Det er en myte, at Hedeselskabets stifter Enrico Mylius Dalgas udtalte ”Hvad udad tabes, skal indad vindes.” Men pyt med det, for meningen er god nok og med lidt god vilje kan tankegangen let overføres til den moderne, digitale medieverden.
Her har medierne i en årrække nydt godt af horder af læsere, lyttere og seere fra de sociale medier. Men i takt med, at de fleste har erkendt, at brugerne, der kommer via sociale medier er markant mindre engagerede end kernelæserne, der kommer direkte til medierne er det blevet mere og mere oplagt at bruge resurser på, at gøre det godt for de faste brugere fremfor de flygtige fra de sociale medier.
At Facebook dertil har trumfet udviklingen ved også skrue ned for tilstrømningen af brugere til medierne gør det kun endnu mere påkrævet at ”vinde indad”, som Dalgas-myten prædiker.
Derfor har langt de fleste internationale medier i de senere år oprustet med medarbejdere, der har som speciale at forstå brugerne. Ikke bare kolde facts om hvem brugerne er, men en dybtgående forståelse af brugerne, deres behov, deres tankegang, deres adfærd og deres oplevelser.
Den nye type medarbejdere har ofte en titel, der varierer over forskellige udgaver af temaet audience engagement.
Herhjemme har kun få medier indtil videre kastet sig ud i den nye disciplin. Men TV MIDTVEST har netop slået et job op for at finde deres første publikumsudvikler. Det sker blandt andet fordi TV MIDTVEST tror på, at der ligger uopdyrkede værdier mellem dem og deres brugere. Det mener digital chef Nadia Nikolajeva:
”Håbet med stillingen er tage et markant, dybt spadestik til en ny og moderne journalistisk arbejdsmetode. Vi skal tættere på vores modtagere på en måde, der både er mere menneskelig og mere dedikeret analytisk. Vi har det seneste år flere gange oplevet, hvor stor en forskel det gør at inddrage brugere og modtagere helt tidligt i arbejdsprocessen. Ved både at tage ud og opsøge folk og invitere dem indenfor hos os, får vi fuldstændigt uvurderlig indsigt, som påvirker vores produkter og gør dem mere værdifulde for selvsamme modtagere.”
Publikumsudvikleren bliver ofte sammenlignet med sociale medie redaktører, der også har til opgave at være bindeled til brugerne. Men for Nadia Nikolajeva har den nye stillingsbetegnelse et helt andet indhold.
”Publikumsudvikleren skal evne at sætte sig ind i målgruppernes behov og så overføre det til produktion af journalistik. Det lyder måske lidt uvant. Men det er min klare opfattelse, at den slags stilling bliver fuldstændigt indgroet i fremtidens redaktionslokaler.”
Hvorfor er det vigtigere i dag end tidligere?
”Fordi vi medier mere end nogensinde skal til at udfordre os selv og vores rolle i forhold til modtagerne. Det er bare om at komme i gang, så vi kan bevare vores eksistensberettigelse og gøre gavn.”
Kender I ikke jeres publikum?
”Det er jeg oprigtigt i tvivl om nogle gange. Jeg elsker at maile frem og tilbage med vores brugere og mødes med dem. Eksempelvis klagede en ung mand over en funktion i vores streamingapp. Det endte med, at vi havde en længere korrespondance om de programmer, som han ser. Mange af hans tanker overraskede mig meget. Og jeg har spurgt, om vi må komme og besøge ham snarest. Jeg vil fysisk gerne hjem til folk, hen på deres arbejdsplads – og sikre mig, at jeg ved, hvordan de opfatter og bruger vores indhold,” lyder det fra Nadia Nikolajeva.
Og i stillingsopslaget fremgår det da også jobbet i høj grad forventes at være en udvendt funktion med tæt kontakt til brugerne.
Dagbladet Information, Mediehuset Ingeniøren og det nu nedlagte Format har (havde) også publikumsudviklere ansat.
Mikka Tecza er Informations publikumsudvikler og da Information ikke er noget stort medie, har hun dagligt hænderne fulde af alt fra almindelig webredigering af artikler, til SEO, kigge på data, sparre med journalister og andre fra webredaktionen om gode rubrikker (og teste dem) – til at udvikle, skrive, redigere og udsende nyhedsbreve og at være øverste ansvarlig for avisens tilstedeværelse på de sociale medier.
”Samt alt det løse,” lyder det fra Mikka Tecza.
”Min stilling kan minde om et af forne tiders buzzwords, nemlig community manager – bare med mindre fokus på sociale medier og mere fokus på (digitalt) publikum som helhed. Information er jo en abonnementsforretning, så hvis vi ikke bliver ved med dels at fastholde vores nuværende, dels at skaffe nye abonnenter, så dør vi. Selv hvis vi tager abonnenterne ud af ligningen og bare fokuserer på vores publicistiske opgave – at udbrede vores journalistik til så mange som muligt – så er den tid forbi, hvor man bare kunne dele en artikel på Facebook og se den rulle derudaf. Vi må hele tiden tænke i nye måder at udkomme på, og forfine de måder, vi allerede udkommer på. Det er også publikumsudvikling.”
”Med det sagt, så kan det snildt være, at vi om fem år griner af “publikumsudvikler” som de sene 10’eres buzzword. Jeg synes ærligt talt, der burde være meget mindre fokus på den noget lollede stillingsbetegnelse, og meget mere fokus på de konkrete opgaver, som jeg – og sikkert mange andre rundt om i mediehusene – løser og/eller burde løse – uanset hvad vi kalder det. Det er indlysende, at der er brug for en person, der har til ansvar at opdyrke + fastholde publikum.”
Ambitionen om at styrke forbindelsen til brugerne er desuden det gennemgående tema i den meget roste debatbog “Den Journalistiske Forbindelse”, som Søren Schultz Jørgensen og Per Westergård udgav i foråret.
Læs Medietrends anmeldelse: “Den Journalistiske Forbandelse”.