Connect with us

Original

Facebook stopper med at mærke fake news

Mærkning af fake news får nogle til at stole endnu mere på de falske oplysninger. Så nu tager Facebook nye metoder i brug.

Udgivet

den

Facebook stopper med at mærke fake news

For lidt over et år siden begyndte Facebook at advare brugerne mod falske nyheder, men nu fjerner de igen ordningen. Det skyldes, at mærkningen ofte har haft den modsatte effekt af det Facebook ønskede. I stedet for at overbevise brugerne om at det var falske nyheder, er folk, der i forvejen troede på de falske nyheder, blev endnu stærkere i troen.

Nu vil Facebook istedet supplere fake news opslag med relaterede artikler, som kan være med til at give brugerne et bredere perspektiv på sagen. De relaterede artikler vil blive vist før brugerne klikker på den falske nyhed. Facebook anvender allerede konceptet, men når der ikke er tale om fake news, vises de relaterede artikler først efter, brugerne er vendt tilbage fra læsning af den artiklen.

Facebook stopper med at mærke fake news

Fake news vil som tidligere blive afgjort af uafhængige faktatjekkere. Men hvor der tidligere skulle være enslydende domme fra to faktatjekkere før Facebook dømte et opslag falsk, vil de med det nye koncept placere en dom fra en faktatjekker i de relaterede artikler, så hurtigt faktatjekkeren er klar med sit arbejde.

Det vil ifølge Facebook sikre en hurtigere og mere finmasket reaktion, idet det tidligere krav om to enslydende domme kunne trække ud og i mange tilfælde slet ikke være muligt på grund af manglende faktatjekkere (fx i Danmark)

Facebooks foreløbige erfaringer med test af de relaterede artikler, som giver brugerne en mere nuanceret viden, har vist, at det får de falske opslag til at blive delt mindre end hvis de var mærket med den tidligere mærkningsordning.

Det mest effektive værktøj hos Facebook er dog at nedranke de falske opslag. Det betyder, at de får mindre rækkevidde på Facebook, hvilket resulterer i 80 procent mindre trafik til selve fake news mediet. Dermed ødelægger Facebook en del af det økonomiske incitament for at bedrive fake news.

Hvis en bruger har delt en nyhed, som senere viser sig at være falsk, vil Facebook sende vedkommende en notifikation, hvor der gøres opmærksom på, at indholdet nu er blevet bedømt som falsk.

Facebook har skrevet to skrivelser om det nye tiltag. En kort og en lang.

Hvis du vil i dybden med, hvorfor mærkning for nogle til at stole endnu mere på de falske påstande er, her Facebooks henvisning til et psykologisk studie.

Læs også: Da Facebook straffede mig for at dele fake news

Læs også