Connect with us

Original

Danskerne er blevet trætte af at dele og like mediernes Facebook-opslag

Delinger og reaktioner på Facebook-opslag fra danske medier er faldet voldsomt det seneste år. Det viser ny analyse af 12 store danske medier på Facebook

Udgivet

den

Danskerne er blevet trætte af at dele og like mediernes Facebook-opslag

Det seneste år har 12 store danske medier fået flere følgere på Facebook, men aktiviteten hos dem er styrtdykket. Antallet af delinger er halveret og interaktioner (delinger, reaktioner og kommentarer) er faldet med 21 procent. Eneste lyspunkt er, at der 11 procent flere kommentarer end for et år siden.

Det fremgår af en analyse, Medietrends har foretaget af Facebook-siderne for 12 store medier, der tilsammen poster 14 opslag i timen døgnet rundt og i alt har næsten tre millioner følgere. Analysen er foretaget ved hjælp af Facebooks værktøj CrowdTangle.

De 12 medier er:  TV 2 NYHEDERNE, BT, DR Nyheder, Ekstra Bladet, Politiken, Dagens.dk, Jyllands-Posten, Metroxpress, Berlingske, Dagbladet Information, Børsen og Kristeligt Dagblad.

Omvæltninger i det sociale medieliv er først og fremmest interessant fordi danske medier nyder godt af de mange læsere, der hentes på Facebook. En tidligere undersøgelse har vist, at de største danske medier modtager 38 procent af deres læsere fra Facebook.

P.t. er der dog ingen tilkendegivelser fra danske medier om, at de mister trafik fra Facebook. Et Facebook eksperiment, hvor mediernes opslag er blevet fjernet fra det almindelige nyhedsfeed i seks lande, afslører i øjeblikket det besynderlige forhold, at det er muligt at tabe pusten på Facebook uden at miste trafik på hjemmesiden. Derfor er det muligt, at tabet på Facebook ikke forplanter sig til de danske mediers digitale hovedforretning – deres websites.

Likes

Likes er Facebook-termen for følgere eller fans, som de engang hed. De er en rimelig stabil størrelse, da Facebookbrugerne kun meget sjældent unliker det de allerede har liket en gang. Af samme grund er der generel stigning i perioden hos alle 12 medier.

Som det fremgår af tabellen har TV2 og DR avanceret mest. Omsat til faktiske likes har TV2 skaffet over 100.000 nye på et år.


Opslag

14 gange i timen døgnet rundt hver eneste dag slår et af de 12 medier noget op på Facebook. Udviklingen i forhold til oktober for et år siden er interessant, da produktionen af opslag er et meget direkte signal om de enkelte mediers strategi og ambition på Facebook.

I det lys er særligt Ekstra Bladets udvikling overraskende. EB.dk har hidtil bevidst ført en defensiv Facebookstrategi, da de ikke ønsker at være for afhængige af Facebook. Men nu slår de altså 19 procent flere opslag op i forhold til for et år siden. Og der er tale om en jævn stigning hen over hele perioden.

Jyllands Posten har næsten fordoblet deres indsats på Facebook. Samtidig går andre medier den modsatte vej. Mest iøjnefaldende er DR og Politiken.


Interaktioner

Otte ud af de 12 medier har fra oktober 2016 og frem til oktober 2017 oplevet store fald i antallet af interaktioner – reaktioner, delinger og kommentarer.  Til sammen falder interaktionerne for de 12 medier med 21 procent.

Det største fald oplever Metroxpress og det kan muligvis forklares med fusionen og sammenlægning med BT. Også Information, BT og Børsen oplever dramatiske fald og det er svært at få øje på anden forklaring end den sædvanlige med ændringer af algoritme og brugeradfærd – især det sidste.


Delinger

At få et opslag delt betragtes af alle med indsigt i Facebook som den vigtigste og mest værdifulde handling. Delingen får opslaget ud til flere Facebook brugere og måske endda også nogle, som ellers ikke normalt er i kontakt med mediet.

Det må derfor smerte voldsomt på mediernes SoMe-redaktioner at delingerne er i frit fald. Hver anden deling er forsvundet på et år og hos flere medier er faldet endnu voldsommere. Se blot Dagens.dk, Information, BT og MX, der alle oplever fald på mere end 60 procent.

Tjek selv hvert enkelt medie i den søgbare grafik.


Kommentarer

Mens de aktive handlinger fra Facebook-brugerne falder på delinger og reaktioner, går det den modsatte vej med kommentarer. Generelt er der tale om en stigning på 11 procent og selvom det i faktiske tal er nogle få tabloide medier, der trækker udviklingen op, oplever alle undtagen Information en stigning.

Forklaringen er formentlig en kombination af at medierne aktivt opfordrer til kommentarer og at dækningen af sagen om Raket Madsen formentlig har aktiveret en stor kommenteringslyst hos brugerne. I tallene ser det dog ud, som om, at stigningen i kommentarer generelt begynder omkring juni/juli 2017, hvilket er en måned før U-bådssagen eksploderer i vores nyhedsfeeds.


Hvad sker der?

Da medierne generelt slår det samme antal opslag op og de ikke har fået færre likes end tidligere, skal ændringer findes i en kombination af ændret indhold, ændret algoritme og ændret adfærd hos brugerne.

En tanke kunne være, at medierne er blevet dygtige til at lokke kommentarer ud af brugerne og at der har været relativt meget indhold, der har animeret til dette. Men samtidig har Facebook ændret algoritmen, så rækkevidden påvirkes mindre positivt af kommentarer, delinger og reaktioner end tidligere.

Læs også