Connect with us

Original

5 forskelle på et stillestående og et innovativt medie

Et jobskifte fra medierne til IT- og designverdenen, gav en unik indsigt i, hvad der gør nogle organisationer innovative og andre stillestående og tøvende.

Udgivet

den

innovation

Alle ønsker at være nyskabende og innovative, men alligevel lykkes det kun for nogle få. Efter mange år i den svenske mediebranche skiftede Anette Novak til et job som administrerende direktør for Rise Interactive – et institut for forskning i IT og design. Det jobskifte gav hende en unik indsigt i, hvad der gør nogle organisationer innovative og andre stillestående og tøvende.

I en artikel i World News Publishers Outlook 2017 giver hun sin analyse videre. Her viderefortalt i 5 centrale pointer:

Lederskabet – hærførerens mål

Har chefen et klart mål, som alle forstår? Det nytter ikke noget at stå på stranden og kommandere alle til at springe i vandet, hvis ikke chefen har overbevist alle om at der er land på den anden side.

Hvis ikke chefen evner at sætte et overbevisende mål, skal han/hun ikke brokke sig over, at medarbejderne bliver stående tøvende tilbage på stranden.

“Commanders intent” er hentet fra militærledelsesteori og handler om, hvordan officerer kan lede tropperne igennem ukendt terræn på en måde, så der aldrig er tvivl om, hvad målet er. Ifølge Anette Novak handler det om at tegne et så tydeligt billede af det succesrige slutmål, at alle på et hvilket som helst tidspunkt er i stand til at træffe store eller små beslutninger, der aktivt bidrager til det samlede slutmål.

Mediebranchen er i dramatisk omstilling og som leder af digital transformation skal du få alle til at udforske alle muligheder – og til at svømme.

Organisationen – den kreative struktur

De dage hvor redaktionen havde monopol på at udtænke de store ideer er slut. For at accelerere innovationen skal der bygges strukturer, der sikrer at så mange som muligt inviteres til at deltage i ideudviklingen.

Samtidig skal der bygges strukturer, der kan afklare muligheder og risici ved ideerne og udvikle ideerne hele vejen til implementering.

Strategien – fokuser indsatsen

Måske findes der ingen andre brancher, hvor alle har alle opgaver. Multitasking har sine begrænsninger og ifølge Anette Novak er mediebranchen langt ude over grænsen for, hvad folk kan overkomme og samtidig være kreative.

Hvis medarbejderne forventes at skabe fremtid, må man tage noget af deres byrde ved at udpege andre af deres opgaver, som så skal have lavere prioritet.

Kulturen – de tre vigtige F’er

“Kulturen æder strategien til morgenmad”, siger man tit. Og det er Anette Novak fuldstændig enig i. Hvis ikke man har den rigtige innovationskultur, bliver selv den bedste strategi aldrig til andet end teori.

Derfor skal man skabe en kultur, der baserer sig på de tre F’er:

  • FUN. Brændstoffet for kreativitet er latter og humor.
  • FAIL. Du tester dine ideer og justerer indtil de virker. At lære af sine fejltagelser er en del af innovationens vigtigste DNA.
  • FEEDBACK. Den unge generation er flasket op med non-stop feedback. De skal hele tiden have besked på om det de gør, er det rigtige.

Visionen – noget at tro på

Jo mere mediebranchen frames som en solnedgangsbranche i dyb krise, jo sværere bliver det at tiltrække de talenter, der kan skabe innovation. Derfor skal medierne tale sig selv op og slå på, hvor vigtig en rolle, de har i det nuværende samfund, der plages af misinformationer og overfladiske nyheder.

Den post-faktuelle æra skaber muligheder for de traditionelle medier til at ranke ryggen og skabe fortællingen om, at de kæmper for en bedre verden.

Teksten er ikke direkte oversat fra Annette Novaks tekst.

Læs også De syv knapper i mediernes digitale transformation

Foto: Christy Sheffield/Flickr

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu