Connect with us

Original

Her er Siris og Googles IQ

Forskere har målt IQ på de mest udbredte digitale assistenter. På kun to år er de klogeste robotter blevet 78 procent mere intelligente.

Udgivet

den

Her er Siris og Googles IQ-kvotient

Kunstig intelligens skyder frem over alt og den bliver klogere og klogere. I mediebranchen bliver kunstig intelligens allerede udnyttet til artikelskrivning, research, prioritering af indhold og formidling på for eksempel chatbots.

Men spørgsmålet er hvor intelligente de mest udbredte digitale assistenter egentlig er. Det har en gruppe forskere fra Chinese Academy of Sciences og University of Nebraska undersøgt.

Som det ses af grafikken nærmer Google sig intelligensen hos et seks-årigt barn, mens der fortsat er langt til intelligensniveauet hos et voksent menneske. Det er dog værd at notere, at forskerne kun har undersøgt digitale assistenter, der fungerer på markedet.

I mere lukkede testmiljøer er der utvivlsomt kunstig intelligens, der er højere.



Men hvis udviklerne af kunstig intelligens kan fortsætte den IQ-vækst, som blandt andet Google har præsteret, vil Googles digitale assistent når et voksent menneskes IQ allerede i slutningen af næste år. Og så er der endda kun foretaget en lineær fremskrivning af udviklingen med en IQ-vækst på 78 procent fra 2014 til 2016.

Det er også muligt, at Google ikke kan holde det tempo – men uanset om den kunstige intelligens ikke når geni-niveau før 2020 eller ej, er der indiskutabelt tale om en disruption, som vil præge langt de fleste samfundsforhold.

Teslas grundlægger Elon Musk har advaret om at den kunstige intelligens er en direkte eksistentiel trussel mod menneskeheden. Han anbefaler, at lovgiverne er proaktive med regulering istedet for at vente til det er “for sent”.

“Hvis jeg skulle udpege den største trussel mod vores civilisation, så er det den kunstige intelligens,” har Musk sagt ifølge The Guardian.

Kunstig intelligens har dog også masser af positive potentialer og brugt intelligent kan det bidrage meget positivt til mange opgaver. I mediebranchen kan det for eksempel være til skrivning af artikler, der har så lille et publikum, at det ikke er profitabelt at lade mennesker gøre det, men hvor det har en stor betydning for det lille publikum. Kunstig intelligens kan også udnyttes med succes til at analysere præcis, hvordan man bedst spotter potentielle abonnenter.

Foto: Pixabay

Læs også