Facebooks ændring af algoritmen skulle ifølge Facebook selv betyde, at lokale medier får lettere spil og større rækkevidde på news feed. Men meldinger fra flere lokale medier og en analyse fra det amerikanske Columbia Journalism Rewiev tyder på, at de lokale medier indtil videre har tabt.
En ny analyse foretaget af Medietrends.dk efter samme metode som hos Columbia Journalism Review blandt 10 tilfældigt udvalgte danske lokal- og regionalmedier peger dog på, at de ti medier faktisk har oplevet større traction på Facebook efter omlægningen.
Tilføjelse kl 13:40 den 24. april:
Facebooks omlægning har formentlig først fået effekt i Danmark fra den 26. marts (den 28. januar i USA). Hvis det er tilfældet, skyldes den fremgang, som disse data viser, formentlig ikke omlægningen. Når vi når længere frem og der er flere måneder at måle på, gennemfører vi en måling.
Målestokken i undersøgelsen er gennemsnitligt antal interaktioner per opslag og ifølge Medietrends data, der er udtrukket ved hjælp af CrowdTangle, oplever 6 ud af de ti medier fremgang, mens 4 oplever tilbagegang. Samlet set oplever de ti medier dog fremgang.
Det kan både måles, hvis man sammenligner alle interaktioner før og efter ændringen med hinanden og hvis man blot vurderer de aktuelle resultater.
Fra 1. januar og frem til den 28. januar 2018 havde de ti medier i gennemsnit 58 interaktioner per opslag. I de første ni uger efter annonceringen af ændring er gennemsnittet steget til 59 interaktioner.
Stigningen er altså behersket og hvis man havde målt på 10 andre medier, er det ikke utænkeligt, at der var blevet tegnet et andet billede.
Der har været stor usikkerhed om, hvordan man skulle forstå Facebooks ændring af algoritmen og hvordan de ville indkredse de heldige medier, der skal have en håndsrækning. Men da Facebooks videpræsident og øverste chef for news feed Adam Mosseri for nylig var i Danmark sagde han følgende om de lokale medier:
Når I skal afgøre, hvad der er lokale nyheder, har I sagt, at I kigger efter om mange af ens læsere befinder sig i det samme område som mediet. Men der er jo enorm forskel på om et lokalt område er stort som London eller om det er som en dansk købstad. Vil vurderingen være skræddersyet efter om det er et lille eller stort land?
”Lige nu er det ikke, men det er på arbejdsbordet. Vi vil forbedre forbindelsen mellem medier, hvor den absolutte dominans af brugere er i umiddelbar nærhed. Det vil sige, at hvis vi er i Danmark, så er det ikke nok, at brugerne er i Danmark, de skal være i for eksempel København eller i endnu mindre by. Vi påstår ikke, at vi har definitionen helt på plads endnu.”
Skal jeg forstå det sådan, at hvis 90 procent af mine læsere er i samme by som jeg udkommer i, så er jeg lokal?
”Lige præcis.”
Og hvis 90 procent kun svarer til 90 læsere, så er det stadig fint?
”Ja, det er ikke kvantitet vi måler på. Generelt er denne ændring en fordel for mindre medier og ikke for store medier.”
Er det implementeret nu?
”Ja, det gælder globalt nu.”
Læs hele Medietrends interview med Adam Mosseri: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør