Connect with us

Original

Snooze ikke over annoncekrisen – det er et wake-up call

Der er andre måder at tackle faldende annoncerpriser på end ved at bombardere brugerne med annoncer. Her er seks alternativer

Udgivet

den

Snooze ikke over annoncekrisen - det er et wakeup call

Sidste uge bød på flere alarmerende nyheder i den digitale medieverden. I Danmark meddelte Dagbladet Information, at de bliver nødt til at spare otte årsværk væk, fordi mere og mere af forretningen bliver digital. En udvikling, der bidrager mindre til bundlinjen end hvis læserne forblev på print.

I USA skabte det opmærksomhed, at Mashable blev solgt for 50 millioner dollars kun 12 måneder efter, at mediet blev vurderet til det femdobbelte. Samtidig har de digitale giganter, Buzzfeed og Vice, meddelt, at de ikke når de budgetforventninger, som de har sat for 2017.

Fælles for de amerikanske nedtursmeldinger er, at der er tale om rene annoncefinansierede mediehuse.

På mange måder er Buzzfeed, Vice og Mashable digitale pionerer. Men når det kommer til deres forretningsmodel, har de i princippet ikke evnet andet end at slæbe en fortidig model med ind i den digitale verden – vel at mærke samtidig med at duopolet Google og Facebook har sat sig på cirka 70 procent af det marked.

Informations udfordringer med den digitale udvikling er et mere mudret billede, hvor både annonceindtægter og abonnementsindtægter er lavere på den digitale udgivelse end på print. Men der er ingen tvivl om at annonceudfordringen er lige så brutal i Danmark som i USA. Bare spørg rene annoncemedier som Avisen.dk og Dagens.dk.

Det er svært at se lyst på fremtiden for de medier, der kun satser på at dæmme op for de faldende annoncepriser ved at få flere og flere annoncevisninger. I praksis er det en umulig strategi, der i bedste fald kun bremse nedturen en smule. Til gengæld er der næsten stensikker garanti for mere clickbait, langsomme websider, stigende lyst til at blokere for annoncer og galopperende medielede.

For de medier, der vælger den vej, er de seneste begivenheder formentlig mere et snooze end et wake-up call.

Men for dem, der ønsker en anden annoncevej, er der masser af inspirerende eksperimenter i branchen. Her er nogle af dem:

Sælg annoncefrihed

Der er en lang række varianter over temaet, slip for annoncer:

  • TV2.dk tilbyder i øjeblikket, at brugerne kan slippe for annoncer, hvis de i stedet accepterer at modtage nyhedsbreve og tilbud fra forskellige partnere, som TV2.dk har engageret sig med. Læs mere
  • Scroll er en kommede tjeneste, der formentlig går i luften efter nytår. Via Scroll kan brugerne betale for at slippe for annoncer og pengene sendes videre til medierne. Læs mere
  • Lad brugerne betale direkte til mediet for at slippe for annoncer. Det gør en lang række medier efterhånden. Herhjemme kan du blandt andet slippe for reklamer hos Information for en tyver om måneden. Læs mere
Bedre annoncer giver bedre indtjening
  • Jo flere, der bruger tid på annoncen, jo mere er den værd. Derfor kan det som medie betale sig at tiltrække eller producere bedre annoncer. En frontløber i den disciplin er amerikanske The Outline, som har som mål at annoncerne skal være lige så cutting edge, som resten af mediet. Ifølge The Outline er der 13 gange så mange, der klikker på deres annoncer som generelt i medierne. Tjek annoncerne og læs mere
  • Placer annoncerne optimalt sammen med beslægtet redaktionelt indhold. I årevis har annoncerne jagtet brugerne, men flere og flere mener, at fremtiden ligger i at parre annoncerne med det rigtige indhold. Det argumenterer Lars K. Jensen blandt andet for i dette blogindlæg. Læs mere
  • Lad annoncebudskaberne smelte sammen med det redaktionelle indhold som branded content eller sponsoreret indhold, som det også ofte kaldes. Der findes snart ikke det medie, der ikke har prøvet kræfter med disciplinen og håndteret klogt, er pengene gode. Ifølge en ny international undersøgelse benytter 44 procent af verdens medier branded content og det er dermed mere udbredt end abonnementsmodelen. Læs mere

Kommenter gerne med flere eksempler på innovation af annoncemodelen. Skriv her

Ovenstående er udelukkende eksempler på alternative annonceindtægter. Ud over det, er der naturligvis talrige eksempler på andre indtægtskilder, som for eksempel: medlemskaber, læserdonationer, salg af viden, events og sågar cryptomining.

Læs også