Connect with us

Original

Køb en nyhed for to kroner eller en podcast til en femmer

Miniundersøgelse viser, hvor meget danske mediebrugere vil betale for en nyhed, en baggrund, en feature og en podcast, hvis de kunne købe dem enkeltvis

Udgivet

den

Køb en nyhed for to kroner

Hver dag læser danske mediebrugere hundredtusindvis af artikler uden at betale en krone og samtidig forhindrer betalingsmure dem i at læse, se og lytte masser af indhold, som de ellers gerne ville betale for.

Forklaringen er naturligvis den klassiske abonnementsmodel, som langt de fleste medier bekender sig til og som sikrer, at medierne får betaling for hele pakken i stedet for kun at tjene på enkelte enheder, der sælges stykvist.

Men den digitale udvikling trækker i en retning, hvor mediebrugerne i højere og højere grad selv sammensætter deres nyhedsmix fra mange nyhedskilder og derfor bliver ideen om mikrosalg ved med at poppe ud.

På det teoretiske niveau giver det fremragende mening at udvikle en betalingsmodel, der matcher brugernes adfærd, men om brugerne egentlig er klar til at svinge dankortet for at få adgang til en artikel, en video eller en podcast er så vidt vides aldrig blevet undersøgt.

Derfor har Medietrends forsøgt at vejre stemningen for mikrobetaling blandt mediebrugerne. Undersøgelsen er på ingen måde videnskabelig sikker. Dels er der kun 42 respondenter og dels er de primært rekrutteret blandt Medietrends egne læsere, som hovedsageligt er meget aktive medieprofessionelle.

Så tag resultaterne med alle tænkelige forbehold og gennemfør gerne selv en professionel undersøgelse blandt hele befolkningen.

Trods alle disse storykillerforbehold giver undersøgelsen alligevel et fingerpeg om, hvordan nogle mediebrugere trods alt tænker om mikrobetaling og ikke mindst, hvor stor deres betalingsvilje er.

Flere end hver anden af de adspurgte oplever mindst en gang dagligt, at de er interesserede i indhold, som de ikke kan få adgang til fordi de ikke er abonnenter. Det gode er, at det viser, at betalingsmurene er effektive og at indholdet er attraktivt. Det dårlige er, at kun få mediebrugere har råd til at tegne abonnementer til alt det, de gerne vil konsumere.


 

Spørgsmålet er dog om de ville være interesserede i at købe indholdet stykvist, hvis prisen er fair i deres egne øjne og købet kan foretages hurtigt og let. Det svarer to ud af tre, at de helt sikkert gerne ville. Yderligere 26 procent svarer måske.


 

Hvad er journalistik så værd? Noget tyder på to kroner for en nyhedsartikel, en femmer for en baggrundsartikel eller en podcast og fem-ti kroner for et interview eller en feature.


 

Mediernes udfordring i forhold til mikrosalg er naturligvis om styksalget udhuler abonnementsmodellen. Det kan ingen – heller ikke mediebrugerne – være interesseret i. Men måske har det canadiske regionalmedie Winnipeg Free Press skabt en model, der bygger bro mellem mikrobetaling og abonnementsmodel.

Kort fortalt går modellen ud på, at avisen lader læserne købe artikler stykvist, men hele tiden tæller artiklerne og gør læserne opmærksomme på, at de kan spare penge ved at købe et abonnement, hvis de læser/køber mange artikler.

Læs: Løssalg af artikler skaffer abonnenter til canadisk medie

Mest ikoniske mikrosalgs-projekt er det hollandske Blendle, som opererer i Holland, Tyskland og USA. Det kan være svært at gennemskue deres resultater. De har været dygtige til at skaffe mange brugere til deres platform, men om de rent faktisk konverterer salg er lidt mere tvivlsomt.

Ligeledes er det p.t. lidt uklart om Blendle ved at skifte deres model fra rent enkeltsalg til en mere Spotifylignende model, hvor brugerne får fri adgang til mange medier for en fast abonnementspris.

Det vil dog i givet fald være en model som først og fremmest tilgodeser nyhedsjunkies fremfor det store flertal, der bare gerne vil kunne købe en artikel her og der.

En model, der kunne imødekomme dem – og måske mediernes kærlighed til at pakkesalg – kunne være et slags klippekort, som man kunne tanke op med mindst 100 kroner ad gangen og som virkede til flere medier.

Klippekortet er ikke produktudviklet af nogen – so far.

Foto: Aranami/Flickr

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu