Connect with us

Original

Når fake news udkommer direkte på Facebooks egen platform

De anerkendte og troværdige medier forsvandt og blev afløst af fake news medier. Sådan ser virkeligheden – lidt sat på spidsen – ud for Facebooks Instant Articles. 

Udgivet

den

Når fake news udkommer direkte på Facebooks egen platform

De anerkendte og troværdige medier forsvandt og blev afløst af fake news medier. Sådan ser virkeligheden – lidt sat på spidsen – ud for Facebooks Instant Articles.

For snart tre år siden lancerede Facebook det særlige format, hvor mediernes indhold udkommer direkte på Facebooks mobilapp-platform og derfor loader med lynets hast. En lang række af verdens største og mest anerkendte medier bakkede op om projektet og flere som for eksempel Washington Post udgav alle deres artikler på Instant Articles. Herhjemme kastede medier som BT, MX, Soundvenue (og Medietrends) sig også over lynartiklerne.

Men i dag er det slut. En opgørelse tidligere på ugen fra Tow Center for Digital Journalism at Columbia University, der løbende har fulgt udviklingen af Instant Articles, viser at halvdelen af de “partnermedier”, der i 2015 lancerede Instant Articles, har vendt ryggen til at projektet.

Ud af de 72 medier, der var med fra start, udgav 38 af dem ikke en eneste artikel på Instant Articles på en bestemt dag i januar (den 17/1). Kun 5 medier udgav alle deres artikler på Instant Articles.

I takt med at de store medier løbende er faldet fra, har Facebook konsekvent tilbagevist billedet af krise med at oplyse, at Instant Articles faktisk bliver brugt mere og mere. Mange har derfor undret sig over, hvem det så er, der bruger Instant Articles “mere og mere”.

LÆS: Derfor gik Facebooks flagskib på grund

Et lille del af svaret kommer så i dag fra Buzzfeed, der har sporet 29 Facebooksider og medier, der udnytter Instant Articles til at sprede fake news. Og ikke nok med det, så anvender de naturligvis også Facebooks muligheder for annoncer inde i artikler. Det betyder, at både bagmændene bag de falske historier og Facebook tjener penge direkte på de falske nyheder. Dealen er 70 procent til udgiveren og 30 procent til Facebook.

Efter Buzzfeed henvendte sig til Facebook er de pågældende artikler fjernet fra Instant Articles. Men Facebook har ikke kommenteret på sagen.

Sagen understreger de gigantiske udfordringer Facebook har med medier og særligt fake news-medier. Forskellen på, at falske historier deles via Facebook, men udkommer på egne sites og at de udkommer direkte på Facebooks egen platform er betydelig. Alle kan oprette en Facebook-side på to minutter og begynde at dele falske historier. Men for at få lov til at udkomme på Instant Articles, skal man som udgiver først godkendes efter en manuel proces. Når den proces ikke har opfanget de luskede fake news medier, vidner det om, at presset mod Facebook er enormt og vel reelt større end Facebook er i stand til at håndtere.

Foto: Screenshot fra Buzzfeed.

 

Læs også