakke avisens indhold og sælge det i nye bundter er født ud af et projekt om nye fleksible abonnementsmodeller, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Informations administrerende direktør Stine Carsten Kendal:

“Vi starter med vores klimastof, for Information er jo Danmarks originale klimaavis og har dækket området i mange år. Det er herligt, at så mange andre medier nu er med på, at det er et af de vigtigste stofområder overhovedet. Vi vil gerne give flere adgang til klimastoffet i Information, og derfor afprøver vi nu abonnementet på klimapakken, der til studenterpris kan fås for 35 kroner om måneden og 70 for de voksne,” siger Stine Carsten Kendal.

Da Information modtog støtten fra Google i december 2017 udtalte udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen til Journalisten.dk:

“Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det,” siger han og uddyber:

“Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: “Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker.”  

Ifølge Stine Carsten Kendal er klimaabonnementet blot et af flere kommende eksperimenter.

“Vi tror, at vi skal prøve nogle flere ting af i de kommende år for at få journalistik ud til flere grupper, og vi er også klar til at lukke noget igen, hvis det ikke fungerer.”

Du kan læse mere om det på Information.dk

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu