Connect with us

Kursus

Medietendenser og innovation i København

Hvorfor gå over åen efter vand, når der er masser af inspirerende innovation i det københavnske medieland? På dette kompakte tre-dages kursus zoomer vi ind på de vigtigste medietendenser lige nu og oplever, hvordan Danmarks mest innovative medier og medieprojekter oversætter dem til danske forhold.

Udgivet

den

Medietendenser og innovation i København

Hvorfor gå over åen efter vand, når der er masser af inspirerende innovation i det københavnske medieland?

På dette kompakte tre-dages kursus zoomer vi ind på de vigtigste medietendenser lige nu og besøger et stort udsnit af Danmarks mest innovative og inspirerende medier og medieprojekter.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg prioriterer vi fælles refleksion over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Du kommer til blandt andet til at besøge TV2s redaktionelle udviklingsteam, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs mest sydende innovationsrum, Kristelig Dagblads ambitiøse og prisbelønnede digitale redaktion, podcastboomeren Mediano og flere andre medier eller medie projekter, der alle er forrest i bussen.

I kursuslokalet prioriterer vi også tid til at kigge ud over hele den internationale medieudvikling.

Hvem er du?

Kurset er især målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen.

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Hver dag indeholder to til tre besøg på spændende medieprojekter. Undervejs booker vi centralt placerede lokaler i forhold til besøgene, så hver dag enten starter eller slutter med et par timer til fælles refleksion og drøftelser af de mange inputs.

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 17 hver dag.

Hvis det er muligt, forsøger vi også at indlægge et medierelateret aftenarrangement.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset

Efter kurset vil du have et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 9.600 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link. Tilmelding åbner dog først den 12. november.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår med udgangspunkt i Soho i Kødbyen i København. Men vi kommer godt omkring byen.

Kursusdage: 1-2-3. april 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Foto: Jan Jespersen/Flickr

Kursus

Sæt turbo på udviklingen

Dette kursus er en tour de force i udviklings- og innovationsarbejde. Vi besøger og lærer af de dygtigste og mest kreative innovationsmiljøer i og udenfor mediebranchen. Du kan forvente at komme hjem med konkrete nye værktøjer og driftssikre metoder til udvikling af kreative løsninger.

Udgivet

den

Sæt turbo på udviklingen

Dette kursus er en tour de force i udviklings- og innovationsarbejde. Vi arbejder med metoder, processer, mindset og inspiration.

Du kan forvente at komme hjem med konkrete nye værktøjer til udvikling af kreative løsninger, driftssikre metoder til at eksekvere dem og ikke mindst værktøjer til at sikre, at innovationen går i den helt rigtige retning – ikke bare den retning, vi tror er rigtig.

Du kommer til at lære af de dygtigste og mest kreative innovationsmiljøer i og udenfor mediebranchen, og vi træner og øver anerkendte metoder til at sikre, at din innovation og udvikling rammer plet og kommer helt i mål.

Du skal forberede dig på tre meget intense dage. Vores fokus er redskaber og metoder, og vi veksler mellem at være i vores kursuslokale og ude i marken hos nogle af verdens mest kreative organisationer.

Oplev for eksempel, hvordan arkitektfirmaet BIG sikrer, at deres kreativitet og kvalitet hele tiden er i top, så de kan vinde byggeopgaver overalt på kloden, hør hvordan Roskilde Festival systematisk innoverer. Vi satser også på at komme med ind i iderummet hos IO Interactive, et af verdens største computerspilsfirmaer med successer som Hitman.

På mediefronten kan du glæde dig til blandt andet at få indblik i det løbende arbejde med nye formater i DR og udvikling af nye nichemedier og publikumsfokus i Mediehuset Ingeniøren.

Formiddagene bruges i selskab med Mads Vad Kristensen, en af Danmarks førende eksperter i metoder til optimal udvikling og innovation med udgangspunkt i brugernes behov. I det daglige arbejder Mads med nogle af landets største virksomheder, men som journalist og med en fortid som blandt andet digital direktør i Berlingske, har han en stor kærlighed til branchen og glæder sig til at være en del af dette forløb.

Hvem er du?

Kurset henvender sig til alle professionelle medie- og kommunikationsfolk, der ønsker inspiration og nye kompetencer til at forbedre de udviklingsprocesser, de arbejder med i det daglige. Kurset er hands on og du kan lige så vel være lokalredaktør som generaldirektør.

Kurset har også meget at byde på til dig, der har en startup i maven.

Sådan foregår det

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Når vi ikke er rundt og besøge innovative miljøer holder vi til i vores lokaler i iværksætterfællesskabet SoHo i Kødbyen i København. Du kan forvente at cirka halvdelen af tiden foregår i kursuslokale og resten på ekskursioner.

Kursusdagene varer typisk fra klokken 9-17. Første dag dog først fra klokken 10.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Pris

Kurset koster 10.600 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link. Tilmelding åbner dog først den 12. november.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår med udgangspunkt i Soho i Kødbyen i København. Men vi kommer godt omkring byen.

Kursusdage: 8-9-10. maj 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Foto: Ignacio Palomo Duarte/Flickr

Læs resten af artiklen

Kursus

CrowdTangle – de sociale mediers svar på schweizerkniven

På en dag får du styr på CrowdTangle og inspiration fra Buzzfeeds Craig Silverman og Expressens Dan Edström. Med dette kraftfulde værktøj bliver du bedre til at finde solohistorier, cases, tendenser og benchmarks af livet på de sociale medier.

Udgivet

den

CrowdTangle - de sociale mediers svar på schweizerkniven

Når anføreren fra Danmarks modstanderhold håner vores målmand på Instagram eller lokalformanden i regeringspartiets bagland får masser af likes på kritik af regeringen, vil du gerne vide det først.

Måske er du heldig og falder tilfældigt over nyheden i dit eget nyhedsfeed eller også er du professionel og har spændt CrowdTangle ud som et fiskegarn under, over og på begge sider af dit stofområde.

CrowdTangle er et kraftfuldt, gratis multitool, som håndteret rigtigt kan løfte alle journalisters arbejde og alle mediers redaktionelle flows og strategier.

Det kan både bruges til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. CrowdTangle kan både hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret. Og så kan det i real time vise, hvilke historier der trender og enten er virale eller på vej til det.

CrowdTangle er særlig velegnet til at forberede større begivenheder. Vi har derfor lagt kurset tidligt i 2019, så vi kan nå det før det kommende folketingsvalg – hvis vi er heldige.

På dette kursus får du blandt andet inspiration fra Buzzfeeds media editor Craig Silverman, der de seneste to år har brugt CrowdTangle systematisk til blandt andet at afsløre en lang række af de største fake news afsløringer i amerikansk politik.

Vi får også besøg af Expressens udviklingsredaktør for sociale medier Dan Edström. Han vil fortælle om, hvordan Expressen systematisk udnytter CrowdTangle til alt fra politiske valg, til OL og kongehus. I gennemsnit finder Expressen 10-15 historier om dagen via CrowdTangle.

Craig Silverman og Dan Edström er med via Facebook Live.

Udbytte

På dette 1-dages kursus lærer du:

  • At finde nyheder og historier ved hjælp af CrowdTangle.
  • At forberede din dækning af livebegivenheder – alt fra folketingsvalg til sports- og kulturbegivenheder.
  • At researche og analysere historisk i opslag fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret.
  • At benchmarke dit eget medie med andres.
  • At opsætte alarmer, der notificerer dig, når der sker noget på dit stofområde.
  • At skabe data til solide metatrends, der kan bruges til redaktionel strategi og analyse eller spændende journalistik.

Du vil desuden stifte bekendtskab med inspirerende cases fra ind- og udland, hvor medier kreativt udnytter CrowdTangle til at styrke deres journalistik, workflow og strategi.

Vigtigt

CrowdTangle blev etableret som startup i 2011, men blev i 2016 overtaget af Facebook, der siden har stillet værktøjet gratis til rådighed for medier verden over. I perioder er der dog lange ventetider på at få udstedt licens til CrowdTangle, men Facebook har garanteret at deltagere på dette kursus får licens til CrowdTangle, som kan bruges af hele mediet – altså ikke kun deltagerne på dette kursus.

OBS: Hvis ikke dit medie allerede har licens til CrowdTangle er det en god ide at tilmelde sig i god tid, så vi er sikre på at CrowdTangle er klar til dig på kursusdagen. Vær opmærksom på, at der findes en Chromeudvidelse, som du selv kan installere, men til kurset skal du bruge en rigtig licens.

Hvem er du?

CrowdTangle er et nyttigt værktøj for alle journalister og medieledere. Kurset henvender sig til dig, der aldrig har prøvet CrowdTangle før eller som har snuset lidt til det og nu vil have systematikken på plads.

Sådan foregår kurset

Kursusdagen er et mix af oplæg og workshop.

Underviser på kurset er Jan Birkemose, der er chefredaktør på Medietrends.dk og ekspert i digital udvikling af journalistik og medier. Jan Birkemose har som tidligere chefredaktør for A4 stået i spidsen for en strøm af analytisk journalistik baseret på tal og data. På Medietrends anvender Jan dagligt CrowdTangle og skriver ofte tendensanalyser på baggrund af værktøjet.

Efter en kort introduktion til værktøjet, tager Dan Edström fra Expressen i Stockholm over og fortæller om avisens udnyttelse af CrowdTangle. Herefter mixer vi mellem masterclass og workshop indtil Craig Silverman slutter dagen af med at dele rundhåndet ud af sine erfaringer, gode anekdoter og tips og tricks til at få maksimal værdi ud af CrowdTangle.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link. Tilmelding åbner dog først den 12. november.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 5. februar 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Kursus

Chatbots – byg din egen på en dag

På en højintensiv kursusdag lærer du at bygge og fodre din egen professionelle chatbot. Med den kan du formidle journalistik på helt nye og fascinerende måder og komme tættere på dine brugere end nogensinde før. Chatbots er fremtidens platform, men allerede nu er det så let, at alle kan være med.

Udgivet

den

Dette kursus udbydes også den 9. oktober 2018 – klik her

Chatbots giver helt nye muligheder for at få din journalistik og kommunikation ud. Her kan du skræddersy din formidling, så den passer til hver eneste bruger og du kan nå ud til brugere, der ellers er svære at få i tale.

Uanset, om dit eget medie eller organisation (endnu) har besluttet at bruge chatbots eller ej, gør dette kursus dig så fortrolig med platformens muligheder, at du enten kan lancere en chatbot eller være med til at træffe et kvalificeret valg, når du kommer hjem.

Måske kender du allerede DR’s, Børsens, Altingets, Formats, DJØFs, TopDanmarks, Lokalavisen Aarhus eller TV Østs nyhedsbot og har lyst til selv at eksperimentere med den simple teknik med de uendelig mange journalistiske muligheder.

Du kan bygge botten, der sprøjter Superligaresultater ud, botten der giver overblik over dagens nyheder, politikchatbotten, gossipbotten, eventbotten, FAQ eller 1.000 andre temaer og segmenteringer. Med chatbots er det kun fantasien, der sætter grænser.

På dette højintensive kursus får du fuld introduktion til alle fordele, ulemper, muligheder, tips og tricks ved at få en chatbot som din nye kollega, og på kun en dag lærer du at bygge din egen professionelle og effektive chatbot til dig selv eller din arbejdsplads.

Udbytte

  • Du/din arbejdsplads får en effektiv chatbot, der enten kan bo på jeres hjemmeside eller integreres med Messenger.
  • Du bliver habil bruger i at fodre chatbotten med journalistik og indhold.
  • Du bliver præsenteret for de bedste eksempler på chatbots i ind- og udland.
  • Du introduceres til best practice i chatformidling.
  • Du og din arbejdsplads får vigtige erfaringer og kompetencer på et strategisk, vigtigt innovationsområde.
  • Du og din arbejdsplads får en ny og direkte kanal til nye og nuværende brugere.
  • Du kan selv bygge nye chatbots i fremtiden.

Dette kursus er gennemført tre gange tidligere og en lang række af de chatbots du ser i dag hos danske medier er født på dette kursus.

Hvem er du?

Du er nysgerrig og åben og synes det er spændende at udforske nye måder at komme ud med din journalistik på.

Dette kursus henvender sig især til dig, der ikke tidligere har arbejdet med chatbots. Hvis du er i tvivl om kurset matcher dit niveau, er du velkommen til at kontakte Jan Birkemose, der underviser på kurset.

Sådan foregår kurset

Efter morgenkaffe og kort velkomst introducerer vi emnet og alle får en dybere forståelse af hvad chatbots kan og ikke kan. Vi snakker om ”god chatbotformidling”, stifter bekendskab med de mest inspirerende chatbots fra ind- og udland og ideudvikler på, hvad de bedste muligheder er for os i lokalet.

Efter frokost udklækker vi vores nye chatbots, og det meste af eftermiddagen bruger vi på at bygge og fodre vores små nye digitale kolleger med indhold.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link. Tilmelding åbner dog først den 12. november.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Chatbots bygges med gratis software.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 27. maj 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu