Connect with us

Original

Facebook vil booste lokale medier, men hvornår er man lokal?

Facebooks nye definition af et lokalt medie vil måske vende op og ned på vores normale forståelse af forskellen på lokal og landsdaækkende.

Udgivet

den

Facebook vil booste lokale medier, men hvornår er man lokal?

Først meddelte Facebook, at de ville nedprioritere nyheder i deres algoritme, ugen efter var ændringerne så undtaget “troværdige” medier og i denne uge meddeler Facebook, at lokale medier heller ikke bliver nedprioriteret.

Spørgsmålet er så, hvordan Facebook vil definere, hvornår man er lokal?

Ifølge Facebooks meddelelse vil det ske ud fra en formel, som måske vil ende med at skabe et helt andet resultat end det vi normalt forstår ved lokale vs landsdækkende medier.

Facebook skriver: “Vi identificerer lokale udgivere som dem, hvis links bliver klikket af læsere i et snævert geografisk område. Hvis en udgiver i dit område poster en artikel og du enten følger udgiverens Facebook-side eller dine venner deler artiklen, vil den måske blive rangeret højere i dit feed.”

I samme meddelelse oplyser Facebook, at der ikke sættes nogle begrænsninger på, hvilke lokale medier, der vil få gavn af ændringen. Det betyder ifølge dem, at både store lokale medier og små publikationer, der dækker lokale begivenheder vil blive opprioriteret.

Spørgsmålet er så bare om den definition af lokale medier egentlig harmonerer med realiteterne. Hvis Jydske Vestkysten, Bornholms Tidende og Frederiksberg Bladet skal boostes i Facebooks algoritme, skal de altså sørge for at flest mulige af deres klik kommer fra deres eget geografiske område. Det er naturligvis også udgangspunktet for et lokalt medie, men i et mobilt og digitalt samfund, har nyhedsbrugerne det jo med at bevæge sig rundt uden nødvendigvis at miste deres interesse for deres fødeby.

Mange “lokalmedierne” har derfor formodentligt masser af engagerede læsere langt fra deres udgivelsesområde. Og på samme måde kan landsdækkende medier som især Berlingske og Information måske i virkeligheden komme ud som lokale medier, når de testes i Facebooks formel.

Et smalt nichemedie som Medietrends.dk bliver også interessant at følge, når Facebooks ændringer slår igennem. P.t. kommer præcis 49 procent af Facebook-følgere fra København og resten er fordelt ud over hele landet. Så hvad så? Er Medietrends landsdækkende eller lokal nok?

Til at starte med udrulles ændringerne kun i USA og senere bredes de ud til flere lande kloden rundt.

Husk, at du altid kan sikre dig, at Medietrends dukker op i det feed. Gå til Medietrends Facebookside – klik på følg/følger og vælg “vis først”. Så er du sikker på, at du og ikke Facebooks algoritme bestemmer om Medietrends dukker op i dit feed.

Foto: Wikimedia

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu