Connect with us

Original

Ny stilling vinder frem blandt danske medier

Der flyttes kræfter fra at tiltrække titusindevis af brugere fra de sociale medier til at gøre det bedst muligt for dem, der kommer af sig selv

Udgivet

den

Ny stilling vinder frem blandt danske medier

Det er en myte, at Hedeselskabets stifter Enrico Mylius Dalgas udtalte ”Hvad udad tabes, skal indad vindes.” Men pyt med det, for meningen er god nok og med lidt god vilje kan tankegangen let overføres til den moderne, digitale medieverden.

Her har medierne i en årrække nydt godt af horder af læsere, lyttere og seere fra de sociale medier. Men i takt med, at de fleste har erkendt, at brugerne, der kommer via sociale medier er markant mindre engagerede end kernelæserne, der kommer direkte til medierne er det blevet mere og mere oplagt at bruge resurser på, at gøre det godt for de faste brugere fremfor de flygtige fra de sociale medier.

At Facebook dertil har trumfet udviklingen ved også skrue ned for tilstrømningen af brugere til medierne gør det kun endnu mere påkrævet at ”vinde indad”, som Dalgas-myten prædiker.

Derfor har langt de fleste internationale medier i de senere år oprustet med medarbejdere, der har som speciale at forstå brugerne. Ikke bare kolde facts om hvem brugerne er, men en dybtgående forståelse af brugerne, deres behov, deres tankegang, deres adfærd og deres oplevelser.

Den nye type medarbejdere har ofte en titel, der varierer over forskellige udgaver af temaet audience engagement.

Herhjemme har kun få medier indtil videre kastet sig ud i den nye disciplin. Men TV MIDTVEST har netop slået et job op for at finde deres første publikumsudvikler. Det sker blandt andet fordi TV MIDTVEST tror på, at der ligger uopdyrkede værdier mellem dem og deres brugere. Det mener digital chef Nadia Nikolajeva:

”Håbet med stillingen er tage et markant, dybt spadestik til en ny og moderne journalistisk arbejdsmetode. Vi skal tættere på vores modtagere på en måde, der både er mere menneskelig og mere dedikeret analytisk. Vi har det seneste år flere gange oplevet, hvor stor en forskel det gør at inddrage brugere og modtagere helt tidligt i arbejdsprocessen. Ved både at tage ud og opsøge folk og invitere dem indenfor hos os, får vi fuldstændigt uvurderlig indsigt, som påvirker vores produkter og gør dem mere værdifulde for selvsamme modtagere.”

Publikumsudvikleren bliver ofte sammenlignet med sociale medie redaktører, der også har til opgave at være bindeled til brugerne. Men for Nadia Nikolajeva har den nye stillingsbetegnelse et helt andet indhold.

”Publikumsudvikleren skal evne at sætte sig ind i målgruppernes behov og så overføre det til produktion af journalistik. Det lyder måske lidt uvant. Men det er min klare opfattelse, at den slags stilling bliver fuldstændigt indgroet i fremtidens redaktionslokaler.”

Hvorfor er det vigtigere i dag end tidligere?

”Fordi vi medier mere end nogensinde skal til at udfordre os selv og vores rolle i forhold til modtagerne. Det er bare om at komme i gang, så vi kan bevare vores eksistensberettigelse og gøre gavn.”

Kender I ikke jeres publikum?

”Det er jeg oprigtigt i tvivl om nogle gange. Jeg elsker at maile frem og tilbage med vores brugere og mødes med dem. Eksempelvis klagede en ung mand over en funktion i vores streamingapp. Det endte med, at vi havde en længere korrespondance om de programmer, som han ser. Mange af hans tanker overraskede mig meget. Og jeg har spurgt, om vi må komme og besøge ham snarest. Jeg vil fysisk gerne hjem til folk, hen på deres arbejdsplads – og sikre mig, at jeg ved, hvordan de opfatter og bruger vores indhold,” lyder det fra Nadia Nikolajeva.

Og i stillingsopslaget fremgår det da også jobbet i høj grad forventes at være en udvendt funktion med tæt kontakt til brugerne.

Dagbladet Information, Mediehuset Ingeniøren og det nu nedlagte Format har (havde) også publikumsudviklere ansat.

Mikka Tecza er Informations publikumsudvikler og da Information ikke er noget stort medie, har hun dagligt hænderne fulde af alt fra almindelig webredigering af artikler, til SEO, kigge på data, sparre med journalister og andre fra webredaktionen om gode rubrikker (og teste dem) – til at udvikle, skrive, redigere og udsende nyhedsbreve og at være øverste ansvarlig for avisens tilstedeværelse på de sociale medier.

”Samt alt det løse,” lyder det fra Mikka Tecza.

”Min stilling kan minde om et af forne tiders buzzwords, nemlig community manager – bare med mindre fokus på sociale medier og mere fokus på (digitalt) publikum som helhed. Information er jo en abonnementsforretning, så hvis vi ikke bliver ved med dels at fastholde vores nuværende, dels at skaffe nye abonnenter, så dør vi. Selv hvis vi tager abonnenterne ud af ligningen og bare fokuserer på vores publicistiske opgave – at udbrede vores journalistik til så mange som muligt – så er den tid forbi, hvor man bare kunne dele en artikel på Facebook og se den rulle derudaf. Vi må hele tiden tænke i nye måder at udkomme på, og forfine de måder, vi allerede udkommer på. Det er også publikumsudvikling.”

”Med det sagt, så kan det snildt være, at vi om fem år griner af “publikumsudvikler” som de sene 10’eres buzzword. Jeg synes ærligt talt, der burde være meget mindre fokus på den noget lollede stillingsbetegnelse, og meget mere fokus på de konkrete opgaver, som jeg – og sikkert mange andre rundt om i mediehusene – løser og/eller burde løse – uanset hvad vi kalder det. Det er indlysende, at der er brug for en person, der har til ansvar at opdyrke + fastholde publikum.”

Ambitionen om at styrke forbindelsen til brugerne er desuden det gennemgående tema i den meget roste debatbog “Den Journalistiske Forbindelse”, som Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård udgav i foråret.

Læs Medietrends anmeldelse: “Den Journalistiske Forbandelse”.

Original

Google Assistent serverer nu danske nyheder

Bare sig godmorgen eller “lyt til nyheder” så serverer Google Assistenten nyheder fra foreløbig fire forskellige danske medier

Udgivet

den

Google Assistent serverer nu danske nyheder

Det er lidt over en måned siden, at Google Assistenten begyndte at tale dansk og nu er de første danske medier begyndt at servere nyheder på platformen.

Hvis man siger “lyt til nyheder” begynder assistenten automatisk at afspille den seneste radioavis fra DR. Derefter fortsætter den med Radio24Syv, Radio Information og endelig Altingets podcast Parlamentet.

Det er den rækkefølge som ihvertfald min assistent har sammensat. Men man kan selv gå ind og ændre rækkefølgen og tilføje nye nyhedskilder.

P.t. er der dog ikke andre medier på platformen, men mon ikke de snart kommer.  Altinget har dog to andre podcast, som kan tilvælges.

Google har selv henvendt sig til flere af medierne, som så efterfølgende har fået deres lyd igennem en godkendelsesproces. Lidt på samme måde, som apps godkendes i Appstore.

Hvis man ønsker, at ens lyd, som ikke behøver at være nyheder, serveres af Google Assistenten, kan man anvende dette link link hos Google.

Tilbudet om nyheder kommer ikke kun, når man selv beder om det, men bliver også tilbudt i Googles morgenrutine, der først fortæller, hvad klokken er, derefter hvordan vejret er og så et tilbud om nyheder.

Læs også: ”Vi befinder os i tilblivelsen af en spirende teknologi”

Foto: Bikecopenhagen.dk/Flickr

Læs resten af artiklen

Original

Medieeksperiment vil lade brugerne bestemme alt

Fire journalister er klar til at skrive de artikler, som medlemmerne af en ny Facebookgruppe udvælger og bestemmer

Udgivet

den

Medieeksperiment vil lade brugerne bestemme alt - næsten

Dit Input er navnet på en ny Facebookgruppe, der netop er gået i luften for at give magten til brugerne. Alle medlemmer af gruppen kan komme med artikelideer og de historier, der får flest likes og stemmer, bliver skrevet.

Bag projektet står fire journaliststuderende fra RUC og de håber, at den radikale brugerinddragelse kan afdække om mediebrugere bliver mere villige til at betale for journalistik, hvis de selv får mere indflydelse og lov til at bestemme indholdet.

I første omgang bliver alt journalistik dog gratis, men Tanja Straagaard Jensen, der er en de fire initiativtagere, ser gerne, at projektet på længere sigt kan udvikle sig til et selvstændigt medie eller et ad on til et eksisterende medie.

Her og nu hander det dog primært om at få gruppen til at vokse sig så stor og aktiv, at der kan blomstre gode artikelideer frem.

Hvis ideerne får mange likes og opbakning i gruppen, kommer de med på en shortlist, som alle medlemmer af gruppen kan stemme på.

“Udgangspunktet er crowdstyring og det giver meget magt til brugerne. Der vil naturligvis være et filter i forhold til upassende indhold, som fjernes, men alle emner er i princippet velkomne. Der er helt klart et krav til brugerne om seriøse, konkrete forslag, og det bliver uden tvivl en udfordring, men det er en af de ting, som vi må tage undervejs. Vi har ingen idé om, hvad der kommer ind af forslag,” skriver Tanja Straagaard Jensen i et skriftligt interview med Medietrends.

På Facebook lyder opfordringen til medlemmerne af Dit Input således:

“DIT INPUT er et medie, hvor det udelukkende er dig, der bestemmer. Du bidrager med idéerne, og vi leverer historierne. Vil du have indflydelse på, hvilke emner og historier der skal fylde dit mediebillede? Er der for eksempel noget, du undrer dig over? Noget, der mangler at blive belyst i nyhedsdækningen? Eller et emne, du gerne vil vide mere om?”

Artiklerne, der kommer ud af eksperimentet, vil blive publiceret på Facebookgruppens væg. Men de er naturligvis også til salg, hvis nogle medier er interesserede.

Dit Input kan besøges her

Læs resten af artiklen

Original

Delte du denne video? Fremover kan du ryge i fængsel for det

Kreml står bag denne video, som er delt næsten 50.000 gange. Ny dansk lov vil straffe dem, der deler den slags indhold med fængsel i op til 12 år.

Udgivet

den

Indtil du læste denne artikel kunne du roligt og helt straffrit dele en viral video med en ung russisk feminist, der har taget hårde metoder i brug mod manspreading.

Men nu får du af vide, at det formentlig er iscenesat propaganda fra Kreml og derfor vil du i fremtiden kunne blive straffet for med forsæt (for nu ved du det jo) at overtræde straffelovens paragraf 108.

Paragraf 108 handler om at hjælpe fremmede efterretningstjenester med at påvirke den almene meningsdannelse.

I følge et nyt lovforslag, som netop nu er i høring, ønsker regeringen at præcisere, at det er strafbart at dele indhold, der er fabrikeret af fremmede magter for at påvirke danske holdninger. Og samtidig vil lovforslaget sætte straframmen til seks år fængsel eller 12 år, hvis det strafbare foregår i forbindelse med en valgkamp.

Det skrev Medietrends om i sidste uge og beskrev blandt andet et eksempel fra lovforslagets bemærkninger, der ville kunne udløse 12 års fængsel til en dansk Facebook-bruger:

👎   En udenlandsk efterretningstjeneste ønsker at påvirke den danske opfattelse af NATO-samarbejdet i negativ retning og indgår derfor et samarbejde med en såkaldt troll- og botfabrik.

👎   Troll- og botfabrikken hyrer en selvstændig programmør til at udbrede NATO-kritiske synspunkter, der spredes ved hjælp af bots på dansksprogede Facebook-sider og grupper. Programmøren er instrueret i at opgavens ophav i videst muligt omfang skal holdes skjult.

👎   En dansk bruger på Facebook ser opslagene og deler dem fordi han er enig i synspunkterne.

Hvis en dansk anklagemyndighed efterfølgende kan bevise, at troll- og botfabrikken, den selvstændige programmør og den danske Facebook-bruger var bevidste om, at de hjalp en udenlandsk efterretningstjeneste til at påvirke den almene meningsdannelse vil de kunne idømmes op til seks år fængsel for at overtræde straffelovens §108.

Sker påvirkningen i en valgkamp stiger strafferammen til det dobbelte – nemlig op til 12 års fængsel.

Videoen med den unge russiske feminist, der hælder blegemiddel på mænd, der “manspreader” i Sankt Peterborgs undergrundstog er tilsyneladende iscenesat fiktion fra Kreml. Det oplyser EUs task force mod russisk propaganda, East Stratcom Task Force.

I en artikel i EU vs Disinfo oplyses det, at mediet, In the Now, der først bragte videoen til torvs er ejet af Russia Today, som er det statsejede russiske medie. Det er i sig selv ikke ny viden, men samtidig hævdes det, at videoen er iscenesat med skuespillere, der har fået penge for at lade sig sjaske til med den flydende væske, som så nok heller ikke er blegemiddel.

Hvorfor skulle russerne bruge resourcer på at påvirke nogens holdninger til manspreading? Fordi at mange vil reagere negativt på videoens metoder og det vil øge modstanden mod feminisme generelt. Eller sagt på anden måde. Videoen eksponerer ekstreme feministiske metoder og fremprovokerer derfor ekstreme antifeministiske reaktioner.

Næsten 50.000 har foreløbigt delt videoen globalt, men gør du det i fremtiden, når det danske lovforslag er vedtaget, vil det formentlig være en klar overtrædelse af paragraf 108 – ikke mindst nu, hvor du er oplyst om videoens sandsynlige ophav.

I bemærkningerne til loven står der, at den ikke vil ramme journalistisk virksomhed. Men for en sikkerheds skyld må du hellere selv google videoen, hvis du vil se den.

Læs: Det skal koste op til 12 års fængsel at manipulere dansk valg

Læs resten af artiklen

Original

Det skal koste op til 12 års fængsel at manipulere dansk valg

Hvis en dansk Facebook-bruger deler opslag, som er fabrikeret af udenlandske efterretningstjenester for at påvirke et dansk valg, skal det koste op til 12 års fængsel.

Udgivet

den

Det skal koste op til 12 års fængsel at manipulere dansk valg

Hvis en dansk Facebook-bruger deler opslag, som er fabrikeret af udenlandske efterretningstjenester for at påvirke et dansk valg, skal det koste op til 12 års fængsel.

Det fremgår af bemærkningerne til et lovforslag, der i øjeblikket er i høring. Lovforslaget er en del af regeringens 11 punkts plan mod udenlandsk indblanding i det kommende folketingsvalg. Planen blev præsenteret den 7. september.

I lovforslaget beskrives en situation, der i sidste ende kan komme til at koste op til 12 års fængsel for en dansk Facebook-bruger:

👎   En udenlandsk efterretningstjeneste ønsker at påvirke den danske opfattelse af NATO-samarbejdet i negativ retning og indgår derfor et samarbejde med en såkaldt troll- og botfabrik.

👎   Troll- og botfabrikken hyrer en selvstændig programmør til at udbrede NATO-kritiske synspunkter, der spredes ved hjælp af bots på dansksprogede Facebook-sider og grupper. Programmøren er instrueret i at opgavens ophav i videst muligt omfang skal holdes skjult.

👎   En dansk bruger på Facebook ser opslagene og deler dem fordi han er enig i synspunkterne.

Hvis en dansk anklagemyndighed efterfølgende kan bevise, at troll- og botfabrikken, den selvstændige programmør og den danske Facebook-bruger var bevidste om, at de hjalp en udenlandsk efterretningstjeneste til at påvirke den almene meningsdannelse vil de kunne idømmes op til seks år fængsel for at overtræde straffelovens §108.

Sker påvirkningen i en valgkamp stiger strafferammen til det dobbelte – nemlig op til 12 års fængsel.

I lovforslaget defineres valgkamp som de sidste tre uger op til et folketingsvalg eller de sidste tre måneder op til et valg, hvor valgdatoen har været kendt længe. Det kan være kommunalvalg, Europa-Parlamentsvalg, folkeafsteminger eller de sidste tre måneder af den fire år lange valgperiode for Folketinget.

I forbindelse med lanceringen af regeringens initiativer mod udenlandsk indblanding i kommende valg, udtalte justitsminister Søren Pape Poulsen (Konservative):

”Med risikoen for påvirkningskampagner står vi over for en trussel mod vores frie demokrati, som vi bliver nødt til at bekæmpe med håndfaste midler. Derfor lancerer vi nu denne handlingsplan, så myndigheder, folkestyret og pressen står bedre rustet, hvis fremmede lande forsøger at påvirke væsentlige beslutninger, der har stor betydning for Danmark. Danmarks sikkerhed og tryghed står øverst for mig som justitsminister, og i dag tager vi endnu et skridt for at værne om netop de værdier.”

Bemærkningerne til lovforslaget understreger at fortsættet skal være til stede. Den danske Facebook-bruger kan ikke straffes hvis han/hun i god tro blot deler indhold, som vedkommende er enig i. Men ved man, at man hjælper en udenlandsk efterretningstjeneste, falder hammeren.

Baggrunden for regeringens offensiv mod eventuel udenlandske forsøg på at påvirke folketingsvalget med misinformationer og manipulerede debatter er, at det sket ved en række andre europæiske valg. Og ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste er det meget sandsynligt, at det også vil kunne ske i Danmark.

Lovforslaget kan læses her

Læs resten af artiklen

Original

Larsens virale død

A/S Dansk Folkeeje nummer 1 Kim Larsen sov stille ind og så brød rabalderet løs på de sociale medier. Medietrends har analyseret den enorme aktivitet, som søndag strømmede ud af mediernes some-deske.

Udgivet

den

A/S Dansk Folkeeje nummer 1 Kim Larsen sov stille ind og så brød rabalderet løs på de sociale medier. Medietrends har analyseret den enorme aktivitet, som søndag strømmede ud af mediernes some-deske.

Helt i top ligger BT, der nåede at poste 12 opslag inden midnat fra deres hovedkonto på Facebook samt yderligere fire fra deres underholdningsside. Ialt 16 opslag på cirka 12 timer.

Se nederst, hvordan danskerne fordelte triste og glade emojis til de mange opslag


Det medieopslag, som fik flest interaktioner fra brugerne søndag (overvejende grædende emojis) var fra TV2


Ikke overraskende var de triste emojis i overtal på de mange Facebook-opslag om Kim Larsens død

 

Foto: Rod Clemen/Flickr

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu