Connect with us

Kurateret

Ny forskning: Derfor klikker vi på nogle artikler

Artikler skal være personligt relevante, nærværende, give stof til samtaler og fremkalde følelsesmæssige reaktioner. Så let er det

Udgivet

den

Ny forskning: Derfor klikker vi på nogle artikler

Medierne måler intensivt på de klik, der lander hos dem. Hvor de kommer fra, hvor langt besøget er, hvor brugeren kommer fra, om det er mobil eller stor skærm og om det er en kernelæser eller ej.

Men det er sjældent, der undersøges, hvorfor brugerne klikker? Hvad er det, der har fået dem til at klikke på lige netop denne artikel og ikke hundrede andre?

Et nyt forskningsprojekt fra VU University Amsterdam har forsøgt at undersøge spørgsmålet. Forskerne har overværet 56 forskellige nyhedsbrugere klikke rundt på nyhedsmedier mens de delte deres tanker med forskerne.

Grundlæggende når studiet frem til, at nyhedsbrugerne især går efter artikler, der opfylder et eller flere af følgende krav:

  • Er relevant for brugeren personligt.
  • Handler om noget, der er foregået tæt på brugeren (desværre er brugerne ikke enige om, hvad “tæt på” er).
  • Artiklen giver brugeren noget at tale om.
  • Artiklen fremkalder følelsesmæssige reaktioner.

De 56 testpersoner var ikke mere tilbøjelige til at klikke på artikler fordi de var nye eller fordi de havde konklusioner, som brugerne var enige i. Dette er nok lidt overraskende, men kan måske forklares med, at de alligevel klikkede på den type artikler på grund af de andre årsager.

Studiet giver nok ikke anledning til de store aha-oplevelser for journalister og redaktører. Men det er endnu en tyk understregning af, at nyhedsfokus i en digital verden er nødt til at være brugerorienteret, ellers klikkes der ikke.

Læs mere om studiet her

Læs også