Connect with us

Original

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har erklæret krig mod clickbait og fiskeri efter likes og kommentarer. Men softwaren forstår ikke dansk og har nul effekt i Danmark

Udgivet

den

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har for længst erklæret krig mod clickbait og engagement bait. Men it-gigantens våben mod de digitale bondefangere virker ikke i Danmark. Softwaren kan nemlig ikke dansk og derfor er der i princippet frit spil for danske udgivere, der vil bruge Facebook til clickbait eller det såkaldte engagement bait, hvor opslag lokker brugerne til at kommentere eller like for at forbedre udgiverens rank i algoritmen.

Medietrends mødtes med Facebooks øverste chef for news feedet Adam Mosseri, da han besøgte København i sidste uge. I et længere interview, som bliver publiceret en af de kommende dage, erkendte Mosseri, at Facebooks algoritme i kampen mod bait er uden effekt i Danmark.

”Vi prøver at forudse, hvor sandsynligt det er, at en overskrift lægger op til clickbait. Den algoritme kræver lokalt kendskab i form af forståelse af, hvordan man lokalt clickbaiter og selvfølgelig i at forstå sproget. Så hvis du er i et land, hvor algoritmen ikke forstår sproget, så har den ingen effekt i det land,” siger Adam Mosseri.

Forstår clickbait algoritmen dansk?

”Nej, jeg mener ikke, at den forstår dansk. Den virker på 13 sprog og et hvilken som helst opslag i de lande bliver undersøgt af algoritmen. Vi prøver at nå ud til så mange sprog som muligt, men vi prioriterer generelt de store sprog med flest brugere.”

Og engagement bait er same story?

”Ja, den algoritme forstår heller ikke dansk,” siger Adam Mosseri.

Han forklarer dog, at algoritmen kan kigge efter adfærdssignaler som ikke er afhængige af sprogforståelse. Det kan for eksempel være brugere, der liker et opslag og efter de har læst artiklen, vender tilbage og fjerner liket. Eller opslag, hvor dem der læser indholdet, er meget mindre tilbøjelige til at dele det end dem, der ikke har læst.

”Hvis vi ser det, så er det et dårligt tegn. Den slags signaler virker på alle sprog og dem holder vi øje med.”

Læs også: Facebookchef: Up- og downvoteknapper er sandsynligvis på vej

Original

Medietrends otte bud på 2020

Whitepaper: Superfans i centrum, robotvideo, etik, gode vaner, indbakketræthed og andre tendenser, der præger medierne i 2020

Udgivet

den

Medietrends otte bud på 2020

Vi nærmer os 2020 og det betyder, at Medietrends for fjerde gang kigger ud i fremtiden.

Det er der kommet et whitepaper på 12 sider ud af, som du kan downloade, når du har lyst.

Medietrends 2020 er kun for modtagere af Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Du modtager whitepaperet, når du tilmelder dig. Hvis du allerede er tilmeldt, har du modtaget Medietrends 2020 torsdag morgen – kig evt i spamfiltret.

Læs hvad du kan forvente af 2020

  1. Superfans i centrum
  2. Nyhedsbreve nærmer sig indbakke-træthed
  3. De gode regelmæssige vaner
  4. Skræddersyet nyhedsmix/personalisering
  5. Robotartikler og robotvideo kan tænde etisk debat
  6. Et virvar af indtægtskilder
  7. Omstilling kræver alle mand på dækket
  8. Betalingsvægge kan udfordre sammenhængskraft

Medietrends 2020 udgives med støtte fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu