Connect with us

Original

Chatbots skaffer sikre læsere til danske medier

Næsten 100 procent af de tilmeldte åbner beskeden, når danske medier sender nyheder ud med chatbots. Op mod hver femte klikker videre.

Udgivet

den

Chatbots skaffer sikre læsere til danske medier

Ekstremt høje åbnings rater er en af de fordele, som tilhængere af chatbots ofte fremhæver. Blandt udenlandske chatbots er det relativt veldokumenteret, at brugerne er meget trofaste, når de får serveret deres nyheder via chatbots på Messenger, men hvordan ser det ud hos det stigende antal danske medier med chatbots?

Det korte svar er GODT. Faktisk kan det ikke blive ret meget bedre.

Fire ud af fem danske medier med chatbots oplyser, at mellem 90 og 95 procent af deres tilmeldte brugere åbner de beskeder, som chatbotsne sender ud med varierende mellemrum – typisk en gang dagligt. Et femte medie oplever lavere åbningsrater.

Hovedparten af brugerne nøjes med det overblik eller den nyhedsversion, som chatbotten leverer og klikker ikke videre til nyhedsmediets website. Men mellem 8 og 18 procent klikker dog videre for at få mere af historien på enten chatbotten eller oftest på mediets hjemmeside.

Fælles for alle danske medier med chatbots er, at de bruger chatbots, der er tilknyttet deres Facebookside og som sender nyheder ud igennem Messenger.

Den dominerende trend blandt danske medier med chatbots er, at de bruges til at give overblik og som trafikmotor til mediernes websider. Indtil videre er det kun DR, der konsekvent bruger formatet til at formidle “hele” historier. På DR serveres historierne typisk i tre delelementer på chatbotten og derefter sendes nysgerrige læsere, der vil have det hele, videre til DR.dk.

Chatbots kan derfor langt hen ad vejen sammenlignes med nyhedsmails. Blot er åbningsrater og klikrater meget højere. Til gengæld har chatbots ligesom nyhedsmail udfordringer med at skaffe tilmeldinger. Typisk har de danske medier dog ikke prioriteret markedsføringen af deres chatbots særlig højt og de flashes typisk som et diskret ekstratilbud til mediernes Facebook-brugere.

Chatbots kan dog integreres langt mere offensivt i mediernes brug af Facebook end de normalt ses hos danske medier. Blandt andet kan chatbots konvertere tilmeldinger fra Facebook-kommentarer eller optræde som interaktive spiller i research til historier. I takt med at medierne begynder at udnytte deres chatbots mere kreativt og konsekvent, er det derfor muligt, at flere brugere selv opsøger mediernes chatbots.

Lige nu har nedenstående medier chatbots eller også bruger de dem regelmæssigt i forbindelse med forskellige begivenheder. Flere medier er desuden på vej med chatbots.

Disclaimer: Medietrends udbyder kurser i bygning og redaktionel brug af chatbots.

DANSKE MEDIER MED CHATBOTS
  • Børsen lancerede ved nytår en chatbot, der sender nyheder ud hver morgen klokken 7. Så hvis du vil vækkes med erhvervsoverblik, skal du klikke her.
  • Format sender en kort besked hver morgen og hvis du er interesseret i deres nyheder, bliver du sendt direkte videre til deres website. Besøg Formats bot her
  • Lokalavisen Aarhus har for kort tid siden lanceret en chatbot, der hver aften sender dig lokalhistorier fra smilets by. Besøg chatbotten her
  • TV Øst har en af Danmarks yngste chatbots. Den kan både sende nyheder, give overblik over programmer og bruges til kontakt med TV Øst. Besøg chatbotten her 
  • DR var det første medie med en chatbot i Danmark. Botten er målrettet unge og sender hver aften klokken 20 et resume ud om dagens begivenheder. Når man tilmelder sig, kan man vælge hvilke stofområder, man vil følge. Besøg den her Læs også DRs chatbot er det digitale svar på Radioavisen
  • Nordjyske udsender hver morgen og aften nyheder fra udgivelsesområdet. Målgruppen er alle, der er fortrolig med Messenger. Besøg Nordjyskes bot her
  • TV MidtVest har botten ”Vi elsker Midt- og Vestjylland”, der bringer positive historier fra området. P.T. bliver den ikke opdateret. Besøg den her
  • Medietrends.dk indsamler tanker, tendenser og nyheder fra mediebranchen og har derfor selvfølgelig også en chatbot. Botten sender regelmæssigt nyheder og kan også bruges til at få overblik over seneste artikler udvalgt efter forskellige emner. Du kan besøge den her
  • Altinget lancerede en pop up chatbot under Folkemødet 2017. Den hedder Albot og kan besøges her. 
  • Altinget har indtil fornylig haft en fast chatbot, der pusher nyheder ud til alle der tilmelder sig. Botten er simpel, men et godt eksempel på effektiv brug af platformen. Rygterne siger at den snart vender tilbage. Besøg den her.
UDENLANDSKE MEDIER MED CHATBOTS
  • Purple anses af mange som den mest indfødte chatbot. Den startede med, at grundlæggeren ofte blev spurgt om politik af sine venner. Da hun alligevel hele tiden svarede på spørgsmål om Trump og Hillary på SMS besluttede hun at bygge en chatbot i stedet. Den giver i dag en meget seriøs og tilbundsgående dækning af amerikansk politik. Snart udbygges Purple med nye stofområder. Besøg Purple her
  • Techchrunch bruger ikke kun sin chatbot til at pushe dagens historier, men også som et arkiv, hvor brugeren selv kan finde frem til artikler om udvalgte emner. Besøg den her.
  • New York Times har gennemført flere forskellige chatbotprojekter. Under valgkampen udsendte botten Nick hver dag nye meningsmålinger og under OL i Brasilien var en chatbot, der dækkede livet behind the scenes, meget populær. Så vidt jeg kan konstatere har de ingen aktiv chatbot i øjeblikket.
  • Quartz var de allerførste, der lancerede en chatbot. Desværre skal man downloade en app til sin iPhone og den er derfor ikke så tilgængelig som de mange chatbots, der bor på Messenger-platformen. Men Quartz-botten er fortsat værd at lure på, hvis man vil inspireres til god chatbotjournalistik og formidling. Gå til Appstore og søg på Quartz.
  • Washington Post driver en chatbot, der er så enkel, at man næsten ikke kan kalde det en bot. Men den serverer Top Stories, når du ønsker det. Besøg den her
  • LA Times bruger en chatbot til at sortere i deres mange restaurantanmeldelser. Botten spørger om du er til det ene eller andet slags køkken og kommer derefter med forslag til steder, du kan spise (i LA). Besøg den her
  • The Guardian udsender dagligt pushnyheder og du kan vælge mellem en UK, US, Australia eller international version. Ud over det har de også en særlig fodboldtransfer-service. Besøg botten her
  • Wall Street Journal har en ret avanceret chatbot, hvor man ud over nyhedsoverblik også kan søge nyheder og børsinformationer om konkrete virksomheder. Besøg den her.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu