Connect with us

Original

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har erklæret krig mod clickbait og fiskeri efter likes og kommentarer. Men softwaren forstår ikke dansk og har nul effekt i Danmark

Udgivet

den

Facebooks krig mod clickbait virker ikke i Danmark

Facebook har for længst erklæret krig mod clickbait og engagement bait. Men it-gigantens våben mod de digitale bondefangere virker ikke i Danmark. Softwaren kan nemlig ikke dansk og derfor er der i princippet frit spil for danske udgivere, der vil bruge Facebook til clickbait eller det såkaldte engagement bait, hvor opslag lokker brugerne til at kommentere eller like for at forbedre udgiverens rank i algoritmen.

Medietrends mødtes med Facebooks øverste chef for news feedet Adam Mosseri, da han besøgte København i sidste uge. I et længere interview, som bliver publiceret en af de kommende dage, erkendte Mosseri, at Facebooks algoritme i kampen mod bait er uden effekt i Danmark.

”Vi prøver at forudse, hvor sandsynligt det er, at en overskrift lægger op til clickbait. Den algoritme kræver lokalt kendskab i form af forståelse af, hvordan man lokalt clickbaiter og selvfølgelig i at forstå sproget. Så hvis du er i et land, hvor algoritmen ikke forstår sproget, så har den ingen effekt i det land,” siger Adam Mosseri.

Forstår clickbait algoritmen dansk?

”Nej, jeg mener ikke, at den forstår dansk. Den virker på 13 sprog og et hvilken som helst opslag i de lande bliver undersøgt af algoritmen. Vi prøver at nå ud til så mange sprog som muligt, men vi prioriterer generelt de store sprog med flest brugere.”

Og engagement bait er same story?

”Ja, den algoritme forstår heller ikke dansk,” siger Adam Mosseri.

Han forklarer dog, at algoritmen kan kigge efter adfærdssignaler som ikke er afhængige af sprogforståelse. Det kan for eksempel være brugere, der liker et opslag og efter de har læst artiklen, vender tilbage og fjerner liket. Eller opslag, hvor dem der læser indholdet, er meget mindre tilbøjelige til at dele det end dem, der ikke har læst.

”Hvis vi ser det, så er det et dårligt tegn. Den slags signaler virker på alle sprog og dem holder vi øje med.”

Læs også: Facebookchef: Up- og downvoteknapper er sandsynligvis på vej

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu