Connect with us

Original

Jeff Bezos vil sælge CMS til danske medier

Washington Posts monster af et CMS-system, Arc, skal nu sælges på licens og dominere al digital udgivelse globalt set.

Udgivet

den

Jeff Bezos vil sælge CMS til danske medier

Hviket medie drømmer ikke om at have 300 af verdens bedste udviklere og programmører til at styre hjemmesiden og salget af annoncer?

Faktisk er det muligt, for igennem de senere år, har Washington Post, der har de 300 talenter ansat, nemlig solgt deres teknologi på licens til andre medier. Og nu meddeler Washington Post, at begynderfasen er slut og licenssalget skal trykke på speederen.

Ambitionen fra avisens side er at dominere udgivelse af digital journalistik globalt. Intet mindre. Men eftersom ejeren af Washington Post er verdens rigeste mand Jeff Bezos (ham der også ejer Amazon) er det klogt at tage alvorligt. Så her kommer fortællingen.

Bezos har siden han overtog avisen ikke lagt skjul på, at fremtiden ligger i at tænke teknologisk, når man tænker publicistisk. Derfor er antallet af kodere og udviklere eksploderet i takt med at Washington Post har finudviklet sit cms-system til et monster af en maskine.

Systemet hedder Arc, det er lynhurtigt og det er proppet med finesser, der både hjælper journalisternes arbejde og distributionen, så de rigtige nyheder når frem til de rigtige mennesker på den rigtige platform på det rigtige tidspunkt.

Oven i disse herligheder er det muligt – ifølge Arc – at sælge annoncepladsen 30 procent dyrere fordi Arc også fungerer som et netværk, der dækker alle de mennesker, der læser indhold på systemet.

I øjeblikket anvender 100 mediesites – inklusive Washington Post – Arc. Men allerede i begyndelsen af næste år, vil Arc blive anvendt af 400 mediesites med til sammen 10 milliarder views om måneden, oplyser Washington Post produktchef Shailesh Prakash.

De 400 mediesites er især placeret i Nordamerika, men Europa, Asien og Sydamerika er også på Arcs knappenålekort.

Hellige, digitale treenighed

Kernen i Arc beskrives som en hellig treenighed mellem de tre kerneopgaver for de fleste digitale medier:

  • Lynhurtig teknologi, der kan forbedre alle processer fra artikelide til læsning hos brugerne.
  • Optimering af annoncesalg og indtjening.
  • Udvikling af bedre og mere fleksible betalingsvægge.

Når Arc snakker om betalingsvægge, snakker de om fleksible moduler, der for eksempel gør det muligt fra dag til dag eller time til time at stramme betalingsvæggen om noget stof og løsne den andre steder. Eller for eksempel at åbne den i nogle timer for alle der kommer via Reddit eller en anden kilde. De muligheder har de fleste betalingsvægge allerede. Men med Arc, er det (ifølge dem selv)helt gnidningsfrit og let.

Arc har 17 indbyggede moduler, der på hver sin måde kan forbedre de mange opgaver, der er i et digitalt mediehus. Det er lige fra robotter, der som personlige assistenter hjælper journalisterne med research og overblik til et sofistikeret personaliseringsværktøj.

Hvis Arc udbredes voldsomt og for eksempel også tages i brug af danske medier vil det dermed også betyde, at personaliseret nyhedsmix bliver mere mainstream. Ikke mindst fordi Arc tidligere har oplyst, at værktøjet øger klikraten på “relaterede artikler” med 95 procent. Det er der ikke mange medier, der kan stå for.


Men der er også endnu større, potentielle forandringer i sigte, hvis Arc bliver så stor og dominerende, som Jeff Bezos planlægger.

Dels bliver medierne helt afhængige af en leverandør, der næsten helt frit kan sætte sin pris, så snart mediet er gået helt i fælden og dels centraliserer det data og viden om alverdens mediebrugere. En viden, som det er svært at forestille sig, at Amazon ikke også kunne få kreative ideer til at udnytte.

Omvendt giver Arc det enkelte medie en fantastisk platform, som man er rimelig sikker på hele tiden vil udvikle sig – eftersom det også er Washington Posts egen hjemmebane.

En del af indholdet til denne artikel stammer fra Nieman Lab.

Foto: Shailesh Prakash/Twitter

Original

Q&A: “Det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu