Connect with us

Original

Buzzfeed anmelder stegepander og får procenter af salget

Buzzfeed træder i New York Times fodspor og lancerer test af produkter. Hvis deres anmeldelse frister dig til at købe, tjener de penge – ellers ikke

Udgivet

den

Buzzfeed anmelder stegepander og får procenter af salget

?

Nemlig. Begrebet hedder e-commerce, affiliate og en hel masse andet. Men i korte træk handler det om, at et medie skaber synlighed om et produkt, formidler salget og derfor får en sjat penge for anstrengelserne.

Det vil altså sige..

.. At Buzzfeed har lanceret en side, de kalder Buzzfeed Reviews. Her tester og anmelder de en masse produkter og giver læserne et direkte link til en forhandler. For hver varegruppe præsenterer Buzzfeed Reviews tre prisklasser – en billig, en mellemdyr og en dyr.

Anmeldelserne af de mange forskellige varer virker seriøs og troværdig og Buzzfeed er helt åben om, at de måske modtager penge for at formidle handlen.

Er det set før?

Ja, Buzzfeed Reviews træder i fodsporene af Wirecutter, der er ejet af New York Times, og som kører på samme måde og angiveligt skulle give et sundt afkast til New York Times. Også Wirecutter spiller med fuldstændig åbne kort om deres kommision.

For og imod

Medierne har brug for at udvikle nye indtægtskilder og at skabe ærlig forbrugerjournalistik og tjene penge på det er vel isoleret set, helt fint. Ret beset er det ikke meget anderledes end at Politiken altid har anmeldt bøger, som efterfølgende kunne købes i Politikens Boghandel og som måske ligefrem var udgivet af Politikens eget forlag.

Men når der er så åbenlyse økonomiske interesser i at skrive positive anmeldelser, udfordrer koncepter som Buzzfeed Reviews og Wirecutter deres mediers troværdighed og deres medarbejderes integritet.

Strammer Buzzfeed Reviews deres anmeldelser, smitter det af på hele Buzzfeed og så kan det være dyrt tjente penge.

Men når alt kommer til alt, spiller dette koncept fint ind i den herskende tankegang om at medier skal være tæt på deres brugere og klæde dem på til stort og småt i deres hverdag. Det gælder også indkøb af stegepander og nye løbesko.

I øvrigt er danske Tænk, som dog ikke formidler salg, altid blevet forbundet med høj troværdighed. Så hvis opgaven gribes seriøst an, kan troværdigheden måske ligefrem smitte af på modermediet.

Læs også