Connect with us

Kurateret

God journalistik skal da genbruges

Gode artikler bør ikke dø i arkivet. Med lidt omtanke kan de genudsendes igen og igen og flerdoble deres læsertal.

Udgivet

den

God journalistik skal da genbruges

De fleste medier har en eller flere evergreens i arkivet, som Google hele tiden sender læsere til. Men mens disse få artikler ofte får flerdoblet deres læsertal som månederne og årene går, hensygner det store flertal af artikler i arkivet en stille og glemsom tilværelse, der begynder allerede få timer efter, de er publicerede.

Al fornuft – økonomisk såvel som publicistisk – taler derfor for at få flere artikler til at leve længere og allerhelst få nye liv igen og igen.

Den tankegang har amerikanske The Conversation sat i system ved konsekvent at genpublicere og opdatere udvalgte artikler. Til The Lenfest Solution Set fortæller deres redaktør, hvordan de grundlæggende følger to spor i deres genbrugsstrategi.

  1. Hvis The Conversation har en god baggrundsartikel i arkivet, der bliver relevant på grund af en aktuel begivenhed, får artiklen en hurtig sminke af overskrift og indledning og udsendes igen.
  2. Når faste begivenheder, jul, påske, 4th of july, Superbowl o.s.v. er aktuelle, har The Conversation et arsenal af artikler, læserne vil finde relevante.

Afhængig af, hvor meget, der ændres i indledning og rubrik afgør The Conversation om artiklen sendes ud med original url eller som en helt “ny” artikel. Men det er altid fast praksis, at det fremgår tydeligt for læserne, at artiklen er genpubliceret. Lige så vigtigt er det, at fakta og sammenhæng tjekkes på ny for at sikre, at alt stadig er validt.

The Conversation har artikler, der foreløbigt er genudsendt fire gange. Genpubliseringen giver i øvrigt også mulighed for at eksperimentere med overskrifter og billedevalg.

Læs mere om The Conversations strategi her.

I Danmark har flere medier haft succes med den såkaldte Bolius-finte, hvor der bliver kælet for SEOen i arkivet ved at rydde op og kassere artikler, der minder for meget om hinanden. På den måde får medierne en guld-artikel til hvert emne, som læserne får lettere ved at finde frem til end hvis mediet havde to-tre artikler, der skyggede for hinanden i den famøse søge-algoritme.

Hvis du kender til danske medier, der ligesom The Conversation har en systematisk genbrug af artikler, må du meget gerne give lyd – enten i kommentarsporet på det sociale medie, hvor denne artikel er delt, eller ved at skrive til denne mail.

Kurateret

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus

Udgivet

den

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
Foto: Iximus/Pixabay

Opdatering – Siden artiklen blev publiceret er der også kommet pop up nyhedsbreve fra skandinaviske medier:


Corona-virus fylder ikke alene forsider og breaking news-elementer, en lang række medier benytter også anledningen til at lancere pop-up nyhedsbreve.

Pop-up nyhedsbreve – altså nyhedsbreve, der kun udkommer i en begrænset periode – har længe været mange mediers favoritredskab til at håndtere forbigående fænomener og begivenheder.

Således har medieverden blandt andet set pop-up nyhedsbreve om Trumps impeachment, orkaner, Game of Thrones og den amerikanske præsidentvalgkamp.

Men ingen begivenhed har foreløbig resultateret i så mange nyhedsbreve som corona-virussen.

Blandt dem er for eksempel:

Her til kommer podcast, nyhedsbreve fra små uafhængige udgivere og nyhedsprodukter fra lande, som Nieman Lab, der har udarbejdet listen, ikke har fokus på.

Så vidt vides er ingen danske medier endnu hoppet på bølgen, men det kan sikkert ske hvert øjeblik.

Fordele ved pop-up

Fordelen ved et pop-up nyhedsbrev, der intenst dækker et område med så massiv interesse, som corona skaber er, at det kan tiltrække nye læsere, som medierne med lidt snilde og talent måske kan konvertere til længerevarende bekendtskaber.

Og investeringen i et pop-up nyhedsbrev vil for langt de fleste store medier være meget begrænsede idet de alligevel dækker virussen fra morgen til aften.

Tidligere erfaringer viser, at pop-up nyhedsbreve typisk har høje åbningsrater.

For medier, der arbejder med dækning af corona-virus er der desuden flere interaktive hjælpemidler:

Fantastisk dashbard fra Johns Hopkins CSSE, der opdateres i real time. Klik på billedet, hvis du vil se den interaktive version

Live display fra CrowdTangle, der i real time overvåger hvad der sker på de sociale medier om corona. Klik på billedet for at komme til interaktiv live display. Url’n kan bruges til at overføre dashboardet til en skærm i newsroom

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu