Lige nu glæder mange medier sig over, at trafikken fra Google har været jævnt stigende igennem en længere periode. Men flere og flere bekymrer sig samtidig over, at Google i stigende grad gør det unødvendigt at forlade Google og fordybe sig hos de indholdsproducenter, der har leveret indholdet til Google.
Det skyldes, at Google hele tiden bliver bedre til at give så fyldestgørende svar på brugernes søgninger, at der ikke er grund til at klikke videre. Mens Google engang skabte overblik over de ”bedste” links, der kunne besvare en søgning, er Google på vej til at blive et opslagsværk, som giver hele svaret.
Bekymringen samler sig blandt andet om det meget udstyr og leksikale oplysninger, som Google serverer øverst i søgebilledet, når man benytter tjenesten. I mange tilfælde giver faktaboksene, som Google ofte skaber algoritmisk ved hjælp af metadata fra eksterne kilder, fint svar på folks søgninger og dermed klikker de ikke videre, til de leverandører, der skabte informationerne og som lever af, at der kommer trafik.
Kombineret med de fremhævede faktabokse har de enkelte søgeresultater også fået vokseværk og giver i højere og højere grad svar på spørgsmålene.
En indholdsproducent, der virkelig har fået udviklingen at smage på den ubehagelige måde er amerikanske CelebrityNetWorth.com, som i 10 år har levet af mange klik fra Google fra folk, der ville have fakta om kendte personer.
Men i takt med at Google præsenterer de kortfattede faktuelle oplysninger, som brugerne er nysgerrige efter, er der færre, der klikker videre til CelebrityNetWorth.com. Ifølge TheOutline.com faldt Google-trafikken til celebrityNetWorth.com med hele 65 procent fra januar 2016 til januar 2017.
Helt absurd er det, at informationerne er hentet direkte hos CelebrityNetWorth.com af Googles søgerobotter og uden, at det fremgår, at kilden er CelebrityNetWorth.com. Det har stifteren af CelebrityNetWorth.com dokumenteret ved at publicere et par falske profiler på sin hjemmeside og bagefter konstatere, at de samme profiler optræder i Googles fremhævede faktabokse – uden kildeangivelse.
Læs historien om CelebrityNetWorth.com hos TheOutline.com.
Medier kan glæde sig over, at deres indhold oftest er mere komplekst end at brugerne vil nøjes med at læse to-tre linjer på Google. Men alligevel er det et faktum, at flere faktabokse i toppen af søgeresultaterne og længere uddrag for hvert søgeresultat til sammen er med til at skubbe hvert eneste søgeresultat en smule længere ned.
Det er særligt problematisk på mobilsøgninger, hvor skærmen er lille. Men i det hele taget er det en almen anerkendt kendsgerning, at man SKAL optræde på første skærmbillede, når der søges. Ellers kan det være lige meget. Nogle går så vidt, at de betegner skærmbillede to som verdens bedste sted at gemme et lig.
Konklusionen på udviklingen må være at medierne – og andre – skal anstrenge sig for at skrive perfekte uddrag til Google. På den korte plads, der er til rådighed skal man både levere det konkrete indhold, der sikrer, at linket bliver højt placeret hos Google og samtidig skal man tease og gøre det fristende at klikke sig videre.
Den udfordring er ikke ny, men bare endnu vigtigere end tidligere.
Læs mere hos Digiday