Måske er det unfair at bede en flok unge nyhedsbrugere om at anmelde et ny medie få timer efter det er lanceret. Men på den anden side, så er det førstehåndsindtrykket, der vejer tungest. Hvis man kan lide mediet, kommer man snart igen og hvis ikke, så går der noget tid, før man giver det nye medie en chance til.
Derfor har Medietrends bedt en god håndfuld potentielle læsere fra kernemålgruppen (20-30 år) om at komme med deres ærlige mening om Format, der gik live i dag.
Generelt er der ikke mange point til designet, men Malthe er positiv:
”Jeg synes, at designet er rigtig fedt, selvom det måske er lidt for inspireret af VICE. Jeg kan godt lide, at artiklerne er let læselige med mange små overskrifter. Hurtigt og overskueligt, og videre på 5 minutter. For længere tid gider jeg ikke bruge på den slags nyheder.” Malthe, 25 år
”Jeg synes, at siden er meget grim. Især med det dér tilfældige grimme kursive skrift, der er midt i ordene. Indholdet er for simpelt, og er generelt fyldt med ærgerlige medietendenser, som når de f.eks. siger “de røde” og “de blå”, bruger clickbait overskrifter eller laver artikler baseret på tweets. Jeg er ikke fan.” Andreas, 21 år.
”Udtrykket, designet og skriften (hvorfor ændre på skrifttypen midt i et ord?) er ret kikset. Nyhederne er fine og overbliksagtige – men rammer mig ikke så meget.” Lykke, 23 år.
”Designet er helt forfærdeligt, rent æstetisk, men giver meget fint overblik. Historierne er ok og overbliksagtige, men lidt overfladiske og nogle af dem lidt for kækt skrevet på sådan en “se-vi-skriver-artikler-til-de-unge”-agtig måde. Det “unge” og kække kan være fint, men det kan godt gøres sofistikeret. Det synes jeg ikke umiddelbart, de lykkes med – endnu.” Ina, 24 år.
”Det er ikke indbydende med forskellige skrifttyper i navnet. Det virker sjusket for ethvert 90’er barn der har afleveret opgaver i word de seneste 10 år, med strenge regler for det skriftlige layout. Derudover virker det hele meget stort – som om man er kommet ind på en nyhedsside for synshæmmede. Indholdet og overskrifterne virker relevante, og jeg fandt personligt mere indhold af interesse, end jeg ville have gjort på et mainstream medie. Jeg savner en menu, så jeg kan udvælge politik, kultur, m.m.” Hjalte, 23 år.
”Målgruppen åbner op for, at Format kan lave nogle fede artikler om køn, seksualitet og etnicitet og den slags. Det håber jeg, de tør på en lidt ny måde. Jeg synes ikke, det er så spændende bare at oversætte skattepolitik til, hvordan man lige tænker, at ‘de unge’ taler. Føler mig klart for gammel til det, der ligger på siden nu.” Janus, 26 år.
”Generelt føler jeg, at Format i deres stræben på at ramme en “ung målgruppe” , fuldstændig fejltolker hvad det er unge som os savner og forventer os af moderne medier. Det bliver for “ungt med de unge” og nyhederne i sig selv er ikke super spændende eller vinklet på en interessant måde. Jeg synes dog stadig, at der er potentiale, men de bliver nødt til at definere Format mere klart i forhold til, hvad det er de gerne vil opnå.” Albert, 25 år.
Alle paneldeltagere er igang med lange videregående uddannelser.
Format udgives af JP/Politikens Hus og ambitionerne er høje og langsigtede. Administrerende direktør Stig Ørskov har tidligere udtalt til Medietrends, at Format nu indgår i mediehusets portefølje med ”evighedens perspektiv”.
Derfor kan du lige så godt lære Format at kende med det samme. Tjek det ud her og se om du er enig med Medietrends panel.
Illustrationen til denne artikel er Formats fem dogmer – der hænger på væggen i deres mødelokale.
Læs også:
Ørskov: Ekstra Bladets nye medie skal være first mover
Er dette medie forbillede for EBs nye lillesøster? (døm selv)