Connect with us

Original

Facebook boss: We’ll “quite likely” launch up- and downvote buttons

Up- and downvote buttons are likely to become a new part of our Facebook experience confirms Facebook VP and head of newsfeed Adam Mosseri

Udgivet

den

Facebook boss: Up- and downvote buttons are "quite likely"

For a couple of months Facebook has been testing new buttons, that can be used to vote comments up or down. Facebooks vice president and head of newsfeed now confirms, that these so-called up- and downvote buttons very possibly can become a new part of our Facebook experience.

“I think it’s quite likely that we’ll do it. The question is exactly how,” says Facebooks head of newsfeed, Adam Mosseri in an interview with Danish Medietrends.dk.

In the beginning of February, Facebook confirmed, that they were testing a downvote button on 5 percent of Android-users in the US. An upvote button wasn’t considered at the time, but according to Adam Mosseri, Facebook is now working with two buttons.

He explains that two buttons aren’t the same as a dislike and like button, but that they will work as a way for Facebook-users to signal what they mean is an inappropriate comment.

In the test, on the 5 percent of Android-users, they were asked to inform whether they thought the comment was offensive, misleading or off topic, when they downvoted a comment. The upvote button wasn’t included in the test, og it hasn’t been possible to be informed what effect it will have.

“We try to make sure we build it properly. There are different ways to do it. To show the up- and downvote buttons, to show the net effect, how you design the UI, how you make sure people understand what it does, what you do with that signal. But i think it’s an established pattern that it is an effective way of having people self-monitor their conversation,” says Adam Mosseri.

Read more after the ad.

Even though he twice in the interview says that it’s likely the buttons are coming, he won’t make any guarantees.

“I don’t want to promise anything, maybe there is something I don’t know,” he adds.

Reddit is especially known among social platform for their up- and downvote buttons. Mosseri confirms that it’s a platform way to study if you want to understand Facebooks possible new buttons.

“Reddit has a similar system and a number of other websites has similar systems. We are going to try to make sure it’s useful and works on Facebook and is specifically designed for the people who use Facebooks needs are. And then we figure out,” says Adam Mosseri.

The conversation about up- and downvote buttons is a part of a longer interview. Listen to the up- and down vote part:

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu