Mange medier arbejder systematisk med Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn og naturligvis Facebook. Men de fleste overser, at Messenger rent faktisk er den næststørste sociale platform for nyheder blandt danskerne.
Det dokumenteres i den nyeste Digital News Report fra Reuters Institute for the Study of Journalism. Her er 2.025 danskere blevet interviewet om deres medievaner og ligesom i hovedparten af de 37 lande i den anerkendte undersøgelse er brugen af Messenger som nyhedsforum i Danmark i stigning.
I 2017 svarede seks procent af danskerne, at de havde “fundet, læst, set, delt og diskuteret” nyheder på Messenger i den seneste uge og i den nye undersøgelse er andelen steget til syv procent. Det lyder måske ikke af voldsomt mange, men det er trods alt flere end andre sociale medier, hvis man ser bort fra Facebook.
Kigger man på hvem der bruger Messenger mest til nyheder, er det ikke overraskende de unge mellem 18 og 24 år. Men alle aldersgrupper bruger Messenger til nyhedsbrug.
Snak og chatbots
Medieforskerne fra Reuters har spurgt om folk bruger Messenger til at finde, læse, se, dele og diskutere nyheder (indenfor den seneste uge), men ikke om det er sket ved hjælp af nyhedschatbots. Forskeren bag denne del af undersøgelsen, Antonis Kalogeropoulos , oplyser overfor Medietrends, at der formentlig er tale om en kombination.
Det er dog mest nærliggende at antage, at hovedparten af nyhedsflowet på Messenger skyldes manuel udveksling af nyheder og synspunkter om nyheder. Det skyldes dels, at Messenger er en samtaleplatform og at nyheder spiller en naturlig rolle i mange menneskers samtaler, men også at udbredelsen af nyhedschatbots endnu ikke er stor i Danmark.
Det hører dog med til billedet, at netop den unge målgruppe i Danmark serviceres af DRs nyhedschatbot, der har mindst 10.000 daglige brugere og netop er målrettet den yngre målgruppe. Også det nu nedlagte Format fra JP Politikens Hus havde en chatbot, der pushede nyheder ud til de unge.
At danskerne i stigende grad bruger Messenger til nyheder er dog med til at etablere Messenger, som en relevant platform for nyhedsformidling. Medier med appetit på nyhedschatbots kan med denne undersøgelse i hånden konstatere, at brugerne er mere nyhedsglade, når de er på Messenger end på nogen anden social platform (naturligvis stadig undtaget Facebook).
Et mere anekdotisk vidnesbyrd om Messengerbrugernes stigende interesse for nyheder er Medietrends egen chatbot, der blev lanceret i november 2016. Uden nogen form for markedsføring er antallet af brugere steget markant i de senere måneder.
Medietrends har fulgt udviklingen med chatbots tæt og undersøgte for nogle måneder siden, hvordan danske mediers erfaringer med chatbots var. Gennemgående var oplevelsen, at de tilmeldte brugere er meget villige til at åbne beskederne, når mediernes chatbot sender nyheder ud.
Fire af de fem undersøgte medier melder om åbningsrater på 90-95 procent. Mellem 8 og 18 procent klikker videre for at læse mere på enten chatbotten eller mediernes egne hjemmesider.
En aktuel tendens lige nu er supersimple chatbots, der dagligt pusher nyheder ud på et bestemt tidspunkt. Det gør blandt andet Børsen, Altinget og Lokalavisen Aarhus, der alle sender et udvalg af historier til de tilmeldte brugere.
I udlandet opleves den samme udvikling som i Danmark. I mange lange ligger niveauet for nyhedsforbrug via Messenger endda væsentligt højere. I gennemsnit viser undersøgelsen, at 10 procent af borgerne i de 37 undersøgte lande bruger Messenger som nyhedsplatform.
Disclaimer: Medietrends udbyder kurser i bygning og redaktionel brug af chatbots.