Connect with us

Kurateret

Hvor der er et rygte, er der et publikum – Derfor tror vi på rygter

Rygter er ikke forbeholdt særligt dumme befolkningsgrupper. Hvis rygtet passer i vores verdensbillede, hopper vi på det, viser ny forskning

Udgivet

den

Hvor der er et rygte, er der et publikum. Derfor tror vi på rygter

At hoppe på et rygte eller en udokumenteret påstand er ikke forbeholdt en særlig gruppe smådumme mennesker. Tværtimod er vi alle tilbøjelige til at tro på rygter, hvis de passer ind i det verdensbillede, vi i forvejen lever i.

Det viser en ny undersøgelse fra Tufts University og New York University, der har undersøgt, hvordan folk i konfliktområder reagerer på rygter. Selv om undersøgelsen er baseret på surveys blandt mennesker i konfliktområder i Thailand og Filipinerne er forskerne bag undersøgelsen overbevist om, at deres konklusioner er gældende i alle samfund og alle situationer.

Tre faktorer, er ifølge studiet, afgørende for om vi hopper på et rygte: Vores verdensbillede, hvor truede vi føler os og hvad vi tidligere har hørt eller set. Jo bedre et rygte passer ind i disse kasser, jo mere sandsynligt er det, at vi tror på det.

Dermed afviser forskningen alle forestillinger om, at køn, alder, uddannelse eller indkomst har betydning for om, vi tror på rygter.

“Det handler om indholdet af rygtet og den sociale og politiske kontekst, det bliver bragt i,” siger lektor Kelly Greenhill fra Tuft University, som er medforfatter til undersøgelsen.

Og netop derfor mener Kelly Greenhill, at undersøgelsens resultater er vigtig viden for medier og organisationer, der beskæftiger sig med faktatjek og fake news.

“Til et hvilket som helst rygte er der et publikum. Selv dig – der er rygter, som du tror på,” siger Greenhill til Poynters journalist.

Læs Poynters artikel om undersøgelsen

Læs også