Connect with us

Kurser

Chatbots – byg din egen på en dag

På en højintensiv kursusdag lærer du at bygge og fodre din egen professionelle chatbot. Med den kan du formidle journalistik på helt nye og fascinerende måder og komme tættere på dine brugere end nogensinde før. Chatbots er fremtidens platform, men allerede nu er det så let, at alle kan være med.

Udgivet

den

Chatbots giver helt nye muligheder for at få din journalistik og kommunikation ud. Her kan du skræddersy din formidling, så den passer til hver eneste bruger og du kan nå ud til brugere, der ellers er svære at få i tale.

Uanset, om dit eget medie eller organisation (endnu) har besluttet at bruge chatbots eller ej, gør dette kursus dig så fortrolig med platformens muligheder, at du enten kan lancere en chatbot eller være med til at træffe et kvalificeret valg, når du kommer hjem.

Måske kender du allerede DR’s, Børsens, Altingets, Formats, DJØFs, TopDanmarks, Lokalavisen Aarhus eller TV Østs nyhedsbot og har lyst til selv at eksperimentere med den simple teknik med de uendelig mange journalistiske muligheder.

Du kan bygge botten, der sprøjter Superligaresultater ud, botten der giver overblik over dagens nyheder, politikchatbotten, gossipbotten, eventbotten, FAQ eller 1.000 andre temaer og segmenteringer. Med chatbots er det kun fantasien, der sætter grænser.

På dette højintensive kursus får du fuld introduktion til alle fordele, ulemper, muligheder, tips og tricks ved at få en chatbot som din nye kollega, og på kun en dag lærer du at bygge din egen professionelle og effektive chatbot til dig selv eller din arbejdsplads.

Udbytte

  • Du/din arbejdsplads får en effektiv chatbot, der enten kan bo på jeres hjemmeside eller integreres med Messenger.
  • Du bliver habil bruger i at fodre chatbotten med journalistik og indhold.
  • Du bliver præsenteret for de bedste eksempler på chatbots i ind- og udland.
  • Du introduceres til best practice i chatformidling.
  • Du og din arbejdsplads får vigtige erfaringer og kompetencer på et strategisk, vigtigt innovationsområde.
  • Du og din arbejdsplads får en ny og direkte kanal til nye og nuværende brugere.
  • Du kan selv bygge nye chatbots i fremtiden.

Dette kursus er gennemført tre gange tidligere og en lang række af de chatbots du ser i dag hos danske medier er født på dette kursus.

Hvem er du?

Du er nysgerrig og åben og synes det er spændende at udforske nye måder at komme ud med din journalistik på.

Dette kursus henvender sig især til dig, der ikke tidligere har arbejdet med chatbots. Hvis du er i tvivl om kurset matcher dit niveau, er du velkommen til at kontakte Jan Birkemose, der underviser på kurset.

Sådan foregår kurset

Efter morgenkaffe og kort velkomst introducerer vi emnet og alle får en dybere forståelse af hvad chatbots kan og ikke kan. Vi snakker om ”god chatbotformidling”, stifter bekendskab med de mest inspirerende chatbots fra ind- og udland og ideudvikler på, hvad de bedste muligheder er for os i lokalet.

Efter frokost udklækker vi vores nye chatbots, og det meste af eftermiddagen bruger vi på at bygge og fodre vores små nye digitale kolleger med indhold.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.200 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link. Tilmelding åbner dog først den 12. november.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Chatbots bygges med gratis software.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 27. maj 2019

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Kursus: Mellemledernes boost

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der over 5 halve kursusdage griber fat om de udfordringer, der afgør, om du har succes eller er udfordret som mellemleder. Med de bedste eksperter tackler vi temaerne: personligt lederskab, styring af kreative processer, feedback, publicisme og karriere.

Udgivet

den

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der griber fat om nogle af de udfordringer, der er afgørende for om du har succes eller er udfordret i din hverdag som mellemleder.

Konkret mødes vi fem eftermiddage fordelt over 7 måneder for at gå i dybden med væsentlige temaer: Personligt lederskab, styring af kreative processer, effektiv feedback, moderne publicisme og karriere.

Mellemledernes boost ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends, hvor han blandt andet arbejder med udvikling af medier og journalistik og netværk for chefredaktører. Jan har desuden en fortid som chefredaktør på Ugebrevet A4.

På hver kursusdag optræder eksterne undervisere med relevant ekspertise i dagens tema.

Målgruppe

Redaktionelle mellemledere fra alle typer medier.

Form og udbytte

Møderne afholdes fra kl. 12 til 17 og indledes altid med en let frokost. Herefter kører eftermiddagen med et stramt program med oplæg, debatter og sparring på dagens tema.

Mellem kursusdagene, der ligger mellem oktober 2019 og maj 2020, deles viden og inspiration i en lukket Facebookgruppe og der er mulighed for at mødes i mindre sparringsgrupper på frivillig basis.

Det rullende værksted skaber et vigtigt fællesskab med masser af mulighed for bilateral sparring og varige forbindelser.

Temaer:

Tag magten over de kreative processer: Fokus på, hvordan du med metoder og værktøjer både kan spare tid, få overblik og frem for alt få bedre resultater i kreative udviklingsprocesser. Det kan være alt fra det udvidede redaktionsmøde til udvikling af nye redaktionelle produkter, strategier eller workflows. Vi får besøg af Mads Vad Kristensen fra Further og Peytz, der arbejder professionelt med netop disse udfordringer.

Feedbackens svære kunst: Hvordan returnerer du en dårlig artikel eller indslag uden konflikter og uden at tage modet fra folk? Journalistik er et personligt håndværk, som kan have store følelser og derfor går førkritik og efterkritik ofte galt. Det kan også være chefens ”gode” ide, der skal hældes ned ad brættet uden at nogen taber ansigt. Vi skaffer branchens bedste ekspert på feltet og lukker først hende/ham ud igen, når vi har luret, hvordan feedback kan give bedre indhold og god stemning.

Personligt lederskab: Som travl og faglig dygtig leder har du ofte øjnene klistret til bolden og opdager måske ikke, hvad der sker omkring dig. Men ledelse er mere end at være god til at drifte. Det er også at se og påvirke dem, der er under dig, ved siden af dig og over dig. Isbjerget styres jo ikke af det, du kan se, men alt det under overfladen. En lærerig eftermiddag i selskab med erhvervspsykolog Susanne Dalgaard, der er en af Danmarks dygtigste coaches i relationsledelse.

Styr din karriere: Hvor meget kan og skal du planlægge og styre? Skal du nogle gange sige nej til muligheder? Hvordan undgår du dead ends? Hvordan undgår du at gå glip af forfremmelser fordi du er for god og ikke kan undværes i din nuværende position? Hvordan ved din chef, hvad du drømmer om?

Besøg af en karrierecoach og en chefredaktør, der har prøvet turen.

Robotter og publicisme: Robotterne er længere fremme end de fleste er klar over og langt de fleste medier kommer før eller siden til at lægge en strategi, der både handler om teknologi, kommercielle interesser og ikke mindst publicistiske. Sidstnævnte dominerer denne dag, hvor vi først får konkret status for udviklingen fra nogle af frontløberne og derefter fordyber os i det publicistiske samspil mellem robotter og journalistiske dyder, normer og idealer. Besøg af robotfirmaet Lasso.dk og journalisten.dks digitale redaktør Andreas Marckmann, der i 2020 er fellow på SDU, hvor han skal arbejde med robotjournalistik.

Mellemledernes boost mødes:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

Alle møder er fra 12 til 17 i SoHo i Kødbyen i København.

Pris

Kurset koster 10.750 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 4.500 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldinger den 13. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends allerede nu.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer fem eftermiddage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu