Connect with us

Original

Jeff Bezos vil sælge CMS til danske medier

Washington Posts monster af et CMS-system, Arc, skal nu sælges på licens og dominere al digital udgivelse globalt set.

Udgivet

den

Jeff Bezos vil sælge CMS til danske medier

Hviket medie drømmer ikke om at have 300 af verdens bedste udviklere og programmører til at styre hjemmesiden og salget af annoncer?

Faktisk er det muligt, for igennem de senere år, har Washington Post, der har de 300 talenter ansat, nemlig solgt deres teknologi på licens til andre medier. Og nu meddeler Washington Post, at begynderfasen er slut og licenssalget skal trykke på speederen.

Ambitionen fra avisens side er at dominere udgivelse af digital journalistik globalt. Intet mindre. Men eftersom ejeren af Washington Post er verdens rigeste mand Jeff Bezos (ham der også ejer Amazon) er det klogt at tage alvorligt. Så her kommer fortællingen.

Bezos har siden han overtog avisen ikke lagt skjul på, at fremtiden ligger i at tænke teknologisk, når man tænker publicistisk. Derfor er antallet af kodere og udviklere eksploderet i takt med at Washington Post har finudviklet sit cms-system til et monster af en maskine.

Systemet hedder Arc, det er lynhurtigt og det er proppet med finesser, der både hjælper journalisternes arbejde og distributionen, så de rigtige nyheder når frem til de rigtige mennesker på den rigtige platform på det rigtige tidspunkt.

Oven i disse herligheder er det muligt – ifølge Arc – at sælge annoncepladsen 30 procent dyrere fordi Arc også fungerer som et netværk, der dækker alle de mennesker, der læser indhold på systemet.

I øjeblikket anvender 100 mediesites – inklusive Washington Post – Arc. Men allerede i begyndelsen af næste år, vil Arc blive anvendt af 400 mediesites med til sammen 10 milliarder views om måneden, oplyser Washington Post produktchef Shailesh Prakash.

De 400 mediesites er især placeret i Nordamerika, men Europa, Asien og Sydamerika er også på Arcs knappenålekort.

Hellige, digitale treenighed

Kernen i Arc beskrives som en hellig treenighed mellem de tre kerneopgaver for de fleste digitale medier:

  • Lynhurtig teknologi, der kan forbedre alle processer fra artikelide til læsning hos brugerne.
  • Optimering af annoncesalg og indtjening.
  • Udvikling af bedre og mere fleksible betalingsvægge.

Når Arc snakker om betalingsvægge, snakker de om fleksible moduler, der for eksempel gør det muligt fra dag til dag eller time til time at stramme betalingsvæggen om noget stof og løsne den andre steder. Eller for eksempel at åbne den i nogle timer for alle der kommer via Reddit eller en anden kilde. De muligheder har de fleste betalingsvægge allerede. Men med Arc, er det (ifølge dem selv)helt gnidningsfrit og let.

Arc har 17 indbyggede moduler, der på hver sin måde kan forbedre de mange opgaver, der er i et digitalt mediehus. Det er lige fra robotter, der som personlige assistenter hjælper journalisterne med research og overblik til et sofistikeret personaliseringsværktøj.

Hvis Arc udbredes voldsomt og for eksempel også tages i brug af danske medier vil det dermed også betyde, at personaliseret nyhedsmix bliver mere mainstream. Ikke mindst fordi Arc tidligere har oplyst, at værktøjet øger klikraten på “relaterede artikler” med 95 procent. Det er der ikke mange medier, der kan stå for.


Men der er også endnu større, potentielle forandringer i sigte, hvis Arc bliver så stor og dominerende, som Jeff Bezos planlægger.

Dels bliver medierne helt afhængige af en leverandør, der næsten helt frit kan sætte sin pris, så snart mediet er gået helt i fælden og dels centraliserer det data og viden om alverdens mediebrugere. En viden, som det er svært at forestille sig, at Amazon ikke også kunne få kreative ideer til at udnytte.

Omvendt giver Arc det enkelte medie en fantastisk platform, som man er rimelig sikker på hele tiden vil udvikle sig – eftersom det også er Washington Posts egen hjemmebane.

En del af indholdet til denne artikel stammer fra Nieman Lab.

Foto: Shailesh Prakash/Twitter

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu