Connect with us

Original

Facebook stopper med at mærke fake news

Mærkning af fake news får nogle til at stole endnu mere på de falske oplysninger. Så nu tager Facebook nye metoder i brug.

Udgivet

den

Facebook stopper med at mærke fake news

For lidt over et år siden begyndte Facebook at advare brugerne mod falske nyheder, men nu fjerner de igen ordningen. Det skyldes, at mærkningen ofte har haft den modsatte effekt af det Facebook ønskede. I stedet for at overbevise brugerne om at det var falske nyheder, er folk, der i forvejen troede på de falske nyheder, blev endnu stærkere i troen.

Nu vil Facebook istedet supplere fake news opslag med relaterede artikler, som kan være med til at give brugerne et bredere perspektiv på sagen. De relaterede artikler vil blive vist før brugerne klikker på den falske nyhed. Facebook anvender allerede konceptet, men når der ikke er tale om fake news, vises de relaterede artikler først efter, brugerne er vendt tilbage fra læsning af den artiklen.

Facebook stopper med at mærke fake news

Fake news vil som tidligere blive afgjort af uafhængige faktatjekkere. Men hvor der tidligere skulle være enslydende domme fra to faktatjekkere før Facebook dømte et opslag falsk, vil de med det nye koncept placere en dom fra en faktatjekker i de relaterede artikler, så hurtigt faktatjekkeren er klar med sit arbejde.

Det vil ifølge Facebook sikre en hurtigere og mere finmasket reaktion, idet det tidligere krav om to enslydende domme kunne trække ud og i mange tilfælde slet ikke være muligt på grund af manglende faktatjekkere (fx i Danmark)

Facebooks foreløbige erfaringer med test af de relaterede artikler, som giver brugerne en mere nuanceret viden, har vist, at det får de falske opslag til at blive delt mindre end hvis de var mærket med den tidligere mærkningsordning.

Det mest effektive værktøj hos Facebook er dog at nedranke de falske opslag. Det betyder, at de får mindre rækkevidde på Facebook, hvilket resulterer i 80 procent mindre trafik til selve fake news mediet. Dermed ødelægger Facebook en del af det økonomiske incitament for at bedrive fake news.

Hvis en bruger har delt en nyhed, som senere viser sig at være falsk, vil Facebook sende vedkommende en notifikation, hvor der gøres opmærksom på, at indholdet nu er blevet bedømt som falsk.

Facebook har skrevet to skrivelser om det nye tiltag. En kort og en lang.

Hvis du vil i dybden med, hvorfor mærkning for nogle til at stole endnu mere på de falske påstande er, her Facebooks henvisning til et psykologisk studie.

Læs også: Da Facebook straffede mig for at dele fake news

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu