Connect with us

Kursus

Chatbotdagen – kom igang med chatbots

På en højintensiv kursusdag lærer du at bygge og fodre din egen professionelle chatbot. Chatbots er fremtidens platform, men allerede nu er det så let, at alle kan være med.

Udgivet

den

Chatbotdagen – kom igang med chatbots

Chatbots giver helt nye muligheder for at få din journalistik og kommunikation ud. Her kan du skræddersy din formidling, så den passer til hver eneste bruger og du kan nå ud til brugere, der ellers er svære at få i tale.

Uanset, om dit eget medie eller organisation (endnu) har besluttet at bruge chatbots eller ej, gør dette kursus dig så fortrolig med platformens muligheder, at du enten kan lancere en chatbot eller være med til at træffe et kvalificeret valg, når du kommer hjem.

Måske kender du allerede DR’s, Børsens, Altingets, Formats, DJØFs, TopDanmarks, Lokalavisen Aarhus eller TV Østs nyhedsbot og har lyst til selv at eksperimentere med den simple teknik med de uendelig mange journalistiske muligheder.

Du kan bygge botten, der sprøjter Superligaresultater ud, botten der giver overblik over dagens nyheder, politikchatbotten, gossipbotten, eventbotten, FAQ eller 1.000 andre temaer og segmenteringer. Med chatbots er det kun fantasien, der sætter grænser.

På dette højintensive kursus får du fuld introduktion til alle fordele, ulemper, muligheder, tips og tricks ved at få en chatbot som din nye kollega, og på kun en dag lærer du at bygge din egen professionelle og effektive chatbot til dig selv eller din arbejdsplads.

Udbytte

  • Du/din arbejdsplads får en effektiv chatbot, der kan bo på jeres hjemmeside og integreres med Messenger.
  • Du bliver habil bruger i at fodre chatbotten med journalistik og indhold.
  • Du bliver præsenteret for de bedste eksempler på chatbots i ind- og udland.
  • Du introduceres til best practice i chatformidling.
  • Du og din arbejdsplads får vigtige erfaringer og kompetencer på et strategisk, vigtigt innovationsområde.
  • Du og din arbejdsplads får en ny og direkte kanal til nye og nuværende brugere.
  • Du kan selv bygge nye chatbots i fremtiden.

Dette kursus blev udsolgt i foråret og et stort flertal af kursisterne svarede, at de fik stort udbytte og inspiration til at arbejde videre med chatbots.

Hvem er du?

Du er nysgerrig og åben og synes det er spændende at udforske nye måder at komme ud med din journalistik på.

Dette kursus henvender sig især til dig, der ikke tidligere har arbejdet med chatbots. Hvis du er i tvivl om kurset matcher dit niveau, er du velkommen til at kontakte Jan Birkemose, der underviser på kurset.

Sådan foregår kurset

Efter morgenkaffe og kort velkomst introducerer vi emnet og alle får en dybere forståelse af hvad chatbots kan og ikke kan. Vi snakker om ”god chatbotformidling”, stifter bekendskab med de mest inspirerende chatbots fra ind- og udland og ideudvikler på, hvad de bedste muligheder er for os i lokalet.

Efter frokost udklækker vi vores nye chatbots, og det meste af eftermiddagen bruger vi på at bygge og fodre vores små nye digitale kolleger med indhold.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris og tilmelding

Prisen er 3.100 + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du få 900 kroner i tilskud. Men det kræver, at du tilmelder dig via dette link hos Mediernes Efteruddannelse.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Kurset blev overtegnet i foråret, så det er en god ide at sikre dig en plads i god tid.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Chatbots bygges med gratis software.

Hvor og hvornår

Alle Medietrends kurser afholdes i SoHo i Kødbyen i København.

Dette kursus afholdes den 9. oktober kl. 9-17.

 

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Se Medietrends øvrige kurser

Kursus

Få styr på Facebook-grupper og kom tæt på dit publikum

På dette 1-dags kursus bliver du klogere og inspireret til hvordan du kommer i nærkontakt med dine læsere, lyttere og seere ved hjælp af Facebook-grupper.

Udgivet

den

Hvis du vil i nærkontakt med dine læsere, lyttere og seere skal du overveje at bygge stærke fællesskaber med Facebook-grupper. Det tager ikke mange klik at oprette en Facebook-gruppe, men hvis du vil være sikker på at få værdifuldt udbytte af anstrengelserne, er det en god ide at kigge nogle over skuldrene, som allerede har succes med grupper.

Facebook-grupper har nemlig nogle helt andre udfordringer end vi som journalister og kommunikatører er vant til. Facebook-grupperne er medlemmernes og mediernes opgave er ikke at topstyre dem, men at facilitere medlemmernes samtale – med hinanden og med os.

I Facebook-gruppen skal mediet træde ydmygt til side og indstille sig på, at gruppen eksisterer på baggrund af medlemmernes aktivitet og engagement og at det er de energier, som mediet skal give brændstof.

Det kræver en lidt anden tankegang end vi normalt hiver frem, når vi tænder for skærmen. Til gengæld er udbyttet af grupperne også markant anderledes end det feedback, vi normalt oplever. Gode Facebook-grupper kan være mediernes fokusgruppe, mediernes inspirationskilde, advisoryboard, premiumklub for kernelæsere og med held og talent også en god trafikkilde til mediet selv.

I begyndelsen af 2018 eksperimenterer udenlandske medier desuden med at bruge Facebook-grupper som murbrækker til nye betalende abonnenter. Deres erfaringer suger vi også til os på kurset i efteråret.

Udbytte

  • Du får inspirerende indblik i mediernes mest succesrige brug af Facebook-grupper i ind- og udland.
  • Du får et kvalificeret indblik i fordele og udfordringer ved Facebook-grupper.
  • Du får hands on tips og tricks til best practice med Facebook-grupper.
  • Du møder journalister og redaktører, der deler gavmildt ud af deres erfaringer på godt og ondt med Facebook-grupper.

Hvem er du?

Kurset henvender sig til journalister, redaktionssekretærer, ledere, SoMe-folk og kommunikationsfolk.

Sådan foregår kurset

Kurset afholdes som en intensivt forløb på kun en dag. Der veksles imellem oplæg og gruppearbejde.

Kursusdagen vil byde på en stribe oplæg fra eksperter på området.

P.t. er der aftale med Mikka Tecza, der er social medieredaktør på Dagbladet Information og William Park, der styrer The Times sociale mediestrategi (deltager via videoforbindelse). Der er desuden lagt tråde ud til flere andre eksperter i ind-og udland. Du kan forvente at møde de mest kompetente på området. Hold øje med denne side for opdateringer.

Dagen styres af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og tidligere fellow på journalistuddannelsen på SDU, hvor hans projekt handlede om Facebook.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Hvor og hvornår

Kurset holdes den 4. september i SoHo i Kødbyen i København.

Pris og tilmelding

Prisen er 3.100 + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du få 900 kroner i tilskud. Men det kræver, at du tilmelder dig via dette link hos Mediernes Efteruddannelse.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

 

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Se Medietrends øvrige kurser

Læs resten af artiklen

Kursus

Bevæbn dig med de sociale mediers svar på schweizerkniven

På dette kursus lærer du at udnytte CrowdTangle til at finde historier og forbedre din journalistik. Mød Craig Silverman fra Buzzfeed og få hans tip

Udgivet

den

Bevæbn dig med de sociale mediers svar på schweizerkniven

Når anføreren fra Danmarks modstanderhold håner vores målmand på Instagram eller lokalformanden i regeringspartiets bagland får masser af likes på kritik af regeringen, vil du gerne vide det først.

Måske er du heldig og falder tilfældigt over nyheden i dit eget nyhedsfeed eller også er du professionel og har spændt CrowdTangle ud som et fiskegarn under, over og på begge sider af dit stofområde.

CrowdTangle er et kraftfuldt, gratis multitool, som håndteret rigtigt kan løfte alle journalisters arbejde og alle mediers redaktionelle flows og strategier.

Det kan både bruges til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. CrowdTangle kan både hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret. Og så kan det i real time vise, hvilke historier der trender og enten er virale eller på vej til det.

På dette kursus får du blandt andet inspiration fra Buzzfeeds media editor Craig Silverman, der de seneste to år har brugt CrowdTangle systematisk til blandt andet at afsløre en lang række af de største fake news afsløringer i amerikansk politik.

Vi får også besøg af Expressens udviklingsredaktør for sociale medier Dan Edström. Han vil fortælle om, hvordan Expressen systematisk udnytter CrowdTangle til alt fra politiske valg, til OL og kongehus. I gennemsnit finder Expressen 10-15 historier om dagen via CrowdTangle.

Craig Silverman og Dan Edström er med via en videoforbindelse.

Udbytte

På dette 1-dages kursus lærer du:

  • At finde nyheder og historier ved hjælp af CrowdTangle.
  • At forberede din dækning af livebegivenheder – alt fra folketingsvalg til sports- og kulturbegivenheder.
  • At researche og analysere historisk i opslag fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret.
  • At benchmarke dit eget medie med andres.
  • At opsætte alarmer, der notificerer dig, når der sker noget på dit stofområde.
  • At skabe data til solide metatrends, der kan bruges til redaktionel strategi og analyse eller spændende journalistik.

Du vil desuden stifte bekendtskab med inspirerende cases fra ind- og udland, hvor medier kreativt udnytter CrowdTangle til at styrke deres journalistik, workflow og strategi.

Vigtigt

CrowdTangle blev etableret som startup i 2011, men blev i 2016 overtaget af Facebook, der siden har stillet værktøjet gratis til rådighed for medier verden over. I perioder er der dog lange ventetider på at få udstedt licens til CrowdTangle, men Facebook har garanteret at deltagere på dette kursus får licens til CrowdTangle, som kan bruges af hele mediet – altså ikke kun deltagerne på dette kursus.

OBS: Hvis ikke dit medie allerede har licens til CrowdTangle er det en god ide at tilmelde sig mindst en måned før, så vi er sikre på at CrowdTangle er klar til dig på kursusdagen. Vær opmærksom på, at der findes en Chromeudvidelse, som du selv kan installere, men til kurset skal du bruge en rigtig licens.

Hvem er du?

CrowdTangle er et nyttigt værktøj for alle journalister og medieledere. Kurset henvender sig til dig, der aldrig har prøvet CrowdTangle før eller som har snuset lidt til det og nu vil have systematikken på plads.

Sådan foregår kurset

Kursusdagen er et mix af oplæg og workshop.

Underviser på kurset er Jan Birkemose, der er chefredaktør på Medietrends.dk og ekspert i digital udvikling af journalistik og medier. Jan Birkemose har som tidligere chefredaktør for A4 stået i spidsen for en strøm af analytisk journalistik baseret på tal og data. På Medietrends anvender Jan dagligt CrowdTangle og skriver ofte tendensanalyser på baggrund af værktøjet.

Efter en kort introduktion til værktøjet, tager Dan Edström fra Expressen i Stockholm over og fortæller om avisens udnyttelse af CrowdTangle. Herefter mixer vi mellem masterclass og workshop indtil Craig Silverman slutter dagen af med at dele rundhåndet ud af sine erfaringer, gode anekdoter og tips og tricks til at få maksimal værdi ud af CrowdTangle.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Hvor og hvornår

Kurset holdes den 2. oktober i SoHo i Kødbyen i København.

Pris og tilmelding

Prisen er 3.100 + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du få 900 kroner i tilskud. Men det kræver, at du tilmelder dig via dette link hos Mediernes Efteruddannelse.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Se Medietrends øvrige kurser

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu