Connect with us

Original

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har erklæret krig mod clickbait og fiskeri efter likes og kommentarer. Men softwaren forstår ikke dansk og har nul effekt i Danmark

Udgivet

den

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har for længst erklæret krig mod clickbait og engagement bait. Men it-gigantens våben mod de digitale bondefangere virker ikke i Danmark. Softwaren kan nemlig ikke dansk og derfor er der i princippet frit spil for danske udgivere, der vil bruge Facebook til clickbait eller det såkaldte engagement bait, hvor opslag lokker brugerne til at kommentere eller like for at forbedre udgiverens rank i algoritmen.

Medietrends mødtes med Facebooks øverste chef for news feedet Adam Mosseri, da han besøgte København i sidste uge. I et længere interview, som bliver publiceret en af de kommende dage, erkendte Mosseri, at Facebooks algoritme i kampen mod bait er uden effekt i Danmark.

”Vi prøver at forudse, hvor sandsynligt det er, at en overskrift lægger op til clickbait. Den algoritme kræver lokalt kendskab i form af forståelse af, hvordan man lokalt clickbaiter og selvfølgelig i at forstå sproget. Så hvis du er i et land, hvor algoritmen ikke forstår sproget, så har den ingen effekt i det land,” siger Adam Mosseri.

Forstår clickbait algoritmen dansk?

”Nej, jeg mener ikke, at den forstår dansk. Den virker på 13 sprog og et hvilken som helst opslag i de lande bliver undersøgt af algoritmen. Vi prøver at nå ud til så mange sprog som muligt, men vi prioriterer generelt de store sprog med flest brugere.”

Og engagement bait er same story?

”Ja, den algoritme forstår heller ikke dansk,” siger Adam Mosseri.

Han forklarer dog, at algoritmen kan kigge efter adfærdssignaler som ikke er afhængige af sprogforståelse. Det kan for eksempel være brugere, der liker et opslag og efter de har læst artiklen, vender tilbage og fjerner liket. Eller opslag, hvor dem der læser indholdet, er meget mindre tilbøjelige til at dele det end dem, der ikke har læst.

”Hvis vi ser det, så er det et dårligt tegn. Den slags signaler virker på alle sprog og dem holder vi øje med.”

Læs også: Facebookchef: Up- og downvoteknapper er sandsynligvis på vej

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu